اخبار روز

آیا دلار ارزان تر می شود؟!/جزئیات

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به شرایط رکودی تمام بازار‌ها گفت: «این رکود منجر به پایین آمدن تعداد خرید و فروش‌ها در تمام بازار‌ها شده است، دلار نیز از این موضوع مستثنی نیست.»

قیمت دلار امروز نوسان محدود 50 تومانی داشت و با قیمت 50 هزار و 400 تا 50 هزار و 450 تومان معامله می شد. بازار ارز همچنان با سیاست نهاد تصمیم‌گیر کنترل می‌شود و کارشناسان اقتصادی همواره بر افزایش تقاضا بر بازار ارز در ماه‌های پایانی سال تاکید می‌کنند. آنها معتقدند رشد تورم و نقدینگی دیر یا زود بر قیمت دلار تاثیر می گذارد.

این در حالی است که به گفته تحلیلگران بازار، در صورت عدم انتشار اخبار خاصی، دیگر جهش قیمتی وجود نخواهد داشت. آنها برای قیمت دلار روند کند و ثابتی را در نیمه بالایی کریدور 50 هزار تومانی پیش بینی می کنند. در همین حال رئیس کل بانک مرکزی چند روز پیش در جمع خبرنگاران حاضر شد و ثبات قیمت دلار در بازار ارز را برجسته کرد و گفت: برنامه بانک مرکزی تثبیت نرخ ارز است و این برنامه همچنان ادامه دارد. “

دلار ارزان نمی شود

جواد فلاحیان، کارشناس اقتصادی در این خصوص به تجارت نیوز با اشاره به رکود همه بازارها گفت: این رکود باعث شده تا خرید و فروش در همه بازارها کاهش یابد و دلار نیز از این امر مستثنی نیست. . “.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه هیجان و فشاری برای فروش در بازار وجود ندارد، افزود: به نظر می رسد کاهش قطعی قیمت دلار می تواند به انتهای کانال 50 هزار تومانی هم برسد، با توجه به شرایطی که در بازار شاهد هستیم. مقدار کمتر از این مقدار با واقعیت اقتصادی فاصله دارد.

دلیل رکود بازارها چیست؟ وی در این خصوص تصریح کرد: در حال حاضر رکود در تمامی بازارها وجود دارد که دلیل آن نیز سیاست های انقباضی شدیدی است که دولت در ماه های اخیر در بازارهای مختلف تدوین و اجرا کرده است.

فلاحیان تاکید کرد: هرگونه کاهش در بازار ارز ناشی از سیاست های انقباضی دولت است و این اقدامات باعث فشرده‌تر شدن فنر دلار می شود. این در حالی است که رشد 30 درصدی پایه پولی نشان از کاهش دستوری قیمت دلار دارد.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که دلار نمی خواهد از محدوده 50 هزار تومان پایین بیاید، به نظر می رسد نمی خواهد از قیمت 52 تا 51 هزار تومان بالاتر برود. محدوده اصلی که قیمت دلار در آن تثبیت می شود، کریدور 50 هزار تومانی است.

تراز تجاری منفی 10 میلیارد دلار در سال 1402

بر اساس آخرین آمار تجاری کشور که توسط گمرک ایران منتشر شده است، تراز تجاری کالاهای غیرنفتی کشور به منفی 10.1 میلیارد دلار رسیده است که بدترین وضعیت در چهار سال گذشته است. نظرسنجی ها نشان می دهد که کسری تجاری ایران در این تاریخ به دومین رکورد خود در بیش از یک دهه گذشته رسیده است.

امروز آمارها از حجم صادرات و واردات حکایت از آن دارد که ارزش دلاری صادرات در هشت ماهه امسال به 32 میلیارد دلار رسیده است که حدود 600 میلیون دلار کمتر از مدت مشابه سال 1401 است.

با توجه به اینکه سیاستگذار همواره با تزریق ارز و سوق دادن دولت از نفت به سمت مالیات، ثبات در بازارهای مالی ایجاد می کند، به نظر می رسد برای بودجه ارزها در سال 1403 باید راهکار جدیدی برای مدیریت بازار نفت ارائه کند.

بازارهای اطراف را با دلار تهران همراهی کنید

امروز قیمت دلار در بازارهای اطراف کاهش یافت. قیمت معامله دلار هرات با ۶۰ تومان نوسان با قیمت ۵۰ هزار و ۶۰ تومان بود. دلار سلیمانیه 150 تومان افزایش یافت و با قیمت 50 هزار و 450 تومان معامله شد. درهم امارات با افت محدود 20 تومانی به 13800 تومان معامله شد.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا