اخبار فناوری و تکنولوژیدانستنی ها

ساخت دستکشی با هوش مصنوعی برای بهبود توانایی افراد مبتلا به سکته مغزی

ایسنا نوشت: گروهی از محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان دستگاهی اختراع کردند که مجهز به هوش مصنوعی  است و برای تقویت عضلات دست بیمارانی است که دچار سکته مغزی شده اند تا بتوانند انگشتان خود را تکان دهند.

پارسا احمدی یکی از پژوهشگران این طرح در گفت و گو با ایسنا، وی دستگاه چهارسر ران یا همان عضلات همسترینگ را یکی از دستاوردهای دانش بنیان این شرکت برشمرد و گفت: این دستگاه برای افرادی که دارای ضعف عضلات چهارسر ران و همسترینگ هستند و در هنگام راه رفتن به سختی زانو  را خم و راست می کنند قابل استفاده است و می تواند حرکات آنها را تقویت کند.

وی جدیدترین محصول این شرکت را دستگاهی برای بازگرداندن عملکرد دست دانست و اظهار داشت: بیمارانی که در دستان خود مشکل دارند به ویژه بیماران سکته مغزی می توانند از این دستگاه استفاده کنند. زیرا این وسیله به باز و بسته شدن انگشتان و حرکت دست از مچ کمک می کند.

احمدی با بیان اینکه این دستگاه از دو طریق می تواند به بیماران کمک کند، تصریح کرد: یکی از این روش ها از طریق دو سنسور حرکت سر است که بیمار می تواند با آن دست خود را در امتداد حرکت سر حرکت دهد، به طوری که دستش حرکت کرده و پشت سر باز شود. وقتی سرش جلو می رود، دستش بسته می شود.

وی درباره روش دوم استفاده از دستکش آینه ای یادآور شد: این دستکش آینه ای در داخل دست سالم فرد جای می گیرد و حرکت دست سالم را برای دست ناسالم شبیه سازی می کند. به طوری که اگر دست سالم باز و بسته شود، دست مشکل دار نیز باز یا بسته می شود. در این روش، نورون های مغز با استفاده از آینه درمانی فعال می شوند و به حرکت دست های بیماران کمک می کنند.

احمدی با تاکید بر اینکه این دستگاه ها مجهز به هوش مصنوعی هستند، گفت: دستگاه دیگری را نیز برای درمان بی اختیاری ادرار راه اندازی کردیم. این دستگاه برای افرادی که مشکل بی اختیاری ادرار دارند قابل استفاده است. این دستگاه با تحریک کف لگن باعث تقویت عضلات و در نهایت بهبود بی اختیاری ادرار می شود.

این محقق با بیان اینکه این دستگاه ها تجاری شده است، گفت: محصولات ما به کشورهای اروپایی و آسیایی صادر می شود و بیشترین صادرات محصولات ما مربوط به دستگاه گامیار است.

به گفته وی، دستگاه گامیار روشی نوین و مدرن مبتنی بر فناوری FES در درمان افتادگی پا و اسپاستیسیتی (انقباضات مکرر و خودبخودی عضلانی) در بیماران ام اس و سکته مغزی است.

احمدی خاطرنشان کرد: این دستگاه یک سیستم تحریک الکتریکی عملکردی غیر تهاجمی است که زیر زانو بیمار بسته می شود و در نتیجه اعصاب پا را تحریک و ماهیچه ها را فعال می کند.

این محقق افزود: حسگرهای پیشرفته «گامیار» حرکت بدن را شبیه‌سازی می‌کنند و در مواقع لزوم بیمار مچ پا و انگشتان پا را بلند می‌کند تا طبیعی‌تر و با انرژی کمتر راه برود. به گفته وی، این سیستم با کمک نرم افزار تلفن همراه تنظیم شده و به بیمار امکان ارزیابی حرکت را می دهد.

 

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا