اخبار روز

اختلال در سامانه 124 صدای همه را در آورد! / نگاهی به بررسی دلیل مشکل به وجود آمده!

چند روزی است که سامانه 124 به اختلال مواجه شده و کار اصلی این سامانه که بروز رسانی قیمت‌ کالاهای موجود در بازار است به درستی انجام نمی‌شود و این موضوع انتقادهای زیادی را به همراه داشته است.

به گزارش پی ام آپ، سردرگمی قیمت اجناس و خدمات در برخی بازارها بر هیچکس پوشیده نیست و گاه حتی خود مسئولان نیز به تفاوت قیمت همان کالاها اشاره کرده اند. مردم هنوز ماجرای گوجه فرنگی ارزان در نزدیکی خانه یکی از روسای جمهور کشور را فراموش نکرده اند.

با توجه به اهمیت یکسان بودن قیمت در تمامی گروه های کالا و خدمات، وزارت صمت سامانه ای به نام سامانه 124 را اعلام کرد تا مردم علاوه بر اطلاع از قیمت هر گروه کالا و خدمات، فروشندگان گران فروش را نیز به وزارت صمت معرفی کنند تا شاهد آشفتگی و بی نظمی در بازار نباشیم.

جست و جوی خبرنگار تسنیم در سامانه 124 حاکی از آن است که در برخی از بخش ها مانند لوازم خانگی قیمت های درج شده در سامانه قبلی به روز نشده است. در واقع مدیر این سامانه ساده ترین کار مورد نیاز یعنی درج قیمت روز کالا و خدمات را فراموش کرده است که باعث سردرگمی مردم در بازار شده است.

بررسی میدانی حاکی از آن است که در بازار لوازم خانگی و موبایل شاهد تفاوت قیمت عجیبی نسبت به اقلام تولید داخل هستیم به طوری که در برخی از اقلام مانند یخچال تفاوت قیمتی چند میلیونی برای یک مدل مشابه برند ایرانی وجود دارد. در ادامه با توجه به شروع سال تحصیلی، تفاوت قیمت در بازار لوازم التحریر نیز کاملا مشهود است.

نکته عجیب اینجاست که امکان تماس با سامانه قبلی وجود نداشت و شماره تماس ذکر شده در سامانه وزارت صمت یعنی ۲۲۰۵۹۳۷۱ همیشه بوق یک سر می زند یا مشغول است، از طرفی مکالمه با یکی از کارشناسان مرکز تماس 124 نکته جالبی را نشان می دهد.

این کارشناس با پذیرش عدم به روز رسانی قیمت در سامانه 124 اظهار می کند: متاسفانه قیمت برخی از گروه های کالایی مانند لوازم خانگی و موبایل تغییری نکرده است که شاید به دلیل تغییرات متعدد در بازارهای ذکر شده باشد.

حسین فرهیدزاده معاون وزیر و رئیس حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده نیز در پاسخ به علت به روز نشدن سامانه 124 گفت: در برخی حوزه های کالایی به دلیل مسائلی مانند تحریم قیمت ها به روز نشده است.

وی ادامه داد: البته در روزهای اخیر جلساتی با موضوع فوق برگزار شده و علاوه بر بحث بروزرسانی سامانه، اطلاعات جدیدی نیز ابلاغ خواهد شد.

از آنجایی که تمامی فروشندگان کالا باید عضو سامانه 124 باشند، فروشنده نمی تواند بیش از ارزش کالای خود دریافت کند. در واقع هر محصول دارای یک بارکد ویژه برای فروش است که به صورت آنی به روز می شود، بنابراین قیمت آن کالا در سراسر کشور ثابت می شود، احتمال تخلف به حداقل می رسد و از طرفی مصرف کننده قادر به اسکن بارکد با گوشی هوشمند خود است در نتیجه فوراً قیمت را استعلام می گیرد.

با وجود مشکلات کنونی سامانه 124، بهتر است مسئولان به فکر وضعیت این سامانه باشند. اگر قرار است مکانیزم اعلام قیمت که کارکرد اصلی این سامانه است دچار مشکل شود، بهتر است آن را ببندید.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا