اصغر حیدری معاون توسعه تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی البرز گفت: 101 واحد مرغ تخمگذار در استان البرز با ظرفیت 7.6 میلیون واحد با تولید سالانه بیش از 87 هزار تن تخم مرغ در رتبه هفتم کشور وجود دارد. 46 درصد از تخم مرغ تولیدی بیش از نیاز استانی به سایر استان ها صادر می شود.

به گزارش همشهری آنلاین، وی افزود: ایران با تولید سالانه بیش از یک میلیون و 158 هزار تن، نهمین کشور تولیدکننده تخم مرغ در جهان است. سرانه مصرف تخم مرغ در ایران تقریباً 14 کیلوگرم است که معادل 215 تخم در سال است و میانگین جهانی آن 250 تخم مرغ است.

وی با اشاره به 26 مهر ماه روز جهانی تخم مرغ با شعار “هر انسان سالم روزی یک تخم مرغ” افزود: تخم مرغ یکی این یکی از ارزان ترین، بهترین و مقرون به صرفه ترین منابع پروتئین با کیفیت بالا در نظر گرفته می شود. هر تخم مرغ حاوی شش تا هفت گرم پروتئین کامل است که حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری است.

حیدری ادامه داد: این پروتئین ها نقش مهمی در ساخت و ترمیم بافت ها و عضلات بدن دارند. به دلیل کیفیت بالای پروتئین موجود در تخم مرغ، بدن می تواند به راحتی از آن برای حفظ و تقویت عضلات استفاده کند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی البرز گفت: تخم مرغ سرشار از پروتئین کامل و 9 اسید آمینه ضروری است. تخم مرغ همچنین سرشار از مواد مغذی مانند سلنیوم، فسفر، کولین و ویتامین B12 است.

حیدری افزود: تخم مرغ به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب امگا 3 به بهبود سطح کلسترول خوب HDL در مقابل کلسترول بد LDL و کاهش سطح تری گلیسیرید کمک می کند. خوردن مقدار مناسب تخم مرغ خطر سکته را کاهش می دهد و به کنترل پروتئین بدن کمک می کند.

وی با بیان اینکه تخم مرغ یک ماده غذایی مقرون به صرفه است، گفت: مصرف تخم مرغ برای سلامت قلب و عروق و چشم مفید است و به تقویت مغز و همچنین سیر نگه داشتن فرد کمک می کند. کولین تخم مرغ علیرغم تأثیر قابل توجهی که بر مغز و سیستم عصبی دارد، در تقویت حافظه مؤثر است و برای رشد و نمو جنین و کودکان نیز مفید است.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما