اخبار روز

دستور عجیب برای خاموش کردن تلویزیون. / در نظام فکری طالبان فقط یک دین وجود دارد

به گزارش بازتاب آنلاین، پایگاه بازنگری توسعه افغانستان در تحلیلی نوشت: تصمیم برای تعطیلی تلویزیون تمدن و مسجد خاتم النبیین و همچنین دانشگاه وابسته به این مجموعه شگفتی های بسیاری را برانگیخته است. وزارت عدلیه (عدالت) حکومت طالبان در اقدامی عجیب دستور تعطیلی این تلویزیون و موسسه آموزشی دینی را صادر کرد. حوزه علمیه خاتم النبیین و تلویزیون تمدن توسط آیت الله محمد آصف محسنی، یکی از رهبران جهادی افغانستان تأسیس شد.

پس از بازگشت طالبان به قدرت، دانشگاه ها و رسانه های افغانستان دچار رکود شدید شدند. بر اساس آمار و شواهد، فعالیت ده‌ها مؤسسه آموزش عالی به‌ویژه دانشگاه‌های خصوصی یا متوقف شده یا دچار رکود جدی شده است و بخش بزرگی از رسانه‌های دیداری (تلویزیون)، شنیداری (رادیو) و چاپی (روزنامه‌ها و مجلات). ) قطع شده است. البته دولت طالبان دست داشتن خود را در رکود و بسته شدن مراکز آموزشی و رسانه ها رد می کند و عواملی مانند قطع بودجه و قطع کمک های خارجی را مقصر می داند.

این سوال پیش می آید که چرا حکومت طالبان این دو نهاد رسانه ای و آموزشی را که هر دو از مذهبی ترین نهادها در افغانستان هستند، می بندد؟ دو دلیل و انگیزه اصلی برای پاسخ به این سوال وجود دارد.

دلیل این امر ممنوعیت احزاب سیاسی در افغانستان است. وزارت عدلیه حکومت طالبان اخیراً اعلام کرد که فعالیت تمامی احزاب سیاسی ممنوع شده است. در پی این ممنوعیت، فعالیت رسانه های نزدیک به احزاب نیز ممنوع شد. تلویزیون نور وابسته به حزب جمعیت اسلامی و تلویزیون بریا وابسته به حزب اسلامی گلبدین حکمتیار به همین دلیل فعالیت خود را متوقف کردند. در مورد تلویزیون تمدن و مجتمع آموزشی خاتم النبیین، حکومت طالبان نیز همین دلیل را ذکر کرده است.

در مورد شبکه های نور و بریا، دلیل تعلق به یک حزب سیاسی را شاید بتوان با این دلیل توجیه کرد که در حزبی بودن آنها تردیدی وجود نداشت، اما در مورد تلویزیون تمدن و مجتمع آموزشی خاتم النبیین وابستگی یا وابستگی حزب را نمی توان دلیل موجهی دانست. از این رو، وزارت عدلیه حکومت طالبان علاوه بر دلیل حزبی بودن، دلیل غصب کشور هر سه نهاد را نیز بیان کرده است. در این رابطه محمدجواد محسنی، رئیس شبکه تمدن هر دو بهانه را با ذکر دلایل و شواهد رد کرده است. به گفته وی، زمانی که آیت الله محسنی این گروه را تأسیس کرد، نه تنها از ریاست حزب نهضت اسلامی استعفا داد، بلکه از تمامی فعالیت های سیاسی نیز کناره گیری کرد. به گفته وی، املاک مدرسه خاتم النبیین و تلویزیون تمدن نیز خریداری شده و دارای سند شرعی است. به گفته وی ساختمان دانشگاه خاتم النبیین نیز اجاره ای است. بنابراین باید انگیزه دیگری پشت چنین بهانه‌هایی باشد.

از آنجایی که گروه خاتم النبیین به ویژه حوزه علمیه آن بزرگترین گروه شیعه در افغانستان است و تلویزیون تمدن نیز متعلق به همین گروه است، مسائل مذهبی می تواند انگیزه اصلی پیدایش این پرونده باشد.

در نظام فکری طالبان در افغانستان تنها یک مذهب وجود دارد و آن مذهب حنفی است. در این نظام فکری، حنفی مذهب رسمی دولتی است که همه ابعاد زندگی سیاسی و اجتماعی مردم افغانستان را تعیین می کند. این مشکل در کتاب «امارات و نظامات اسلامی» شیخ عبدالحکیم حقانی، قاضی حکومت طالبان به وضوح بیان شده است. این کتاب که برخی آن را مانیفست حکومت طالبان می دانند، به صراحت بیان می کند که افغانستان سرزمین حنفی ها است و حکومت متعهد است که به هیچ دینی غیر از حنفی ها اجازه وجود و رشد ندهد.

در این صورت، تعطیلی تلویزیون تمدن و سریال خاتم النبیین صرفاً به دلیل حزبی بودن یا غصب کشور نیست، بلکه اصل ماجرا به رویکرد و سیاست های تک دینی طالبان برمی گردد. حکومتی که در آن ادیان دیگر باید محدود شوند.

با نزدیک شدن به حکومت سه ساله طالبان، برخی مسائل و قوانین مربوط به شیعیان افغانستان که حدود یک پنجم جمعیت این کشور را تشکیل می دهند، بلاتکلیف مانده است. این در حالی است که در همان دوره قوانین دیگری تصویب شد که اولویت نداشت. این بلاتکلیفی و بی تفاوتی نمی تواند بی دلیل باشد و همان تحلیلی را تقویت می کند که حکایت از نگاه محدود حکومت طالبان به شیعیان دارد. در عین حال، مذهب حنفی به دلیل نگاه متعادل و ملایم به شریعت و فقه اسلامی، از گرفتار شدن پیروان خود در دام سختگیری های دینی و مقابله با پیروان سایر ادیان جلوگیری می کند. بر همین اصل بود که علمای سنی افغانستان در دهه های اخیر پیوند عمیقی با علمای شیعه ایجاد کردند.

از مسائل فقهی و شرعی که بگذریم، نمی توان انکار کرد که دولت طالبان با واقعیت های خاص افغانستان از جمله انکار و نادیده گرفتن میلیون ها پیرو مذهب شیعه و اتخاذ رویکردهای محدودکننده سیاسی، فرهنگی و مذهبی در قبال آنها در دراز مدت، مواجه است. نمی تواند نظم و ثبات مطلوب را فراهم کند، اما باعث تقویت پایگاه برای مخالفان و گسترش صفوف مخالفان خواهد شد.

311311

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا