ماشین های لباسشویی معمولاً با سرعت بالا بین 1000 تا 2000 دور در دقیقه می چرخند تا لباس ها را خشک کنند. سرعت های بالاتر اغلب با لرزش و نویز ماشین همراه است. با این حال، اکثر مردم دقیقاً نمی دانند چه چیزی باعث سر و صدای ماشین لباسشویی می شود! آیا صدای ماشین لباسشویی با سرعت بالا طبیعی است یا چه صداهایی نشان دهنده ایراد در قطعات دستگاه است؟ اگر هر بار که ماشین لباسشویی خود را روشن می کنید متوجه صدای تق تق یا تق تق عجیبی می شوید، احتمالاً مشکل جدی در دستگاه شما وجود دارد. در این بررسی به دلایل صدای تولید شده توسط ماشین لباسشویی و نحوه رفع آنها می پردازیم.

آیا صدای ماشین لباسشویی طبیعی است؟

به گزارش همشهری آنلاین، ماشین لباسشویی معمولا در هنگام کارکرد عادی صدایی ثابت و ریتمیک تولید می کند. این صدا شامل صدای چرخش ملایم در طول فرآیند شستشو، زمزمه یا زمزمه ملایم هنگام پمپاژ یا تخلیه آب است. این صداها نسبتاً آرام هستند و نشان می دهد که دستگاه به درستی کار می کند. با این حال، صداهای غیرمعمول می تواند ناشی از مشکلات اساسی باشد. به عنوان مثال، صدای کوبیدن ممکن است نشان دهنده پر شدن بیش از حد ماشین لباسشویی باشد.

صدای بلند خراشیدن یا ساییدن ممکن است به دلیل مشکل در موتور، بلبرینگ یا تسمه باشد. اگر صدای تق تق زیاد باشد، مشکل ممکن است به دلیل وسایل اضافی مانند سکه یا دکمه در درام (کتری) باشد که صدا ایجاد می کنند. صداها یا ارتعاشات شدید و غیرعادی یا تغییر ناگهانی الگوهای صدا نشان می دهد که باید با مکانیک تماس بگیرید. البته قبل از انجام این کار بهتر است علت صدای ماشین لباسشویی را دریابید.

دلیل صدای ماشین لباسشویی چیست؟

صدای ماشین لباسشویی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. ساده ترین دلیل سر و صدای ماشین لباسشویی می تواند به دلیل قرارگیری نادرست ماشین لباسشویی باشد. اگر ماشین لباسشویی تراز نباشد، ممکن است هر بار که از آن استفاده می شود صدا ایجاد کند. بنابراین، مهم است که ابتدا از تراز بودن دستگاه خود مطمئن شوید و سپس دلایل دیگر را به شرح زیر بررسی کنید:

سایش بلبرینگ

بلبرینگ ها توپ های فلزی کوچکی در درام ماشین لباسشویی هستند که به چرخش نرم ماشین کمک می کنند. با گذشت زمان، این بلبرینگ ها ممکن است به دلیل ورود آب از کار بیفتند مهر و موم می شود و باعث زنگ زدگی یا آسیب می شود. اگر بلبرینگ ها آسیب ببینند، ممکن است در حین کار ماشین لباسشویی صداهای بلندی ایجاد شود.

راه حل:

برای حل این مشکل، بلبرینگ ها باید تعویض شوند. تعویض یاتاقان ها می تواند یک کار پیچیده باشد زیرا اغلب به یک تکنسین نیاز دارد تا درام را جدا کرده و یاتاقان های جدید را نصب کند. اگر آسیب خیلی زیاد باشد، بسته به موقعیت ممکن است تعویض کل درام یا ماشین لباسشویی مقرون به صرفه تر باشد.

آسیب به پد لباسشویی

اصطلاح پد لباسشویی به ماشین لباسشویی، لاستیک اطراف در یا پدال های درام اشاره دارد. اگر این قسمت آسیب ببیند، ممکن است درام به قسمت های دیگر دستگاه برخورد کند و در نتیجه صدای تق تق یا تق تق ایجاد شود. بالش وظیفه جلوگیری از نشت آب را بر عهده دارد و جزء مهمی از لباسشویی محسوب می شود.

راه حل:

لاستیک اطراف درب را از نظر ترک یا شلی بررسی کنید. در صورت آسیب دیدن، می توان آنها را به صورت جداگانه تعویض کرد. اگر سیستم تعلیق دستگاه معیوب باشد، ممکن است نیاز به سفت کردن یا تعویض داشته باشد.

اجسامی که وارد فضای بین دو دیگ می شوند

دلیل صدای ماشین لباسشویی را ورود اجسام به فضای بین دو دیگ می دانند. گاهی اوقات وسایل کوچک مانند سکه، دکمه یا سنجاق سر ممکن است از سوراخ درام بلغزند و بین دو گلدان گیر کنند. این دستگاه ها صدای خراش یا کلیک ایجاد می کنند.

راه حل:

ابتدا درام را از نظر وجود اجسام خارجی بررسی کنید و در صورت لزوم آنها را بردارید. اگر بین درام داخلی و خارجی اشیایی وجود دارد، برای رفع گرفتگی دو دیگ باید از هم جدا شوند. برای این کار، بهتر است از یک تکنسین کمک بگیرید، زیرا نیاز به باز کردن ماشین لباسشویی و برداشتن قطعاتی مانند المنت گرمایش دارد.

آسیب دیدن ضربه گیر ماشین لباسشویی

کمک فنرها یا دمپرها به تثبیت درام و جلوگیری از ضربه های جدید در حین چرخش کمک می کند. اگر کمک فنرها فرسوده یا آسیب دیده باشند، ممکن است درام بیش از حد بپرد و صدای ضربه یا ضربه ایجاد شود.

راه حل:

کمک فنرهای آسیب دیده باید تعویض شوند. با توجه به مدل ماشین لباسشویی، کمک فنرها معمولا در زیر درام قرار می گیرند و می توانند توسط یک تکنسین آموزش دیده جایگزین شوند.

شستن لباس های زیاد

دلیل سر و صدای ماشین لباسشویی، بار زیاد لباسشویی است. این می تواند باعث لرزش و فشار بیش از حد بر روی اجزای دستگاه شود و در نتیجه صداهای بلند، عدم تعادل و حتی آسیب به اجزای داخلی مانند موتور یا سیستم تعلیق ایجاد شود.

راه حل:

همیشه از دستورالعمل های سازنده در مورد ظرفیت بار پیروی کنید. اگر بار سنگین است، چرخه را متوقف کنید، تعدادی لباس را بردارید و بار باقیمانده را دوباره توزیع کنید. از پر کردن بیش از حد دستگاه برای جلوگیری از سر و صدا و سایش قطعات دستگاه خودداری کنید.

کمربند شل می شود

تسمه وظیفه اتصال موتور به درام و چرخاندن دیگ را بر عهده دارد. با گذشت زمان این تسمه شل می شود و صدای جیر جیر یا چکش ایجاد می کند. اگر تسمه آسیب دیده یا شکسته باشد، ممکن است درام اصلاً نچرخد.

راه حل:

اگر تسمه شل است، باید سفت شود. اگر فرسوده یا آسیب دیده باشد، باید تعویض شود. کشش و تعویض تسمه می تواند توسط فردی که در مورد مکانیک ماشین لباسشویی آگاه است یا توسط یک تکنسین حرفه ای انجام شود.

خرابی پمپ ماشین لباسشویی

خرابی پمپ یکی از دلایل صدای ماشین لباسشویی است. پمپ جزء ضروری سیستم مدیریت آب دستگاه است و آب را در طول و بعد از چرخه شستشو از درام خارج می کند. اگر پمپ توسط کثیفی مسدود شود یا به دلیل سایش مکانیکی خراب شود، ممکن است صداهای مختلفی ایجاد شود.

راه حل:

ابتدا فیلتر پمپ (معمولاً در پایین دستگاه قرار دارد) مسدود می شود. اگر تمیز کردن فیلتر مشکل را حل نکرد، ممکن است پمپ نیاز به تعویض داشته باشد.

کربن کامل موتور

“کربن موتور” به برس های کربن در موتور اشاره دارد. این برس ها جریان الکتریکی را به آرمیچر چرخان موتور منتقل می کنند. با گذشت زمان، برس ها می توانند فرسوده شوند و باعث ایجاد جرقه، صداهای ساییدن یا خرابی کامل موتور شوند.

راه حل:

برای بازیابی عملکرد عادی موتور، برس های کربن فرسوده باید تعویض شوند. برای این کار باید موتور ماشین لباسشویی باز شود. بنابراین توصیه می شود که یک تکنسین آن را تعویض کند.

خطای کوپلر

کلاچ یکی از عوامل ایجاد صدای ماشین لباسشویی است که باید بررسی شود. این قطعه موتور را به گیربکس در ماشین لباسشویی در مدل های دایرکت درایو متصل می کند. کلاچ از سه قسمت ساخته شده از پلاستیک و لاستیک تشکیل شده است که با هم کار می کنند تا موتور گیربکس را بچرخانند. قسمت لاستیکی کوپلینگ برای جذب لرزش و ضربه استفاده می شود. اگر کوپلر مشکل داشته باشد، ممکن است نویز ایجاد شود.

راه حل:

در بیشتر موارد، تعویض کلاچ مشکل را حل می کند. این قطعه قابل تعمیر نیست و بهتر است در اسرع وقت آن را با قطعه جدید تعویض کنید.

سایش قرقره

فلکه وظیفه راندن ماشین لباسشویی را بر عهده دارد و در جلوی قرقره موتور نصب می شود. اکثر قرقره های محرک از فلز ساخته شده اند، اما برخی از آنها از پلاستیک ساخته شده اند. تسمه محرک به دور قرقره می چرخد ​​و به قرقره موتور متصل می شود. اگر قرقره آسیب دیده یا خم شده باشد، ممکن است هنگام چرخش باعث لرزش و صدا شود

راه حل:

نوع آسیب درام را با دقت بررسی کنید. اگر این قطعه مشکل دارد باید تعویض شود. تعویض این قطعه یک کار فنی است که باید توسط متخصص انجام شود.

از ایجاد صدا در ماشین لباسشویی جلوگیری کنید

برای جلوگیری و رفع علت صدای ماشین لباسشویی موارد زیر را انجام دهید:

  • توزیع نامناسب لباس، درام را از تعادل خارج می کند. همین مشکل منجر به صداهای بلند در طول چرخه دستگاه می شود. اطمینان حاصل کنید که لباس ها به طور مساوی در درام توزیع شده اند.
  • اگر ماشین لباسشویی صاف روی زمین قرار نگیرد، ممکن است لرزش و صدا ایجاد شود. پایه‌های دستگاه را تنظیم کنید تا مطمئن شوید که دستگاه روی زمین صاف و پایدار است.
  • با گذشت زمان، پیچ ها یا سایر اجزای ماشین لباسشویی می توانند شل شوند و باعث ایجاد صدای تق تق یا کوبیدن شوند. قطعات شل یا متصل را بررسی و سفت کنید.
  • گرفتگی فیلتر می تواند باعث بروز مشکل در دستگاه و ایجاد صداهای عجیب شود. تمیز کردن منظم فیلتر می تواند عملکرد دستگاه را بهبود بخشد و نویز را کاهش دهد.
  • قرار دادن پدهای ضد لرزش زیر پای ماشین لباسشویی می تواند لرزش ها را جذب کرده و صدا را کاهش دهد.
  • ماشین لباسشویی دارای ضربه گیرهایی است که به مرور زمان فرسوده شده و صدای تق تق ایجاد می کند. در صورت آسیب دیدن، باید تعویض شوند.
  • بارگذاری بیش از حد دستگاه می تواند فشار بیشتری به موتور و درام وارد کند و باعث ایجاد صدای اضافی شود. لباس ها را با توجه به ظرفیت ماشین لباسشویی داخل ماشین لباسشویی قرار دهید.

حرف آخر

مهم نیست که ماشین لباسشویی شما چقدر پیشرفته باشد، به دلایل مختلفی می تواند صدا ایجاد کند. مهم ترین دلیل ایجاد صدا از ماشین لباسشویی تراز نبودن ماشین لباسشویی است.

از علل دیگر می توان به فرسودگی یاتاقان ها، آسیب به بالشتک ماشین لباسشویی، ورود اجسام به فضای بین دو دیگ، آسیب دیدن ضربه گیر ماشین لباسشویی، شستشوی زیاد لباس ها و موارد دیگر اشاره کرد. اگر مشکل دستگاه جدی است یا در مورد نحوه رفع آن آگاهی کافی ندارید، همیشه توصیه می شود در اسرع وقت به یک مکانیک مجرب مراجعه کنید.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما