اخبار روز

در دولت مسعود مزیکیان هیچ شخص یا جریانی نمی تواند محدودیت هایی را برای زنان ایجاد کند که فراتر از قانون باشد

فاطمه راکعی در مطلبی با عنوان «در هر خانه ای ستاد پزشکان راه اندازی می شود» در روزنامه اعتماد نوشت: مهمترین تصویری که از مسعود بزیکیان در اذهان افکار عمومی ایران هنگام ثبت نام رای دهندگان وجود دارد، تصویر آقای بزیکیان است. دختری که دستش را گرفته بود به وزارت کشور رفت و در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد. نمادی از دیدگاهی که نسبت به حضور دختران و زنان در این کشور دارند و تلاش می کنند در عرصه ها و مسائل مختلف گسترش دهند.

اساساً زنان ایرانی در طول تاریخ همواره دارای کرامت، قد و قامت و نفوذ بوده اند. زنان ایرانی از دوران ایران باستان تا به امروز دوشادوش مردان در فراز و نشیب بوده و در درجه اول در جهت رشد خانواده و در مرحله بعد برای پیشرفت جامعه تلاش کرده اند. اما بزرگترین مانع برای زنان ایرانی در همه زمان ها، افراط و نگاه های متحجرانه بوده است.

این در حالی است که جنسیت چه در آموزه های عالی دینی و چه در سوابق علمی و تاریخی دلیلی بر اعمال محدودیت نبوده است. علیرغم این داده های روشن دینی، علمی و تاریخی، برخی از مردم و جریان ها با نگاه ابزاری و متحجرانه به حضور زنان در جامعه و با ایجاد محدودیت ها سعی در کاهش این حضور داشته اند.

این دیدگاه برای اولین بار در دهه های اخیر در دولت اصلاحات به چالش کشیده شد و بر اساس این تعریف جدید سید محمد خاتمی از حضور دختر و دختر در این کشور تعریف جدیدی از حضور زنان و دختران ارائه شد. در 2 خرداد 76 با 20 میلیون رای توانست منشأ تأثیرات متعدد در سطح ملی و منطقه ای شود. در سال 1355 بسیاری از زنان و دختران نه تنها به رهبر اصلاحات رأی دادند، بلکه سعی کردند با انتقال گفتمان اصلاحات، اعضای خانواده خود و سایر اقشار جامعه را به رأی دادن به خاتمی وادار کنند.

بنابراین یکی یکی از ارکان اصلی جنبش اصلاحی مردم ایران در دومین رویداد سال 1355، حضور زنان و جوانان و سایر اقشار بود. در شرایطی که مانیفست و گفتمان جناح راست به عنوان جناح حاکم آن زمان، نقش و جایگاه قابل توجهی برای زنان و جوانان قائل نبود و این طیف از زنان را تنها در جایگاه زنان خانه دار قرار داد، سید محمد خاتمی و اصلی ترین. رهبران جنبش اصلاحات زنان و دختران به عنوان نیمی از ظرفیت جامعه به میدان آمدند و اعلام کردند که جنبش اصلاحات و توسعه کشور بدون حضور و مشارکت زنان میسر نمی شود.

پس از پایان دولت اصلاحات فرصتی برای ادامه گفتمان اصلاحات در ساختار اجرایی کشور فراهم نشد تا به امروز که پس از شناسایی صلاحیت های مسعود مزیکیان، بار دیگر فرصتی برای ادامه مسیر اصلاحات بر اساس صلاحیت ها فراهم شد. خواسته های روز و نیازهای فعلی. من بسیار خوشحالم که پس از شناسایی صلاحیت های آقای مدزیکیان، شور و نشاط و امید زیادی در فضای عمومی جامعه به ویژه در بین زنان، دختران و جوانان کشور ایجاد شده است.

با شناختی که از پزشکان از دوران نمایندگی خود در مجلس ششم که در دولت اصلاحات نیز وزیر بهداشت بودند، بر این باورم که شناسایی مدارک پزشکی فرصتی برای جامعه است، بنابراین محتوای اصلی گفتمان اصلاحات شامل مواردی مانند ایجاد پایه‌های رشد است. زنان و جوانان تنش زدایی، شایسته سالاری، تخصص، مدارا، قانون مداری و غیره را در بطن ساختار اجرایی کشور قرار خواهند داد.

بررسی اظهارات، دیدگاه ها، سخنرانی ها و مصاحبه های مسعود البادیشیان نشان می دهد که وی در تمامی رویدادهای مهم جامعه حضور داشته و سعی داشته صدای اقشار خاموش جامعه را به گوش حاکمان و تصمیم گیران برساند. نمی توان در دهه های اخیر لحظه حساس و موقعیت مهمی را یافت که در آن مسعود البدیشیان به نفع مردم، جامعه مدنی، زنان و کل ملت ایران اظهار نظر نکند.

امروزه نیز بخش قابل توجهی از راهبردهای تدارک دیده شده در ستاد انتخاباتی مسعود مزیکیان مبتنی بر حضور و پویایی اقشار مختلف از جمله زنان و جوانان است. این برنامه ها در رهنمودهای کلی نظام تدوین و تهیه شده و جایگاه ویژه ای برای مشارکت بانوان و جوانان تدارک دیده شده است. استقبال قابل توجه صلاحیت پزشکان توسط مردم نشان داد که مردم نیز ویژگی های پزشکان را می شناسند و خود را با آنها همسو می کنند.

ما از پایگاه مردمی رأی‌دهی او اطلاع داشتیم، اما پس از تأیید صلاحیت‌هایش، مورد استقبال گروه‌های مختلف از جمله فعالان سیاسی، اساتید دانشگاه، نخبگان، زنان، جوانان، کارگران، اتحادیه‌ها، فعالان اقتصادی و گروه‌های مختلف قرار گرفت.

شورای نگهبان نیز جای تشکر دارد که به کاندیدای اصلاح طلب فرصت حضور در انتخابات را داد. با توجه به افراط و تفریط هایی که برخی افراد و جنبش ها در سال های اخیر نسبت به زنان ایجاد کرده اند، شکافی بین ساختار و مطالبات زنان به وجود آمده است. یکی یکی از وظایف مهم دولت آقای مزیکیان این است که به این افراط و تفریط پایان دهد و در صورت رأی مثبت مردم، حرکت همه اقشار به سمت قانون را پایه ریزی کند.

زنان و دختران ایرانی از کرامت زیادی برخوردارند و نباید طوری رفتار کرد که احساس کنند نگاه دوگانه ای نسبت به آنها وجود دارد. زن ایرانی امروز تلاش می کند تا فضای مناسبی را در عرصه های تجاری، آموزشی و علمی، ورزشی، هنری، فرهنگی و … حفظ کند تا بتواند با ایجاد ارزش های افزوده فراوان، برای کشور افتخارآفرینی کند.

دولت مسعود البدیشیان به دنبال بازگرداندن احترام و حیثیت زنان ایرانی خواهد بود و هیچ شخص یا جنبشی نمی تواند محدودیت هایی فراتر از قانون برای زنان ایجاد کند. با توجه به این حقایق، من با چشمان باز و شادی درخواست او را برای حضور در کمیته زنان مقر او پذیرفتم و تلاش خواهم کرد تا یک زنجیره ارتباطی بین سخنرانی او و زنان و دختران این کشور برقرار کنم.

بدون شک مردم ایران که همواره اعلان صلح، اصلاحات، حکومت قانون و مهربانی داشته اند، این سخنرانی را خواهند شنید و در تحقق آن تلاش خواهند کرد. زنان در هر خانه ای برای مسعود مزیکیان ستادی تدارک دیده اند و تلاش می کنند تا زمینه اجرای اندیشه های اصلاح طلبانه او را نسبت به زنان و البته اقشار و گروه های دیگر فراهم کنند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا