اخبار روز

دلیل بی حسی دست ها هنگام خواب

بسیاری از ما تجربه بیدار شدن در نیمه شب و احساس بی حسی در دستان خود را داشته ایم. گاهی اوقات این بی حسی با احساس سوزش و پریدن همراه است، اما به نظر شما چرا هنگام خواب دستان ما بی حس می شوند؟ این می تواند در قسمت های مختلف بدن اتفاق بیفتد.

به گزارش نمناک، بی حسی معمولاً علامت هشدار دهنده ای ندارد و با فشار روی اعصاب ایجاد می شود. به طور کلی بی ضرر است و ممکن است نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد. البته با فرض اینکه اغلب اتفاق می افتد.

علل مختلف بی حسی دست ها و پاها هنگام خواب

موقعیت و قرارگیری نادرست بدن می تواند دلیل بی حسی دست ها باشد. هر گونه وضعیت نادرست و فشار زیاد روی اعصاب دست می تواند منجر به بی حسی دست و متعاقباً مشکلات گردش خون شود که سیستم عصبی با بی حسی به آن واکنش نشان می دهد.

پیچیدگی اعصاب

به طور معمول، عصب اولنار از شانه تا آرنج امتداد دارد که مسئول احساس سوزش در دست است. خستگی یا ضعف در مچ دست یا بی حسی دست باعث درد مداوم عصبی یا فشار بر عصب اولنار می شود. معمولا این درد خود به خود از بین می رود اما اگر بیش از دو روز ادامه داشت باید به پزشک مراجعه کنید.

کمبود ویتامین B12

ویتامین B12 در گوشت قرمز، ماهی، گوشت بوقلمون و لبنیات یافت می شود و اعصاب و سلول های خونی را سالم نگه می دارد. کمبود ویتامین B12 در بدن مسئول مشکلات عصبی است و باعث بی حسی در دست می شود.

استرس و ترس

زمانی که تحت استرس و اضطراب هستیم، بدن واکنش دفاعی ایجاد می کند. هورمون استرس آنها در نقاط هدف بدن تولید می شوند و معمولاً عاملی برای تهدید طبیعی بدن هستند. این واکنش فیزیولوژیکی باعث توقف و کاهش جریان خون در قسمت های مختلف بدن می شود که می تواند باعث گزگز و بی حسی در دست ها شود. استرس همچنین می تواند منجر به تنش در عضلات شود.

بیماری های زمینه ای

بی‌حسی در دست‌ها نیز می‌تواند نشانه‌ای از وضعیتی باشد که بر سیستم عصبی بدن تأثیر می‌گذارد. این بی حسی ممکن است با ضعف عضلانی یا علائم دیگر همراه باشد. بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

خون رسانی ضعیف

شایع ترین علت بی حسی دست ها و پاها در هنگام خواب، خون رسانی نامناسب است که به دلیل وضعیت نامناسب هنگام خواب ایجاد می شود و با تغییر عادات خواب برطرف می شود.

چگونه می توانید از بی حسی دست و پا جلوگیری کنید؟

شانه های خود را بالا بیاورید

سوزش یا بی حسی در بازوها با برداشتن فشار از بین می رود. دست دادن می تواند جریان خون را در این ناحیه افزایش دهد. همچنین می‌توانید شانه‌های خود را بالا و پایین بیاورید تا تنش را در آنها کاهش دهید و اعصاب را آرام کنید.

رویای موقعیت مناسب

به وضعیت دست ها و پاهای خود بیشتر توجه کنید. دستان خود را در داخل بدن خم نکنید. مچ دست خود را صاف نگه دارید تا گردش خون تسهیل شود. دستان خود را در کنار بدن خود نگه دارید و آنها را زیر سر خود قرار ندهید، زیرا این کار باعث کاهش جریان خون در آن ناحیه می شود.

هنگام خواب از دستبند استفاده کنید

دستبندها یا دستبندهای مخصوص مچ را ثابت نگه می دارند و دیگر لازم نیست نگران خم شدن مچ خود در هنگام خواب باشید. این به شما کمک می کند از بی حسی در دستان خود جلوگیری کنید.

یک سبک زندگی سالم را هدایت کنید

ورزش منظم به سلامت کلی قلب و عروق کمک می کند و گردش خون را بهبود می بخشد. عادات غذایی سالم همچنین به جلوگیری از کمبود ویتامین و تسکین درد عصبی کمک می کند.

به دنبال درمان پزشکی باشید

اگر علائم مزمن یا شدید دارید، حتما باید با پزشک مشورت کنید. از او در مورد شرایط مختلف درمانی بپرسید تا بتوانید مشکل خود را حل کنید.

علائم هشداردهنده ای که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند را در نظر بگیرید

بی حسی ناگهانی می تواند نشانه سکته مغزی باشد. به خصوص زمانی که با سرگیجه، گرفتگی عضلاتمشکلات گفتاری، از دست دادن تعادل یا سردرد اگر شدید باشد باید به پزشک مراجعه کنید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا