اخبار روز

در هر انتقام خون هانیه باید به تبعات قانونی آن توجه کرد و به مسئولان کشور در اتخاذ این تصمیم اعتماد کرد.

ترور سردار سلیمانی پاسخ مستقیم داشت چرا که آمریکایی ها مسئولیت آن را بر عهده گرفتند و در همین مورد پاسخ مستقیم به آمریکا بر اساس عرف بین المللی سوال برانگیز بود.

روزنامه همام میهن نوشت: ما شاهد ترور میهمان مهمی بودیم که ملتش هم درگیر جنگ نابرابر در منطقه است که اصلا جنگ نیست، یک قتل یک طرفه است و در ده ماه گذشته ده ها هزار نفر کشته شده اند. به دست آنها، اکثراً کودکان، زنان و افراد مسن کشته شدند.

پس از این حمله تروریستی، دولت و دولت ما در وضعیت پیچیده ای قرار می گیرند. اسرائیل از یک سو مسئولیت این امر را از منظر بین المللی نپذیرفت و این در تضاد با حمله به کنسولگری ایران در دمشق بود که واکنش ایران را در سطح بین المللی مشروعیت بخشید و جهان نیز آن را پذیرفت.

پیش از این نیز اتهامات مشابهی علیه ایران مطرح شده بود، اما از آنجایی که ایران مسئولیت چنین اتهاماتی را نمی پذیرفت، بدیهی است که حق نداشت این اقدامات را علیه ایران هدایت کند. اتفاقات زیادی در اسرائیل، اروپا، لبنان، عراق و… رخ داد، در جاهای دیگر این اتهام به نظر آنها حمایت ایران از نیروهای منطقه بود، الان هم در یمن، عراق، لبنان و فلسطین چنین ادعاهایی دارند. اما همه این اتهامات سیاسی است و اعتبار قانونی ندارد.

ترور سردار سلیمانی پاسخ مستقیم داشت چرا که آمریکایی ها مسئولیت آن را بر عهده گرفتند و در همین مورد پاسخ مستقیم به آمریکا بر اساس عرف بین المللی سوال برانگیز بود.

در حال حاضر نیز رژیم اسرائیل مسئولیتی بر عهده نگرفته است و در عین حال ایران می داند که کسی جز نتانیاهو پشت این اقدام نیست. از این منظر، باید نسبت به اقدامات مشابهی که هیچ گونه عواقب قانونی نداشته و مسئولیتی در قبال آن‌ها وجود ندارد، پاسخی متناسب داده شود. ایران باید زمان و مکان خود را مشخص کند.

در جواب دادن شکی نیست اما باید به ماهیت اقدام و زمان و مکان آن توجه کرد و به تبعات سیاسی و حقوقی آن توجه کرد و به مسئولان کشور اعتماد و اعتماد کرد که قطعاً پاسخ خواهند داد. تصمیم بهتری نسبت به آنچه در فضاهای عمومی اتفاق می افتد باشد. اعتماد ما هزینه تصمیم گیری را کاهش می دهد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا