اخبار خودرواخبار روز

دلیل واردات خودروهای بی کیفیت روسی چیست؟

یک کارشناس حوزه خودرو اظهار کرد: با حضور بی‌سابقه چینی‌ها با خودروهای رنگارنگ و به‌روز در بازار خودرو ایران، فکر نمی‌کنم تقاضا برای خودروهای وارداتی روسی وجود داشته باشد، مگر این که این خودروها در ایران با قیمت پایین‌تر و تیراژ بالا مونتاژ شود. اما بعید می‌دانم شرکت روسی در فاز اول ظرفیت این را داشته باشد که به میزان مورد نیاز به ما قطعه بدهد.

به گزارش بازتاب آنلاین، اواسط آذرماه بود که خودروهای روسی وارد بازار خودروی ایران شدند. در غیاب برندهای مطرح اروپایی و ژاپنی و در شرایطی که عمده واردات خودرو از سوی سازندگان چینی صورت می گرفت، صحبت از تنوع بخشیدن به سبد محصولات وارداتی و باز شدن مشتری برای انتخاب خودروی مورد نظر خبر خوبی بود، اما نه به قیمت واردات خودروهایی که قبلاً انجام شده است ارائه اولیه با انتقادات زیادی مواجه شد.

خبرنگار اکونگار برای بررسی بیشتر این موضوع گفت وگویی با بابک صدرائی کارشناس حوزه خودرو داشته است که در ادامه می خوانید.

صدرائی گفت: خودروهای روسی لادا و مسکوچ قبل از انقلاب وارد کشور شدند. در آن زمان خودروهای روسی با خودروهای دنیا فاصله زیادی نداشتند. اما پس از انقلاب دهه 70 چندین لادا وارد کشور شد که در عین حال تفاوت های فنی زیادی با خودروهای دهه 90 اروپای غربی، ژاپنی و کره ای داشت و بعد از آن صحبت های زیادی در مورد واردات خودروهای روسی مطرح شد. که اخیرا به واقعیت تبدیل شده است.

صدراصدرایی ئی گفت: لادا خودروی بادوام و کم استهلاک مناسب با شرایط آب و هوایی و اندازه روسیه است. اما این خودرو هیچ بازاری در خارج از روسیه ندارد و خودرویی مدرن نیست. در شرایطی که صنعت خودرو و ذائقه مردم تغییر کرده است، لادا خودرویی است که از نظر ظاهری و فناوری یادآور محصولات سه دهه پیش مانند رنو ساندرو یا تندر 90 ماست.

وی افزود: لادا با مشکل تولید در روسیه مواجه است، حتی شایعه شده است که به دلیل تحریم های روسیه پس از جنگ با اوکراین، رنو همکاری خود را با لادا قطع کرد و روسیه را ترک کرد و لادا مجبور به مذاکره با ایران شد و تارا و دنا. خودرویی با آرم لادا قرار بود در روسیه تولید شود.

این کارشناس خودرو ادامه داد: لادا برای جبران مشکل تامین قطعات خودرو و توان فنی به دنبال عرضه خودروهای دیگری با آرم لادا است، بنابراین لادا اگر به ایران بیاید بازار بزرگی نخواهد داشت. خودروهای روسی یاواز که در ایران مونتاژ می شدند، خودروهای خشن و آفرود بودند، اما بازار بسیار محدودی پیدا کردند. دوستانی که لادا وارد کرده اند باید در فاز اول انتظار بازار محدودی داشته باشند.

صدرایی معتقد است: لادا از بسیاری از خودروهای چینی دوام بیشتری دارد زیرا برای تطبیق با شرایط روسیه ساخته شده است اما از نظر کیفیت ظاهری، فناوری، آپشن، مدرن بودن و مصرف سوخت در جایگاه پایین تری نسبت به رقبای چینی خود قرار دارد.

وی در مورد میزان استقبال مردم از خودروهای روسی گفت: لادا خودرویی قوی است و شاید بهتر از بسیاری از خودروهای لوکس بازار ایران باشد. اما در حال حاضر توجه عموم به خودروهای مدرن معطوف شده است. ذائقه جامعه خرید خودرو در ایران کمی تغییر کرده است، با حضور بی سابقه چینی ها با خودروهای رنگارنگ و به روز در بازار خودروی ایران، بعید می دانم تقاضایی برای خودروهای وارداتی روسی وجود داشته باشد، مگر اینکه این خودروها مونتاژ شوند. در ایران با قیمت پایین تر و تیراژ بالا، بعید است که شرکت روسی ظرفیت تحویل قطعات لازم را در فاز اول به ما داشته باشد.

این کارشناس خودرو همچنین دلیل جذابیت خودروهای روسی برای واردکنندگان را با توجه به قدمت آن ها، مسائل سیاسی و ترس از تحریم و همچنین خودتحریمی هایی که ایجاد کرده ایم و واردات بیش از 20 هزار خودرو را ممنوع کرده ایم، بیان کرد. . دلار، وارد کننده کرده اند. اگر به فکر واردات خودرو از روسیه هستید که محدودیت تحریمی ندارد و روابط اقتصادی و سیاسی خوبی بین دو کشور برقرار است، خودروهای ارزان قیمت و زیر 20 هزار دلار هستند، می توانید به تولید خودروهای روسی در داخل نیز فکر کنید.

صدرایی در خصوص صادرات خودروهای ایرانی به روسیه نیز گفت: ورود و استقرار خودروهایی مانند تارا و دانا در روسیه بسیار سخت است زمانی که مردم این کشور سالهاست با خودروهای مرغوب ژاپنی، غربی و کره ای رانندگی می کنند. در سال 85 خط تولید سمند را در بلاروس راه اندازی کردیم اما یک سال بعد تولید خودرو به صفر رسید. ما شکست خودرو سمند را تجربه کرده ایم در حالی که سمند می تواند ذائقه روس ها را راضی کند. موضوع پیچیده ای است، باید زیرساخت های بزرگی فراهم شود و خودروسازان ما قرار است برند بسازند که هنوز هم معتقد نیستم با استقبال زیاد قابل توجیه باشد.

به گزارش اکنگار، آذر در افتتاحیه دومین نمایشگاه اوراسیا در نمایشگاه بین المللی تهران از چهار مدل لادا وستا اسپرت، نیوا تراول، وستا کراس و گرانتا رونمایی شد. محصولات این برند روسی توسط نیکا خودرو وارد کشور و عرضه می شود.

منبع: اکونگار


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا