اخبار روز

در هفته اول آذرماه ودیعه کلانی برای مردم ایران تعیین شد.


به گزارش مانیبان به نقل از همشهری آنلاین، اختلاف نظر بر سر نحوه برگزاری مجامع عمومی شرکت های سرمایه گذاری استانی، به گفته مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام، آزادسازی سهام را زیر سوال برده است. : هیات مدیره بورس در حال بررسی موضوع است.

لحظه دقیق پرداخت سود سهام مشخص شد. سود سهام در سال آینده چقدر خواهد بود؟ افزایش سود سهام در سال آینده آیا سود سرمایه در تاریخ تعیین شده پرداخت می شود؟ ذینفعان سود سهام چه کسانی هستند؟

سهام عدالت با هدف گسترش مشارکت بخش تعاون در اقتصاد ایران عرضه شد. در مرحله اول، اقدامات عدالتخواهانه بین تعدادی از افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و بین رزمندگان بیکار و بیکار توزیع شد. اقدامات قضایی در ابتدا حدود 500 هزار تومان بود، اما بعداً به یک میلیون تومان رسید. اخیراً اخباری مبنی بر افتتاح سامانه ثبت نام بازماندگان سهام منتشر شده است که هنوز اطلاعات دقیقی از سوی دولت تایید نشده است و بازماندگان سهام همچنان منتظر ثبت نام خود هستند.

انتشار سهام به یک موضوع چالش برانگیز تبدیل شده است. این سهام اولین بار در دهه 1980 به ذینفعان داده شد، اما از آن زمان، به جز برای مدت کوتاهی در سال 2019، معاملات محدود امکان پذیر نبوده است.

در این دوره با توجه به تعیین مکانیزم اجرایی که برای سهام سرمایه در نظر گرفته شد، مشمولان به 2 دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم شدند. در روش مستقیم، افراد می توانند بدون واسطه تصمیم به معامله یا نگهداری سهام خود کنند. اما در روش غیرمستقیم سهام تخصیص یافته به ذینفعان در واقع در اختیار شرکت سرمایه گذاری استانی است یعنی هر فرد به اندازه مالکیت سهام خود بخشی از سهام شرکت سرمایه گذاری استان را در اختیار دارد.

مهدی سعادتی رئیس فراکسیون سرمایه مجلس از پرداخت سود قطعی 1402 به سهامداران خبر داد و افزود: سود سرمایه 1402 در پایان آذرماه امسال واریز می شود.

مجید عشقی مدیرعامل سازمان بورس چندی پیش درباره شرایط و نحوه پرداخت سود سهام عدالت گفت: با توجه به اینکه شرکت ها به صورت تدریجی این کار را انجام می دهند شاهد اختلاف چند ماهه هستیم و هنوز قطعی نشده است اما احتمالا در همان تاریخ های سال گذشته یعنی در آذرماه سود سهام پرداخت می شود.

میزان سود سهام امسال

به گفته سعادتی، سود سهام امسال برای برخی از سهامداران تحت پوشش بین یک تا دو میلیون تومان و برای سایر سهامداران نیز بین 400 تا 600 هزار تومان برآورد شده است.

در سال 1401 سود سهام عدالت مربوط به سال 1400 در دو مرحله واریز شد که فرآیند پرداخت مرحله اول از 9 دی ماه 1401 آغاز و تا سوم ادامه دارد. دی ماه ادامه داشت. در مرحله اول سهامدارانی که 452، 492 و 532 هزار تومان در پرتفوی سهام خود داشتند به ترتیب 510، 555 و 600 هزار تومان و سهامداران یک میلیون تومانی مبلغ یک میلیون و 128 هزار تومان دریافت کردند.

فرآیند پرداخت مرحله دوم نیز در 25 ام می باشد. اسفند 1401 شد. در اسفند ماه سهامدارانی که 452، 492 و 532 هزار تومان در پرتفوی سهام خود داشتند به ترتیب 613، 667 و 721 هزار تومان دریافت کردند. همچنین افرادی که یک میلیون تومان پرتفوی داشتند یک میلیون و 356 هزار تومان سود کردند.

سود سهام امسال در دو مرحله واریز می شود

مشاور رئیس سازمان بورس در مورد سهام: به احتمال زیاد امسال سود سهام مانند سال گذشته در دو مرحله واریز شود.

از هفته گذشته سامانه اقدامات متوفیان آغاز شد و 3 هزار نفر مراجعه و اقدامات آنها مشخص شد.

سود سهام از دارایی متوفی چه زمانی پرداخت می شود؟

حاجی وند دستیار ویژه رئیس سازمان بورس گفت: در صورت انجام صحیح تشریفات اداری توسط وراث، در مدت کوتاهی اصل سهام به آنها منتقل می شود و احتمالاً بیش از چند روز کاری طول نمی کشد.”

وی افزود: برای واریز سود علی الحساب باید شماره حساب، شماره همراه و سایر اطلاعات وراث به بانک مرکزی منتقل شود و ممکن است فرآیند تایید حساب بانکی مدتی طول بکشد.

حاجی وند گفت: زمان زیادی تا پایان امسال باقی نمانده است. اما بنا به ضرورت اقتصادی سعی می شود سود انباشته در نیمه اول سال 1403 به حساب ورثه واریز شود.

پرداخت سود سهام مانند پارسال.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به سوال دیگری درباره نحوه و جزئیات پرداخت سود سهام نیز اظهار کرد: از آنجایی که شرکت ها به تدریج این کار را انجام می دهند شاهد اختلاف چند ماهه هستیم و قطعی نشده است. هنوز. اما احتمالا در همان تاریخ های سال گذشته سود سهام پرداخت خواهد شد.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا