دانستنی ها

در روزهای گرم؛ چای بنوشیم یا نه؟

رضا زارع بابیان توصیه هایی به مردم درباره مقابله با گرمازدگی بیان کرد: این روزها که در شرایط گرمازدگی قرار داریم بهترین راه مقابله با گرمازدگی نوشیدن آب فراوان و مصرف غذاهای پر آب است.

ایسنا افزود: حتی اگر تشنه نیستید در این روزها در فواصل زمانی کوتاه آب بنوشید تا دمای بدنتان به طور ناگهانی کاهش پیدا نکند.

زارع خاطرنشان کرد: با وجود اینکه توصیه می شود در این روزهای گرم بین ساعت 11 تا 17 زیر آفتاب نروید، اما در صورت نیاز به خروج از منزل، یک بطری آب به همراه داشته باشید و آب بنوشید. به طور منظم، حتی اگر احساس تشنگی نمی کنید.

چای نمی تواند جایگزین آب شود زیرا نوشیدن چای مقاومت بدن را در برابر گرما کاهش می دهد. این نوشیدنی که مخلوطی از دوغ و شربت تخم مرغ، آبلیمو و کمی عسل و دمنوش نعناع و بابونه است با کاهش نیاز بدن به آب در پیشگیری از گرمازدگی مفید است و به خنک شدن بدن کمک می کند.

این فوق تخصص داخلی بر لزوم مصرف بیشتر میوه و سبزی تاکید کرد و گفت: میوه هایی مانند هندوانه، خیار، انگور و سبزیجاتی مانند کاهو، کدو سبز و فلفل از غذاهایی هستند که سرشار از آب هستند و مصرف آنها در طول روز توصیه می شود. این روزهای گرم است.

مصرف میوه و سبزیجات به تامین مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن کمک می کند و با افزایش مقاومت بدن در برابر گرما محافظت می شوید. گفت.

زارع ادامه داد: این روزها کربوهیدرات های پیچیده مانند برنج قهوه ای، جو و کینوا را در برنامه غذایی خود بگنجانید و از چربی های سالم موجود در غذاهایی مانند زیتون، آجیل و دانه های روغنی به طور متعادل استفاده کنید.

وی افزود: در این روزهای گرم بهتر است روز را با نوشیدن یک لیوان آب گرم و یک قاشق آبلیموی تازه و پرهیز از غذاهای تند، چرب و شور شروع کنیم، نیاز به آب بسیار افزایش می یابد.

وی تاکید کرد: پرخوری، مصرف نوشیدنی های کافئین دار و مصرف غذاهای سرخ کردنی تند، شور و چرب باعث گرمازدگی می شود و در این ایام باید از مصرف آن پرهیز کرد. بهتر است تعداد وعده های غذایی را زیاد کنید اما از غذاهای سبک و ساده استفاده کنید تا بدن برای مقابله با گرما دچار مشکل نشود.

متخصص داخلی گفت: در این روزهای گرم بهتر است آخرین وعده غذایی آبکی مانند سوپ یا آبگوشت باشد.

وی بابیان اینکه گرمازدگی جدی ترین نوع گرمازدگی است، اضافه کرد: شایع ترین علائم گرمازدگی حالت تهوع، تشنج، گیجی و در برخی موارد از دست دادن هوشیاری یا کما است. بنابراین گرمازدگی شدید باعث آسیب جدی به مغز و سایر اندام های داخلی می شود. بیایید با رعایت توصیه های تغذیه ای ساده و رعایت برخی قوانین مانند پرهیز از تابش مستقیم نور خورشید و پوشیدن لباس های سبک، گشاد و سبک با گرمازدگی مقابله کنیم.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا