اخبار روز

دستورالعمل ایجاد و راه اندازی صرافی ها منتشر شد


اهم اصلاحات انجام شده اصلاح «دستورالعمل اجرایی تأسیس، بهره برداری و نظارت بر بورس ها» مصوب شورای پول و اعتبار به شرح زیر است:

1) از این پس امکان فعالیت صرافی ها در قالب دو نوع صرافی متشکل از صرافی نوع اول و صرافی دوم با سطوح مختلف فعالیت وجود دارد. شرکت صرافی نوع اول می تواند فعالیت خرید و فروش نقدی ارز و مسکوکس را انجام دهد. شرکت صرافی نوع دوم با سطح اول فعالیت ممکن است به خرید و فروش نقدی ارز و گاو مشک بپردازد. شرکت صرافی نوع دوم با سطح دوم فعالیت مجاز به انجام فعالیت های خرید و فروش ارز و نقد و صدور حواله ارزی می باشد. شرکت صرافی نوع دوم با سطح سوم فعالیت نیز می تواند به خرید و فروش نقدی ارز و مشک، حواله ارزی و ارائه خدمات ارزی بپردازد.

۲) ایجاد بورس نوع اول فقط توسط اشخاص حقیقی و به صورت شرکت امکان پذیر است.

3) نوع دوم بورس توسط اشخاص حقیقی در قالب سرمایه گذاری مشترک و توسط اشخاص حقوقی اعم از بانک ها و شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و بازار اول و دوم بورس O ایران به صورت اقدامات ویژه

4) صرافی نوع اول در استان تهران و شهرهای اصفهان، اهواز، تبریز، شیراز، کرج، مشهد، قم و ارومیه با حداقل سرمایه 250 میلیارد ریال و سایر شهرهای با حداقل سرمایه 130 میلیارد ریال خواهد بود. قادر به تاسیس و فعالیت است. .

5) صرافی نوع دوم با محدودیت فعالیت در سطح اول و دوم با حداقل سرمایه یک میلیارد ریال و صرافی نوع دوم با محدودیت فعالیت در سطح سوم با حداقل سرمایه دو میلیارد ریال امکان تاسیس خواهد داشت. و عمل کنند.

6) صرافی نوع دوم منوط به رعایت شرایط مندرج در دستورالعمل مذکور و اخذ مجوز قبلی از بانک مرکزی مجاز به تاسیس شعبه می باشد.

7) صرافی های موجود که دارای مجوز فعالیت از بانک مرکزی هستند، موظفند حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل، نرخ تسعیر مبادلاتی را که در آن به فعالیت خود ادامه می دهند، به بانک مرکزی اطلاع دهند.

8) صرافی های موجود متقاضی مجوز صرافی نوع دوم موظفند حداکثر ظرف مدت یک سال از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل شرایط خود را با مفاد این دستورالعمل تطبیق دهند.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا