اخبار روز

سود و ضرر خرید دلار سهمیه ای!/جزئیات

به گزارش پی ام آپ، از سال گذشته شرایط خرید دلار سهمیه ای تغییر کرده و خریداران دیگر نمی توانند با مراجعه به صرافی دلار سهمیه ای خود را خریداری کنند. بلکه خرید دلار سهمیه ای مستلزم افتتاح حساب ارزی است و تغییراتی نیز داشته است.

کارمزد پولی هر فرد در ایران قبلا به دلار پرداخت می شد اما اکنون به یورو پرداخت می شود و هر فرد می تواند دو هزار یورو ارز دولتی بخرد.

قیمت یورو در بازار آزاد بین 53 هزار تا 53 هزار و 500 تومان است. اما قیمت یورو سهمیه ای حدود 44 هزار تومان است. یعنی یورو در بازار آزاد و سهمیه ای 9 هزار تومان اختلاف دارد.

در نگاه اول به نظر می رسد سود حاصل از خرید سهمیه یک یورویی حدود 18 میلیون تومان است که رقم قابل توجهی برای یک معامله ارزی است. اما نکته مهم این است که خرید ارز سهمیه ای هزینه هایی دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

برای خرید ارز یا یورو سهمیه ای لازم است 100 یورو معادل 5 میلیون و 300 هزار توکن در بانک به مدت 6 ماه واریز شود. یعنی خریدار ارز سهمیه ای تا شش ماه آینده به بخشی از سود خود دسترسی ندارد و نمی تواند بلافاصله این مبلغ را دریافت کند.

ضمنا خرید ارز سهمیه ای هزینه و کارمزد 6 میلیونی دارد. 2 میلیون کارمزد صرافی و 4 میلیون تومان کارمزد بانکی است. بنابراین از 18 میلیون سود، 5 میلیون تا 6 ماه آینده قابل جذب است و 6 میلیون دیگر هزینه خرید ارز سهمیه ای است. در نهایت سود خرید ارز سهمیه ای برای افراد تنها ۷ میلیون توکن است.

این سود هفت میلیونی در حالی اتفاق می افتد که امکان حذف یارانه دهک های مختلف از طریق خرید ارز سهمیه ای وجود دارد. سه دهک اول جامعه 400 هزار تومان یارانه می گیرند که مجموع آن سالانه حدود 5 میلیون تومان است. مجموع یارانه سالانه شش دهک دیگر تقریباً سه و نیم میلیون تومان است.

یعنی با فرض قطع یارانه این افراد با خرید ارز سهمیه ای فقط می توان گفت که خرید ارز سهمیه ای دو تا سه میلیون سود برای خریداران دارد. به همین دلیل است که بسیاری معتقدند دیگر خرید دلار سهمیه ای به صرفه نیست و نباید دلار سهمیه ای خرید.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا