در یک چهارراه؛ راز بازیگر شدن و نشناختن مارلون براندو

عصر ایران; نهال موسوی – از چه زمانی ماهنامه فیلم وجود دارد؟ فیلم امروز چند ویدیوی چالش برانگیز تحت عنوان “در چهارراه” او در صفحه اینستاگرام خود با انتشار پستی از بازیگر معروف و با تجربه سینمای ایران جلوی دوربین نشسته و یکی از دو بازیگر پیشنهادی بوده است. یکی از بین آنها انتخاب کنید تا تصمیم نهایی بگیرید.

چالش هایی از این دست در بین برنامه نویسان جهانی بسیار رایج است و شاید معروف ترین آنها که به نوعی آغازگر این چالش بوده، مجری و برنامه نویس معروف آمریکایی باشد. اکنون دی ژانر در برنامه الن را نشان بده نمایش الن البته این نمایش تماماً خنده و سرگرمی داشت و مثلاً به یک بازیگر مجرد معروف گفتند: اگر حق انتخاب داشت، او در بین ستاره های مرد هالیوود چه کسی بود؟

بعدها این شکل از چالش به یوتیوب و شبکه های اجتماعی راه پیدا کرد و مثلاً یوتیوبی از یک فرد معمولی گوشه خیابان پرسید که خواننده، فوتبالیست یا حتی شهر مورد علاقه شما کیست و او پاسخ داد و …

خب، در نسخه ایرانی چنین چالش هایی، شاهین شجریکوهن او تاکنون سه بازیگر سرشناس سینمای ایران را انتخاب کرده است: رضا کیانیان، جواهر خیریه و نزدیک مرز.

در یک چهارراه؛ جواهر خیریه

نکته جالب در مورد هر سه بازیگر پس از تماشای این ویدئوها این است که آنها به شیوه ای خاص نسبت به سینما و همکاران خود آگاهی دارند.

مثلاً از آقای فرمرز قوروکان که 82 سال سن دارد می بینیم که با وسواس و با دقت در مورد تصمیماتش صحبت می کند یا از خانم گوهرخی اندیش که چقدر در مورد این بازیگران دنیا و کدام بازیگر است. به دنبال این است که خود را دنبال کننده بدانید یا خود را با آن مقایسه کنید…

موضوع همیشه بین جوانان است عشق و علاقه به بازیگری وجود داشته است و خیلی ها راه های مختلفی را برای تحقق این آرزو انتخاب کرده اند، اما مهمتر از آن این است که فقط عشق و محبت کافی نیست، بلکه بیشتر از آن باید معرفت هم داشته باشی و این شناخت به طرق مختلف می آید، مانند ادامه دادن. آموزش در این زمینه، مطالعه تاریخ سینما، مطالعه شخصی، تحقیق و پیگیری اکتسابی است.

چند وقت پیش با مرد جوانی آشنا شدم که به بازیگری علاقه مند بود و اتفاقاً در کلاس های مختلفی شرکت کرد از جمله: “تکنیک بازیگری مقابل دوربین” و… او هم ملحق شده بود، حرف به جایی رسید که در عکس اول ظاهر شد مارلون براندو در فیلم اکنون پایان زمان است ساخته شده است فرانسیس فورد کاپولا گفتم شگفت انگیز است که او فیلم را ندیده بود یا براندو یا کاپولا را نمی شناخت. گفتم جوان است و احتمالاً فرصتی برای ملاقات با این فیلمبرداران نداشته است. درباره چند فیلم معروف تاریخ سینما مانند کازابلانکافیلمسازان، بازیگران و… تقریباً از هیچ کدام نپرسیدم او را دیده یا می شناسند! اما او به بازیگری علاقه داشت و از اینکه نمی توانست به سینما برود ناراحت بود.

مصداق ذکر شده برای اکثر جوانان علاقه مند به سینما و بازیگری نیست، بلکه در هر شغلی و در هر شغلی باید این واقعیت را پذیرفت که حضور در هر شغلی نیاز به مقدار زیادی دارد. موفقیت، تلاش، صبر و دانش لازم است. شما نمی توانید یک شبه صد سال سفر کنید.

هدف این نیست که کسی که علاقه مند به بازیگری است مانند سینه فیل تاریخ سینما را شخم بزند، بلکه باید حداقل بزرگان راهی را که طی کرده است بشناسد و بداند که چرا و به چه دلیل نام این افراد جاودانه شده است. تاریخ سینما

این دو ویدیوی چالش برانگیز گوهر خیراندیش و فرامرز هاروکان همین نکته را ثابت می کند: اینکه تا چه حد باید کار کرد و کار دیگران را دید و همکاران خارجی و داخلی را در حرفه خود شناخت و تحلیل کرد.

برای خانم خیراندیش و آقای هاروکان که با دیدن این دو چالش از آنها درس گرفته ام آرزوی سلامتی دارم.

در یک چهارراه؛ نزدیک مرز

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما