در پی پاسخ موشکی تهران به اسرائیل، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل هشدار داد که «این اقدام در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع بر اساس ماده 51 منشور سازمان ملل متحد و در پاسخ به تجاوز انجام شده است. اگر رژیم صهیونیستی چنین اقدام غیرقانونی بین‌المللی را تکرار کند، واکنش ایران سریع‌تر، قاطع‌تر و سخت‌گیرانه‌تر از گذشته خواهد بود.

به گزارش ایرنا، امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد روز سه شنبه به وقت محلی در نامه ای به دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس موقت شورای امنیت گفت: این اقدام در چارچوب قانون اساسی سازمان ملل متحد است. حق ذاتی دفاع مشروع بر اساس ماده 51 منشور سازمان ملل متحد و در پاسخ به اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی از جمله نقض حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران، اقدام به ترور سیاسی حماس رهبر و نخست وزیر اسبق فلسطین در تهران در 31 ژوئیه 2024، مهمان رسمی دولت ایران، مجروح شدن سفیر ایران در لبنان تأثیر حملات عمدی و بدون تبعیض به غیرنظامیان لبنان در 17 سپتامبر 2024 از طریق انفجار پیجرها و ترور دبیرکل حزب الله لبنان و سردار عباس نیلفروشان، مشاور ارشد نظامی ایران در بیروت در 27 سپتامبر 2024 (S/2024/584, A/79/359). – S/2024/684, S/2024/701) انجام شد.

سفیر ایران در سازمان ملل افزود: جمهوری اسلامی ایران بر خلاف رژیم صهیونیستی که مدام غیرنظامیان بی گناه و زیرساخت های غیرنظامی را اهداف مشروع تجاوز و کشتار می داند، بر اصول اخلاقی و آموزه های متعالی اسلام و با رعایت کامل استوار است. با این اصل تفکیک در حقوق بین‌الملل بشردوستانه، تنها امکانات، نیروهای نظامی و امنیتی این رژیم را با حملات موشکی دفاعی خود هدف قرار داده‌اند.

ایروانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران نسبت به هرگونه اقدام تجاوزکارانه رژیم تروریستی اسرائیل علیه امنیت ملی و منافع حیاتی خود به شدت هشدار می دهد. ایران آمادگی کامل دارد در صورت لزوم اقدامات دفاعی بیشتری را برای حفاظت از منافع مشروع خود و دفاع از تمامیت ارضی و حاکمیت خود در برابر هرگونه تجاوز نظامی و استفاده غیرقانونی از زور اتخاذ کند. در صورت تکرار چنین اقدام غیرقانونی از سوی رژیم اسرائیل، واکنش ایران سریع، قاطع و تندتر از گذشته خواهد بود. در این زمینه ایران هیچ تردیدی نخواهد داشت.

متن کامل نامه امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد به شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل متحد در خصوص پاسخ مشروع و قانونی جمهوری اسلامی ایران ایران به جنایات تروریستی رژیم صهیونیستی در تاریخ 1 اکتبر 2024 معادل 10 اکتبر 1403 خطاب به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد و پاسکال کریسین برزویل، رئیس (موقت) شورای امنیت سازمان ملل متحد به شرح زیر است. :

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب عالی

بنا به دستور دولت اینجانب و پیرو مکاتبات 31 جولای 2024 (S/2024/584)، به اطلاع جنابعالی و اعضای محترم شورای امنیت می‌رسانم که عصر روز سه‌شنبه مورخ 10 اکتبر 2024 (محلی) نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران علیه اهداف نظامی و امنیتی رژیم اسرائیل حملات موشکی انجام دادند.

این اقدام در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع بر اساس ماده 51 منشور ملل متحد و در پاسخ به اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی از جمله نقض حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد. ترور رهبر سیاسی حماس و نخست وزیر سابق فلسطین در تهران در 31 ژوئیه 2024 که میهمان رسمی دولت ایران بود، زخمی شدن سفیر ایران در لبنان در نتیجه اقدام عمدی و بدون تبعیض. حملات به غیرنظامیان در لبنان در 17 سپتامبر 2024 با انفجار پیجرها و ترور دبیرکل حزب الله لبنان و سردار عباس نیلفروشان، مشاور ارشد نظامی ایران در بیروت، در 27 سپتامبر 2024 (S/2024/58) /79/359-S/2024/684, S/2024/701).

بر خلاف رژیم صهیونیستی که مدام غیرنظامیان بی گناه و زیرساخت های غیرنظامی را اهداف مشروع تجاوز و کشتار می داند، جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصول اخلاقی و آموزه های متعالی اسلام و منطبق بر اصل تفکیک بین المللی حقوق بشردوستانه نظامی است. و تأسیسات امنیتی این رژیم هدف حملات موشکی پدافندی قرار گرفت.

مایه تاسف است که شورای امنیت سازمان ملل متحد در انجام وظیفه اساسی و ذاتی خود برای حفظ صلح و امنیت بین المللی شکست خورده است. انفعال شورای امنیت به رژیم اسرائیل این امکان را داده است که آشکارا تمامی خطوط قرمز را زیر پا بگذارد و اصول اساسی حقوق بین الملل از جمله حقوق بین الملل بشردوستانه و حقوق بین الملل حقوق بشر را زیر پا بگذارد. این ناکامی جمهوری اسلامی ایران را مجبور کرده است تا از حقوق قانونی خود بر اساس قوانین بین المللی استفاده کند و برای دفاع از امنیت ملی و منافع حیاتی خود اقدامات قانونی انجام دهد.

شایان ذکر است که تاکید جمهوری اسلامی ایران بر حق دفاع از خود پس از مدت ها خویشتن داری نشان دهنده رویکرد مسئولانه ایران در قبال صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی است. به ویژه در شرایطی که اقدامات غیرقانونی و نسل کشی رژیم آپارتاید صهیونیستی علیه ملت فلسطین و نیز تجاوزات نظامی مکرر این رژیم علیه لبنان و سوریه ادامه دارد.

جمهوری اسلامی ایران نسبت به هرگونه اقدام تهاجمی رژیم تروریستی اسراییل علیه امنیت ملی و منافع حیاتی این رژیم به شدت هشدار می دهد. ایران آمادگی کامل دارد در صورت لزوم اقدامات دفاعی بیشتری را برای حفاظت از منافع مشروع خود و دفاع از تمامیت ارضی و حاکمیت خود در برابر هرگونه تجاوز نظامی و استفاده غیرقانونی از زور اتخاذ کند. در صورت تکرار چنین اقدام غیرقانونی از سوی رژیم اسرائیل، واکنش ایران سریع، قاطع و تندتر از گذشته خواهد بود. در این زمینه ایران هیچ تردیدی نخواهد داشت.

جمهوری اسلامی ایران مجدداً از شورای امنیت درخواست می‌کند که برای توقف تجاوزات و جنایات جنگی مستمر رژیم اسرائیل علیه لبنان، غزه و سوریه و جلوگیری از تبدیل وضعیت به یک جنگ منطقه‌ای تمام عیار، فورا و قاطعانه اقدام کند.

اگر این مکاتبات به عنوان سند شورای امنیت ثبت و توزیع شود، جای تشکر دارد.

او از فرصت استفاده می کند و احترام مافوق خود را تجدید می کند.

امیر سعید ایروانی

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما