اخبار روز

دستور اجرای سه مصوبه مهم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی / ابلاغ جزئیات سند معماری ایرانی اسلامی

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «سند ملی شهرسازی و معماری ایرانی اسلامی» با تصویب نهایی شورای عالی به تصویب شورای هنر رسید. و اطلاعیه رئیس جمهور مستقر. گام بلندی برای وزارت فرهنگ برای حل مشکلات معماری و شهرسازی خواهد بود.

لازم به یادآوری است که حسن اجرای این مجوزها از مواردی است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در احکام صادره به آن تاکید کرده است.

لازم به ذکر است مصوبات اسناد ملی «شهرسازی و معماری ایرانی اسلامی» و «هوش مصنوعی ج.ا.ا. ایران و مصوبه ماده واحده» در بیست و نهمین جلسه سال 901 تأسیس بنیاد بین‌المللی حکیم نظامی را تصویب کرد. خرداد امسال شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد.

همچنین در سند ملی معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی به موضوع نشانه های فرهنگ کشور در بناها و بناها از جمله شهرسازی و در بناهای مختلف ساخته شده در کشور تاکید شده است.

بر اساس این سند، شهر ایرانی اسلامی به شهری اطلاق می شود که محل تحقق تمدن و از نظر مفهومی برگرفته از مبانی دین مبین اسلام و بر اساس مثال بر ویژگی های طبیعی، فرهنگی و تاریخی ایران و در هر یک از این حوزه ها با توجه به ویژگی ها و نیازهای سطوح مختلف معنوی و مادی جوامع بشری و با استفاده بهینه از علوم فنی و مهندسی طراحی شده است.

معماری اسلامی بازطراحی و طراحی عاقلانه، عادلانه و منصفانه فضای زندگی مردم با مصالح و اشکال مالکیتی است که نیازهای مادی را برآورده می کند و اساس نیازهای معنوی مردم و سعادت آنها را می گذارد.

در این سند همچنین تاکید شده است که معماری ایرانی اسلامی دارای جنبه‌های معرفتی، معنوی و عملکردی است که شامل نقش طبیعت و شرایط مساعد و ویژگی‌های منظر ایرانی و غیره می‌شود.

در بخش دیگری از این سند همچنین اشاره شده است که شهرسازی و معماری ایرانی اسلامی، معماری و شهرسازی مبتنی بر آموزه های حکمت اسلامی و متناسب با منظر ایرانی است. آموزه های حکمت اسلامی اساس و ترسیم این گونه آثار است.

در سند ملی شهرسازی و معماری ایرانی اسلامی، احترام به عدالت خانواده محور، حقوق شهروندی، حفظ حقوق و کرامت انسانی و روابط همسایگی، حفظ حریم خصوصی امن و خصوصی، معنویت مؤمنانه، دسترسی به منابع طبیعی و منابع طبیعی حفظ بهداشت محیط، حفظ حق حریم خصوصی و عدم حمایت از حقوق سالمندان و معلولان، رعایت اصول اقلیمی و اکولوژیکی را یکی از شاخص های شهر اسلامی ایران دانسته است.

چشم انداز این سند ایجاد الگویی از شهرسازی و معماری است که کرامت انسانی و تجلی فرهنگ و سبک زندگی و نیز نشانه های شهرسازی و معماری اسلامی- ایرانی و تحقق شهر و معماری با هویت را فراهم کند. .

همچنین یکی از اهداف اصلی سند ملی شهرسازی و معماری ایرانی اسلامی، احیاء و تقویت هویت ایرانی اسلامی در شهرسازی و معماری و تجلی هویت ایرانی اسلامی در شهرسازی و معماری است.

بر اساس این سند 5 هدف خرد نیز دنبال می شود که عبارتند از:

طراحی نظام حقوقی مناسب شهرسازی و معماری با هویت ایرانی-اسلامی، راهبرد تدوین و بازنگری قوانین و مقررات موجود در حوزه شهرسازی و معماری ایرانی-اسلامی بر اساس رویکرد ایرانی-اسلامی به عنوان اولین هدف. ارائه زیرساخت های دانش شهرسازی و معماری ایرانی اسلامی. ایجاد و گردآوری شبکه اساتید و دانشجویان رشته شهرسازی و معماری ایرانی اسلامی، تدوین منشور شهرسازی و معماری اسلامی با رویکرد تمدنی و پرهیز از شباهت با تمدن غرب به منظور همکاری با شهرسازان و معماران. جهان اسلام و مراکز دانشگاهی و سمینارها را متحد کرده و مذاهب اسلامی را به هم نزدیک می کند. هدف دوم دستیابی به طرح ها و برنامه های منطبق با اصول شهرسازی و معماری ایرانی هدف سوم دستیابی به الگوهای عینی شهرسازی و معماری اسلامی در مرحله اجراست آگاهی عمومی از مردم و جامعه به عنوان هدف پنجم.

بر اساس این سند، سیاست گذاری و نظارت کلان در حوزه شهرسازی و معماری ایرانی اسلامی بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

علاوه بر این، تعیین خط مشی های اجرایی، هماهنگی در اجرا و نظارت بر اجرای سند و استقرار نظام مدیریتی برای قوه مجریه و همچنین عملیاتی سازی سیاست های این سند متناسب با سبک سازی را بر عهده دارند. و الگوی معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی همکاری و هماهنگی وزارت راه و شهرسازی و سایر نهادهای ذیربط بر عهده شورای عالی شهرسازی و معماری است.

تعیین تکلیف دستگاه‌ها و نهادها برای اجرای راهبردها و اجرای اقدامات و اولویت‌بندی اقدامات و تعیین مکانیسم هماهنگی بین دستگاه‌ها با تصویب شورای عالی شهرسازی انجام می‌شود. و معماری

لازم به ذکر است، بر اساس سند ملی شهرسازی و معماری اسلامی ایران، شورای عالی معماری و شهرسازی ضمن ارائه گزارش سالانه اجرای سند به شورای عالی انقلاب فرهنگی، پیشنهاد توسعه این سند حداکثر هر پنج سال یکبار برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می شود.

22057

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا