آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا دمای بدن شما هنگام تب بالا می رود؟ افزایش دمای بدن یک مکانیسم طبیعی است که علائم ناخوشایندی را به همراه دارد و زمانی رخ می دهد که دمای بدن بالاتر از حد طبیعی باشد. این یک مکانیسم محافظتی است که اکثر مردم در زندگی تجربه می کنند.

به گزارش نمناک، تب افراد دلایل زیادی دارد. در واقع تب یک واکنش فیزیکی است که نشان می دهد بدن در تلاش است تا با آن مقابله کند.

انواع تب

به طور کلی دمای بدن بالای 30 درجه سانتیگراد به معنای تب است. ما چهار نوع تب داریم:

  • تب با درجه پایین که از 100 درجه فارنهایت تجاوز نمی کند.
  • تب معمولی زمانی رخ می دهد که دمای بدن بین 100 تا 102 درجه فارنهایت باشد.
  • تب شدید بیش از 102 درجه فارنهایت.
  • تب شدید بیش از 104 درجه فارنهایت.

اگر دمای بدن از 39 درجه سانتیگراد بالاتر رود، بیماری خطرناک می شود و نیاز به مراجعه به پزشک دارد.

راز شگفت انگیز پشت تب بدن

هیپوتالاموس بخشی از مغز است که مسئول تنظیم دمای بدن است. هنگامی که تب وجود دارد، سیگنال هایی برای افزایش تولید مولکول هایی به نام پیروژن در خون ارسال می کند.

پیروژن ماده ای است که در اثر تب تولید می شود. اینها می توانند پلی ساکاریدها، آلاینده ها یا محصولات دیواره سلولی باکتری ها باشند که باعث التهاب می شوند و مکانیسم دفاعی بدن انسان را در برابر افزایش دمای بدن تشکیل می دهند.

در واقع، سیستم بدن امیدوار است که با افزایش دما بتواند تغییراتی را در بدن ایجاد کند و سلامت آن را بهبود بخشد و با باکتری ها و میکروب ها مبارزه کند، زیرا اکثر عفونت ها، باکتری ها و ویروس ها در دمای بالای 99 درجه فارنهایت زنده می مانند و جان خود را از دست می دهند.

با افزایش دما، میکروارگانیسم ها دیگر تولید نمی شوند. حداقل سرعت تولید آنها کاهش می یابد و در نتیجه باعث کاهش حساسیت و تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

تب پاسخ بدن به عوامل خارجی است که زمانی که خارج از کنترل ما هستند بر علیه ما قرار می گیرند. اما سوال اینجاست: اگر تب می تواند مضر باشد، چرا دمای بدن افزایش می یابد؟ تب به مبارزه با بیماری کمک می کند، اما در شرایط بالینی شدید می تواند منجر به مرگ یا آسیب جبران ناپذیر شود.

با این حال، این سوال مطرح می شود: آیا پزشکان اجازه می دهند دمای بدن افزایش یابد؟ و اگر بله تا چه حد؟ این یک بحث رایج در حوزه پزشکی است. در حالی که برخی از متخصصان ترجیح می دهند تب را در سطح متوسط ​​نگه دارند تا به سیستم ایمنی اجازه دهد تا بهتر پاسخ دهد، برخی دیگر از تلاش برای کاهش آن با داروهای کاهش دهنده تب حمایت می کنند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما