دانستنی ها

دلایل افزایش وزن که از آنها بی اطلاع هستید

خستگی و افزایش وزن از مشکلات رایج بسیاری از افراد است. این علائم اغلب نتیجه طبیعی استرس و کمبود خواب هستند، اما گاهی اوقات می توانند به دلیل یک بیماری زمینه ای نیز ایجاد شوند. در مقاله دیجی کالا مگ امروز به معرفی شایع ترین علل خستگی و افزایش وزن ناخواسته می پردازیم. با ما بمان.

1. کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید یا کم کاری تیروئید زمانی اتفاق می افتد که غده تیروئید نتواند به اندازه کافی هورمون تولید کند. در نتیجه کاهش متابولیسم بدن منجر به افزایش وزن و خستگی می شود. سایر علائم کم کاری تیروئید عبارتند از:

بی حسی و گزگز در دست

یبوست

درد بدن و عضله

افزایش کلسترول خون

عدم تحمل سرما

پوست و موی خشک و خشن

کاهش میل جنسی

قاعدگی های مکرر و سنگین

تورم یا افتادگی پلک

صدای ضعیف و خشن

فراموشی

داروها اغلب برای درمان کم کاری تیروئید و جایگزینی هورمون های غده تیروئید تجویز می شوند. مصرف بیش از حد دارو باعث افزایش سطح هورمون های تیروئید می شود که باعث خستگی، افزایش اشتها و افزایش وزن می شود. بنابراین، رعایت دستورات پزشک در طول درمان بسیار مهم است.

2. سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) زمانی اتفاق می‌افتد که هورمون‌های تناسلی زن در تعادل نباشد. افزایش وزن و ناتوانی در کاهش وزن در افراد مبتلا به PCOS رایج است. بیشتر اوقات افزایش وزن در این بیماران به دلیل مقاومت به انسولین است.

سلول های بدن قند خون (قند خون) را جذب کرده و از آن به عنوان منبع انرژی استفاده می کنند. به لطف این هورمون که باعث افزایش قند خون در افراد مبتلا به مقاومت به انسولین می شود، سلول ها نمی توانند گلوکز را جذب کنند. در نتیجه، بدن انسولین بیشتری برای کنترل قند خون تولید می کند که منجر به افزایش وزن و دیابت نوع 2 می شود.

علاوه بر چاقی، زنان مبتلا به PCOS ممکن است خستگی را نیز تجربه کنند. سایر علائم این سندرم عبارتند از:

قاعدگی نامنظم یا قطع قاعدگی

ناباروری

افزایش کلسترول خون

علائم افزایش هورمون های مردانه (مانند رشد بیش از حد مو در صورت، بازوها، سینه و شکم)

افسردگی

PCOS هیچ درمانی ندارد، اما بیماران می توانند علائم خود را با دارو کنترل کنند. درمان های PCOS عبارتند از:

متفورمین، دارویی که قند خون را کاهش می دهد.

قرص های ضد بارداری

هورمون درمانی با پروژسترون

درمان های ناباروری مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF)

علاوه بر این، پیروی از یک رژیم غذایی سالم و مصرف غذاهای طبیعی و فرآوری نشده مانند ماهی، سبزیجات با برگ سبز تیره و غذاهای غنی از فیبر ممکن است به کنترل برخی علائم PCOS کمک کند.

3. افسردگی

افسردگی یا اختلال افسردگی اساسی یک اختلال خلقی است که در آن غم و اندوه بر عملکرد فرد تأثیر می گذارد. افراد مبتلا به افسردگی اغلب با خستگی مزمن دست و پنجه نرم می کنند. متأسفانه، خستگی یکی از عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی رایج، به ویژه مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) است.

از سوی دیگر، فرد مبتلا به افسردگی ممکن است تغییری در اشتها داشته باشد که بسته به رفتار غذایی می تواند منجر به کاهش وزن یا افزایش وزن شود. آمارها نشان می دهد که تقریباً 43 درصد از افراد مبتلا به افسردگی چاق هستند. احتمال چاق شدن افراد مبتلا به افسردگی بسیار بیشتر از افراد بدون افسردگی است.

علاوه بر خستگی و افزایش وزن، علائم دیگری نیز برای افسردگی وجود دارد:

از دست دادن علاقه به فعالیت هایی که قبلاً از آنها لذت می بردید.

مشکل در خواب یا خواب زیاد

کند شدن حرکات یا گفتار

احساس بی ارزشی یا گناه

مشکل در تفکر، تمرکز یا تصمیم گیری

فکر کردن به مرگ یا خودکشی

درمان افسردگی شامل روان درمانی، دارو درمانی و تغییر سبک زندگی است.

4. بی خوابی

بی خوابی نوعی اختلال خواب است که خوابیدن یا بیدار شدن در شب را دشوار می کند. زمانی که فرد به دلیل بی خوابی نتواند به اندازه کافی بخوابد، طبیعتا احساس خستگی و فرسودگی می کند. اختلال خواب همچنین با افزایش وزن و چاقی همراه است زیرا:

اشتها را افزایش می دهد

در یک مطالعه، محققان دریافتند که اثرات محرومیت از خواب بر بدن مشابه فعال شدن سیستم اندوکانابینوئید (ECS) است. ECS نقش مهمی در تنظیم اشتها و سطح انرژی دارد. این مطالعه نشان داد که سطح ECS در شرکت‌کنندگانی که بعد از ظهر محروم از خواب بودند، بالاتر بود. افزایش ECS تقریباً در همان زمانی اتفاق افتاد که این افراد گزارش دادند که گرسنگی و اشتهای آنها افزایش یافته و شروع به مصرف کمتر و کمتر تنقلات سالم کردند.

مربوط به افسردگی است

بی خوابی با مشکلات دیگری مانند افسردگی مرتبط است که می تواند باعث خستگی و افزایش وزن ناخواسته شود. بی خوابی یکی از معیارهایی است که برای تشخیص اختلال افسردگی اساسی استفاده می شود، زیرا تقریباً 90 درصد از افراد افسرده در طول روز بی خوابی یا خواب آلودگی را تجربه می کنند.

5. یائسگی

یائسگی زمانی اتفاق می افتد که دوره های قاعدگی برای 12 ماه متوالی متوقف شود. یائسگی معمولا بعد از 45 سالگی اتفاق می افتد و در این دوره تولید دو هورمون استروژن و پروژسترون به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

افزایش وزن

در دوران پیش از یائسگی، سطح استروژن شروع به کاهش می کند و این تغییر هورمونی باعث کاهش متابولیسم بدن می شود. به عبارت دیگر، حتی اگر فرد به تغذیه سالم ادامه دهد، احتمال افزایش وزن بسیار زیاد است.

خستگی

خستگی در افرادی که یائسه شده اند رایج است. زیرا هم استروژن و هم پروژسترون نقش مهمی در خواب دارند. استروژن سروتونین و سایر انتقال دهنده های عصبی (پیام رسان های شیمیایی) را که بر چرخه خواب و بیداری تأثیر می گذارند، متابولیزه می کند. استروژن به پایین نگه داشتن دمای بدن در شب کمک می کند، بنابراین برای خواب مفید است.

علاوه بر این، گرگرفتگی یا تعریق شبانه که در طول خواب رخ می دهد، باعث ایجاد احساسات ناخوشایندی می شود که خواب را مختل می کند و منجر به بی خوابی می شود.

علائم دیگر

سایر علائم مرتبط با یائسگی عبارتند از:

تغییرات در چرخه های قاعدگی (دوره های کوتاه یا طولانی تر، افزایش یا کاهش حجم خونریزی، فواصل طولانی تر یا کوتاه تر بین دوره های قاعدگی)

گرگرفتگی و تعریق شبانه

خشکی واژن

حالت

کاهش موهای سر و افزایش موهای صورت

گاهی پزشکان برای کمک به تسکین گرگرفتگی، تعریق شبانه و نوسانات خلقی، درمان با استروژن یا استروژن- پروژسترون را توصیه می کنند. داروهای غیر هورمونی می توانند افسردگی و اضطراب را کاهش دهند و خشکی واژن را برطرف کنند.

6. بیماری کوشینگ

بیماری کوشینگ یک اختلال غدد درون ریز است که در آن سطح کورتیزول (هورمون استرس) در بیماران افزایش می یابد. ترشح هورمون آدرنوکورتیکوتروپین (ACTH) از غده هیپوفیز باعث تولید کورتیزول می شود. گاهی اوقات وجود تومور در غده هیپوفیز می تواند باعث افزایش تولید کورتیزول شود.

در بیشتر موارد، افزایش وزن اولین علامت بیماری کوشینگ است. زیرا افزایش کورتیزول می تواند میزان چربی بدن و نحوه توزیع آن را تغییر دهد. در بیماران مبتلا به این بیماری چربی روی صورت، قسمت میانی و بالای کمر و بین شانه ها تجمع می یابد.

بیماران کوشینگ از خستگی شدید و همچنین چاقی شکایت دارند. علائم دیگر این بیماری عبارتند از:

ضعف عضلانی

استخوان های نازک و شکننده که به تدریج منجر به پوکی استخوان می شود

سیستم ایمنی ضعیف

اختلالات خلقی

تمرکز و مشکل حافظه

افزایش فشار خون

نازک شدن پوست که باعث ایجاد ترک و کبودی می شود

بی نظمی قند خون منجر به دیابت می شود

رشد بیش از حد موهای صورت

اگر در شروع بیماری کوشینگ تومور غده هیپوفیز وجود داشته باشد، علاوه بر رادیوتراپی و شیمی درمانی باید با جراحی نیز برداشته شود. پزشک همچنین ممکن است داروهای مسدودکننده هورمون را برای کاهش سطح کورتیزول تجویز کند.

7. مصرف مواد مخدر

برخی از داروها می توانند باعث افزایش وزن شوند:

داروهای دیابت

داروهای ضد روان پریشی مانند لیتیوم

داروهای ضد افسردگی

داروهای صرع

استروئیدها (کورتون ها)

قرص های ضد بارداری

داروهای کاهش دهنده فشار خون

داروهای ضد افسردگی، ضد فشار خون، برخی از داروهای ضد تشنج و آنتی هیستامین ها می توانند باعث خستگی شوند.

8. نارسایی احتقانی قلب

در افراد مبتلا به نارسایی احتقانی قلب (CHF)، قلب نمی تواند خون کافی را به سایر قسمت های بدن پمپ کند. در نتیجه آب و مایعات در بدن برخی بیماران جمع می شود. افزایش وزن ناگهانی (1 تا 1.3 کیلوگرم در 24 ساعت یا 2.2 کیلوگرم در چند هفته) نشانه احتباس مایعات است و ممکن است نشانه ای از نارسایی احتقانی قلب باشد.

نارسایی احتقانی قلب می تواند باعث خستگی شود زیرا وقتی قلب خون کافی را به بدن پمپاژ نمی کند، خون و اکسیژن کافی به مغز نمی رسد. سایر علائم CHF عبارتند از:

تنگی نفس

ضعف پا

سرگیجه، گیجی، یا مشکل در تمرکز

ضربان قلب نامنظم یا تند

درمان CHF بر کاهش علائم و جلوگیری از آسیب بیشتر به قلب تمرکز دارد و اغلب شامل تغییرات سبک زندگی و دارو برای کاهش احتباس مایعات و بهبود عملکرد قلب است.

آخرین کلمه

عوامل زیادی از جمله مشکلات هورمونی، بی خوابی، افسردگی و یائسگی می توانند باعث خستگی و افزایش وزن ناخواسته شوند. با توجه به اینکه خستگی و افزایش وزن از علائم شایع بسیاری از بیماری‌ها هستند، تشخیص علت آن ضروری است. تنها در این صورت می توانید علائم خود را درمان کنید.

اگر احساس خستگی و افزایش وزن ناخواسته دارید، در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید تا بیماری زمینه ای شما تشخیص داده و درمان شود. تشخیص به موقع بیماری به بهبودی سریعتر از بیماری و بهبود کیفیت زندگی کمک می کند.

منبع: سلامت نیوز

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا