اخبار روز

دلسوزی برای غزه کافی نیست

امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل متحد گفت: غزه در وضعیت وخیمی قرار دارد و مردم غزه شاهد جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت رژیم صهیونیستی هستند و دلسوزی در چنین شرایطی کافی نیست.

به گزارش ایرنا، امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره وضعیت غزه افزود: غزه در وضعیت وحشتناکی قرار دارد و مردم در آن زندگی می کنند. غزه شاهد جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت توسط رژیم است. آنها صهیونیست هستند.

سرزمین آنها اشغال شده است و با وجود درخواست های جهانی برای آتش بس از جمله درخواست های مجمع عمومی و شورای امنیت برای توقف کمک های بشردوستانه، آنها همچنان از جنگ وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه خود رنج می برند.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تاکید کرد: در چنین شرایطی دلسوزی کافی نیست. انتظار کلی این است که محورهای اصلی قطعنامه مجمع عمومی که توسط اکثریت 121 عضو تصویب شد، به ویژه نکته مهم نیاز فوری به آتش بس فوری و پایدار، در محتوای قطعنامه شورای امنیت نیز منعکس شود. .

ایروانی تصریح کرد: متأسفانه علیرغم اینکه به قطعنامه مجمع عمومی رای دادند، به دلیل تهدید به وتوی قطعنامه شورای امنیت، برخی از اعضای شورای امنیت با اصلاحیه ای که درخواست آتش بس را اضافه کرد، موافقت نکردند. این قطعنامه

در نتیجه این اقدام، قطعنامه شورای امنیت فاقد مفاد کافی برای پایان دادن به جنگی است که می توانست به جنایات رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان غزه پایان دهد.

وی گفت: اما پس از پذیرش این قطعنامه چه شد؟ آیا حملات به مردم مظلوم کاهش یافته است؟ آیا این منجر به دریافت کمک های بشردوستانه کافی به مردم غزه شده است؟ نه

نماینده دائم ایران در سازمان ملل ادامه داد: در عوض در همان جلسه نماینده رژیم اشغالگر گفت هر کاری بخواهند انجام می دهند. این رژیم از اولین قسمت این نشست (سه روز پیش) به طور مستقیم به دو مدرسه آنروا که هزاران خانواده آواره فلسطینی را در خود جای داده است، حمله کرده است.

همه اینها به دلیل مشکل اساسی این مصوبه است که هیچ ضمانت اجرایی در این زمینه ارائه نمی کند. این قطعنامه (از آنجایی که مشمول فصل 7 منشور نمی شود) اجرای صحیح قانونی را تضمین نمی کند.

ایروانی تصریح کرد: معتقدیم مجمع عمومی باید از اختیاراتی که منشور به آن داده است استفاده کند و در این زمینه نقش آفرینی کند.

در دو سال گذشته از ظرفیت مجمع عمومی برای حل مسائل مربوط به صلح و امنیت استفاده شده است و اکنون جامعه بین المللی نیز همین انتظار را دارد. برای کمک به مردم فلسطین در این وضعیت ناگوار باید از ظرفیت مجمع عمومی مجددا استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تاریخ 27 و 5 اکتبر 2023 نشست فوق العاده خود را درباره فلسطین برگزار کرد. آبان در ماه جاری قطعنامه پیشنهادی کشورهای عربی درباره درگیری‌های بین مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی که خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه و توقف درگیری‌ها در غزه شده بود، تصویب کرد.

این قطعنامه با 120 رای موافق، 14 رای مخالف و 45 رای ممتنع به تصویب رسید و آمریکا به این قطعنامه رای منفی داد.

پس از تغییر رای ممتنع عراقی ها به این قطعنامه و تبدیل آن به رای مثبت، رای نهایی به شرح زیر است: 121 موافق، 13 مخالف و 45 رای ممتنع.

این قطعنامه پس از چهار بار تلاش شورای امنیت برای تصویب قطعنامه در مجمع عمومی به تصویب رسید اما ناکام ماند. با افزایش نگرانی ها در مورد تشدید جنگ، مجمع عمومی سازمان ملل در قطعنامه خود بر اهمیت «جلوگیری از بی ثباتی بیشتر و تشدید خشونت در منطقه» تاکید کرد.

این مجمع همچنین از «همه طرف‌ها می‌خواهد بیشترین خویشتن‌داری ممکن را اعمال کنند و از همه کسانی که بر طرف‌ها نفوذ دارند برای دستیابی به این هدف تلاش کنند.» قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل همچنین «هر گونه تلاش برای جابه‌جایی اجباری غیرنظامیان فلسطینی را با انرژی رد می‌کند».

شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز به 24 رای داد آبان ماه 1402 برابر است با 15 نوامبر 2023، 40 روز پس از آغاز درگیری بین گروه های مقاومت فلسطین و رژیم اسرائیل در 7 اکتبر و بمباران نوار غزه توسط تل آویو در تلافی عملیات حماس در الاقصی و برای اولین بار به جای یک «آتش بس» پس از درگیری در غزه، «مکث بشردوستانه» چند روزه را تصویب کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا سازمان ملل متحد، این قطعنامه توسط کشور اروپایی مالتا پیشنهاد و تدوین شد که 12 عضو از 15 عضو شورای امنیت بدون مخالفت یا وتو رای آوردند، اما سه عضو دائمی شورای امنیت یعنی ایالات متحده، روسیه و بریتانیا به این قطعنامه رأی ممتنع دادند.

تصویب قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل نیازمند 9 رای بدون وتو از سوی اعضای دائم شورای امنیت است و قطعنامه پیشنهادی مالت با 12 رای بدون مخالفت و وتو به تصویب رسید.

این قطعنامه که توسط کشور اروپایی مالت پیشنهاد و تصویب شده است، مورد حمایت 22 کشور عربی از جمله امارات متحده عربی است که از اعضای منتخب شورای امنیت هستند.

پیش از این قطعنامه برزیل مطرح شده بود، اما به دلیل اختلافات عمده بر سر این قطعنامه، از دستور کار شورای امنیت خارج شد و قطعنامه مالت مورد بررسی قرار گرفت و پس از تغییرات فراوان در نهایت به تصویب رسید.

این قطعنامه خواستار توقف چند روزه بشردوستانه در درگیری و ایجاد کریدورهای فوری و بلندمدت بشردوستانه در سراسر نوار غزه برای دسترسی کامل، سریع، ایمن و بدون مانع برای آژانس های بشردوستانه سازمان ملل متحد، مطابق با حقوق بشردوستانه بین المللی است. .

به گزارش خبرنگار ایرنا سازمان ملل متحد، بند این قطعنامه درباره توقف فوری بشردوستانه برای «تعداد روز کافی» این سوال را مطرح کرد که تدوین کنندگان این قطعنامه چند روز را در نظر دارند، اما نکته مثبت این است که با وجود این ابهام بسته شدن می تواند تحت شرایط خاصی تمدید شود.

این در حالی است که به گفته برخی منابع دیپلماتیک، در پیش نویس اولیه این قطعنامه قرار بود حملات به مدت 5 روز متوالی و ظرف 24 ساعت پس از تصویب متن قطعنامه متوقف شود، اما اکنون اینگونه نیست. مورد در این چارچوب زمانی در قطعنامه.

این قطعنامه همچنین خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط تمامی زندانیان غزه از جمله کودکان در دست حماس است.

این قطعنامه از همه طرف ها می خواهد که به تعهدات خود بر اساس قوانین بین المللی، از جمله حقوق بین الملل بشردوستانه و قوانین بین المللی حقوق بشر، پایبند باشند.

ریاض منصور، سفیر و نماینده فلسطین در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت گفت: قطعنامه شورای امنیت نباید فقط روی کاغذ باشد، بلکه باید برای مردم فلسطین به واقعیت تبدیل شود.

وی تاکید کرد: برنامه دولت فعلی «اسرائیل» ادامه اخراج مردم فلسطین است. قطعنامه شورای امنیت بمباران بی رویه غزه و کشته شدن حدود 5000 کودک فلسطینی را محکوم نکرده است.

این دیپلمات فلسطینی تاکید کرد: بمباران و تهاجم باید اکنون متوقف شود و کمک ها باید به نوار غزه برسد. در بیمارستان‌های غزه آب سالم وجود ندارد.»

اما این دیپلمات اسرائیلی در واکنش به قطعنامه شورای امنیت، این قطعنامه را «بی معنی و دور از واقعیت» توصیف کرد و مدعی شد: «اسرائیل به قوانین بین‌المللی پایبند بوده و با تروریست‌های حماس که حتی این قطعنامه را نخوانند مبارزه می‌کند. قطعنامه های شورای امنیت. داده شده

نماینده اسرائیل در سازمان ملل گفت: این مایه شرمساری است که شورای امنیت حتی به کشتار حماس در اسرائیل اشاره نکرده و همچنان از محکومیت آن خودداری می کند.

این دیپلمات اسرائیلی مدعی شد: راهبرد حماس بدتر کردن عمدی وضعیت انسانی در غزه و افزایش تلفات فلسطینی ها است تا شورای امنیت را متقاعد کند که اسرائیل را متوقف کند، اما این اتفاق نمی افتد و اسرائیل تا زمانی که اقدامی انجام ندهد، باقی خواهد ماند. حماس و آزادی گروگان ها ادامه خواهد داشت

به گزارش ایرنا، گروه های مقاومت فلسطین روز شنبه 24 مهر 2023 عملیات غافلگیرانه ای به نام «طوفان الاقصی» از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم صهیونیستی آغاز کردند. گروه های مقاومت به ویژه گروه حماس تمامی گذرگاه های مرزی نوار غزه را بسته اند و این منطقه را بمباران می کنند.

حمایت امنیتی و نظامی غرب به ویژه ایالات متحده آمریکا از اسرائیل به بهانه دفاع از خود، عملاً به این رژیم چراغ سبز و مجوز کشتار کودکان و زنان فلسطینی داد که اکنون پس از 40 روز و … مورد پذیرش قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد تعلیق بشردوستانه است. انتظار می رود که این درگیری ها حداقل به طور موقت متوقف شود و کمک به مردم مظلوم غزه تسریع شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا