اخبار فناوری و تکنولوژیفناوری

دنیای خودرو؛ بازگشت خودروی کلاسیک انگلیسی با موتور الکتریکی

پایگاه تحلیلی خبری پی ام آپ (pmup.ir):

این هفته در دنیای خودرو: نمایش اولین تصاویر از MG دو نفره برقی، لندرور کلاسیک 300000 دلاری، استقبال از SUV دوازده سیلندر فراری و SUV الکتریکی که با مشارکت بنز و جیلی ساخته می شود.

ام جی، خودروساز بریتانیایی، سال آینده یک خودروی اسپرت برقی دو نفره را روانه بازار خواهد کرد. این خودرو که Cyberster نام دارد از مدل کلاسیک MG در دهه 1960 الهام گرفته شده است و MG می گوید با قیمت مقرون به صرفه به بازار عرضه خواهد شد.

ام جی در دهه های 1960 و 1970 با خودروهای دو نفره روباز خود به شهرت رسید. این خودروها با طراحی زیبا و قیمت ارزان خود دسترسی به خودروهای اسپرت را برای بسیاری فراهم کردند. استقبال از این خودروها باعث شد تا خودروسازان دیگر نیز مدل های دو نفره روباز را به محصولات خود اضافه کنند.

دنیای خودرو؛ بازگشت خودروی کلاسیک انگلیسی با موتور الکتریکیدرهای MG Cyberster به سمت بالا باز می شوند

پس از ورشکستگی ام جی در سال 2005، خودروسازان چینی این کارخانه را خریداری کردند و اکنون یکی از شرکت های تابعه کارخانه سایک است. اکنون ام جی روی ساخت خودروهای برقی تمرکز کرده و محصولاتش با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است.

برخلاف بسیاری از خودروهای الکتریکی موجود در بازار، سایبرستر ظاهری کلاسیک دارد. طراحان از مدل MGB که بین دهه شصت و هشتاد تولید شده بود الهام گرفتند. کاپوت خودرو کشیده و بلند است و صندلی ها تا حد امکان به عقب جابجا شده اند.

درهای سایبری به سمت بالا باز می شوند. ساخت درب به این صورت از نظر فنی پیچیده و پرهزینه است و به همین دلیل اغلب در خودروهای بسیار لوکس و گران قیمت دیده می شود. اما کارل گاتهام، مدیر طراحی ام جی می گوید که این طرح را به این دلیل پی ام آپ کرده است که به خودرو شخصیتی دراماتیک می دهد و جلب توجه می کند.

دنیای خودرو؛ بازگشت خودروی کلاسیک انگلیسی با موتور الکتریکیدر دهه شصت و هفتاد، ام جی امکان خرید خودروهای کانورتیبل را برای بسیاری از مردم فراهم کرد.

سایبرستر دارای دو موتور الکتریکی است، یکی در جلو و دیگری در عقب. جزئیات دیگری از قابلیت های فنی Cyberster منتشر نشده است. دو سال پیش، همزمان با رونمایی از کانسپت Cyberstar، MG مدعی شد که شتاب صفر تا صد کیلومتر این کانسپت سه ثانیه است و با یک بار شارژ می تواند تا 800 کیلومتر را طی کند.

قیمت این خودرو هنوز اعلام نشده است، اما MG می گوید این کارخانه خودروهای گران قیمت تولید نمی کند و Cyberstar نیز از این قاعده مستثنی نیست. رسانه ها قیمت این خودرو را حدود 40 هزار دلار پیش بینی کرده اند که نسبت به خودروهای اسپرت برقی موجود در بازار ارزان تر است.

دنیای خودرو؛ بازگشت خودروی کلاسیک انگلیسی با موتور الکتریکی

مدافع آیلی

لندروور تعداد محدودی از مدل های کلاسیک دیفندر را بازیابی و عرضه کرده است. این ماشین ها از ماشینی الهام گرفته شده اند که توسط اسپنسر ویلکس، یکی از مدیران سابق این شرکت استفاده شده است.

آقای ویلکس نقش مهمی در ساختن نسل اول دیفندر داشت. در سال 1947، هنگام طراحی و ساخت نسل اول دیفندر، از اموال خود در جزیره Islay در اسکاتلند برای آزمایش رانندگی این خودرو استفاده کرد. گفته می شود نام لندرور در همان زمان برای این شرکت پی ام آپ شد و نامی بود که یکی از افراد محلی برای توصیف خودرو از آن استفاده می کرد.

دنیای خودرو؛ بازگشت خودروی کلاسیک انگلیسی با موتور الکتریکی

به همین دلیل، بخش خودروهای کلاسیک لندروور نام این سری از خودروها را Defender Ailey گذاشته است. این خودروها که بین سال های 2012 تا 2016 ساخته شده اند، به طور کامل بازسازی شده و به برخی امکانات مدرن و لوکس مجهز شده اند. سیستم تعلیق و ترمز خودرو برای راحتی بیشتر رانندگی تغییر کرده است.

دنیای خودرو؛ بازگشت خودروی کلاسیک انگلیسی با موتور الکتریکی

دنیای خودرو؛ بازگشت خودروی کلاسیک انگلیسی با موتور الکتریکی

موتور دیفندر آیلی هشت سیلندر است و 405 اسب بخار قدرت دارد. حداکثر سرعت خودرو 170 کیلومتر در ساعت و شتاب 0 تا 100 کیلومتر 5.6 ثانیه است. رنگ تمام ماشین ها شبیه ماشینی است که آقای ویلکس استفاده کرده است. موتورخانه از لندرورهای معمولی مجلل تر است و بخشی از آن با چوب بشکه های ویسکی ساخته شده در جزیره ایسلی تزئین شده است.

30 دستگاه از Defender Ailey ساخته خواهد شد. قیمت مدل دو 230000 پوند (290000 دلار) و قیمت مدل چهار 245000 پوند (310000 دلار) است.

دنیای خودرو؛ بازگشت خودروی کلاسیک انگلیسی با موتور الکتریکیفراری مجبور شد پیش فروش خود را به دلیل تقاضای زیاد برای SUV خود متوقف کند

روزهای فرار مبارک

فراری اطمینان می دهد که افزایش قیمت محصولات خود و استقبال مشتریان از SUV جدید از این کارخانه باعث شده تا سود آن در سه ماهه اول سال 2023 تقریباً 30 درصد افزایش یابد. این کارخانه اعلام کرد که به سود خود رسیده است. 537 میلیون یورو (594 میلیون دلار) در این مدت بوده و پیش بینی می شود این افزایش سود در سه ماهه دوم سال جاری ادامه یابد.

فراری SUV 12 سیلندر خود Purosangue را پاییز گذشته با قیمت پایه 390000 یورو (437000 دلار) عرضه کرد. استقبال از این مدل به حدی بود که خودروساز ایتالیایی مجبور به توقف سفارش شد. به گفته این کارخانه، سفارشات آنقدر زیاد بود که برخی از مشتریان مجبور بودند دو سال برای تحویل خودرو منتظر بمانند.

با وجود تقاضای زیاد، فراری تمایلی به افزایش تولید Purosangue ندارد و می گوید فروش این مدل از 20 درصد کل فروش کارخانه فراتر نخواهد رفت. مدیران فراری معتقدند افزایش تولید بر منحصر به فرد بودن این برند تاثیر منفی خواهد گذاشت.

فراری اعلام کرده است که پیش فروش Purosangue را از سر می گیرد و در سه ماه آینده اولین مدل ها را به مشتریان تحویل می دهد.

دنیای خودرو؛ بازگشت خودروی کلاسیک انگلیسی با موتور الکتریکیاسمارت #3 دومین مدل کارخانه تولید شده توسط شرکت چینی جیلی است

SUV هوشمند

اسمارت دومین مدل جدید خود را در سال آینده در بازارهای اروپا و چین عرضه خواهد کرد. این خودرو که یک خودروی شاسی بلند برقی است، ساخت کشور چین است و از آنجا به کشورهای دیگر صادر خواهد شد.

اسمارت در سال 1994 با مشارکت دایملر و شرکت ساعت سازی سواچ برای ساخت خودروهای شهری بسیار کوچک تاسیس شد. این شرکت سال ها ضرر می کرد و سرانجام در سال 2019، 50 درصد آن به جیلی، یک خودروساز چینی فروخته شد. اولین مدل تحت مدیریت جدید یک SUV کوچک به نام #1 بود که سال گذشته معرفی شد.

دنیای خودرو؛ بازگشت خودروی کلاسیک انگلیسی با موتور الکتریکی

دنیای خودرو؛ بازگشت خودروی کلاسیک انگلیسی با موتور الکتریکی

مدل جدید که #3 نام دارد، برخلاف مدل های قبلی اسمارت، خودرویی بزرگ است و با مدل هایی مانند فولکس واگن ID5 و تسلا مدل Y رقابت می کند. این خودرو توسط بنز طراحی شده و بر روی پلت فرم جیلی ساخته شده است. این پلت فرم در سایر مدل های زیر مجموعه جیلی مانند ولوو و لوتوس نیز استفاده شده است.

این خودرو از مدل های برقی بنز الهام گرفته شده و شبیه مدل کوچکتر شماره 1 است. اتاق ماشین نیز لوکس و اسپرت است. ویژگی مهم اتاق کنسول وسط این است که بالاتر از حد معمول قرار دارد و باعث اسپرت شدن خودرو می شود.

قیمت و جزئیات فنی این خودرو در سپتامبر امسال و همزمان با نمایشگاه مونیخ اعلام خواهد شد. قیمت این خودرو حدود 50 هزار دلار پیش بینی می شود. اسمارت مدل بهبود یافته ای از این خودرو را نیز روانه بازار خواهد کرد.

منبع: بی بی سی

این مقاله که اکنون درحال مطالعه آن بودید با عنوان دنیای خودرو؛ بازگشت خودروی کلاسیک انگلیسی با موتور الکتریکی

که در تاریخ 2023-05-08 23:55:15 در پی ام آپ درج شده است توسط موتور جستجوی پی ام آپ جمع آوری شده است
به نقل از www.entekhab.ir

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا