اخبار روز

در ایران فرد ۲۵ سال از عمر خود را در خواب می‌گذراند/خواب طبیعی ۵۰ درصد مشکلات چاقی را حل می‌کند.

نایب رئیس انجمن خواب ایران گفت: بسیاری از مشکلات جامعه با خواب سالم و طبیعی قابل حل است و طبق آخرین آمار 50 درصد چاقی و مشکلات استرس ناشی از رژیم غذایی با خواب طبیعی قابل حل است.

به گزارش ایرنا، دکتر مهناز امینی روز شنبه در اولین نشست ترویج بهداشت خواب در بین دانش آموزان که در بیمارستان امام رضا مشهد برگزار شد، افزود: در ایران انسان 25 سال از عمر خود را در خواب می گذراند. و آنها باید به درستی و به موقع بخوابند تا در زمان بیداری اثربخشی لازم را داشته باشیم.

وی ادامه داد: موضوع خواب طبیعی و تغذیه سالم برای دانش آموزان بسیار مهم است و برای کودکان تاکید بر 10 تا 13 ساعت در روز و همچنین پرهیز از فست فودها و غذاهای ناسالم است اما اکنون کودکان به این موضوع نمی خوابند. زمان و بیشتر کودکان هنگام خواب از تلفن و تبلت استفاده می کنند.

یکی از اعضای هیات علمی گروه آموزشی داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه خواب بر رشد کودکان تاثیر می گذارد و حتی ارتباط مستقیم و شناخته شده ای با اوتیسم دارد، گفت: شیوع چاقی در کودکان 10 نفر افزایش یافته است نسبت به سال 2020 برابر است که عدد نگران کننده ای است. بله، خواب سنگینی را در خودرو و در حین رانندگی شاهد هستیم که علت اصلی آن عدم خواب طبیعی در ساعت مشخص شده است.

امینی افزود: مصرف قرص های خواب آور در بین کودکان نسبت به هفت سال گذشته سه برابر شده است که خبر خوبی نیست و با توجه به این موضوع معتقدیم با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، انجمن خواب ایران باید و وزارت آموزش و پرورش باید روی خواب استاندارد و رژیم غذایی سالم کار کند.

وی افزود: همه ساله در مشهد و خراسان رضوی خواب سالم را در ابتدای هر سال تحصیلی برنامه ریزی می کنیم و هدف از اجرای این برنامه رفع این مشکل در زمانی است که زمان خواب دانش آموز در فصل تابستان در ابتدای سال مختل می شود. سال تحصیلی است و آماده اجرای این برنامه در اقصی نقاط کشور هستیم.

یکی از اعضای هیات علمی گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: گام مهم دیگر در راستای انتشار مطالب مفید در سامانه شاد مربوط به موضوع خواب دانشجویان بود که نمونه ای از مشکلات ناشی از کم خوابی در در دبستان و کلاس اول تا ششم. اشاره شد که اگرچه اکثر این کودکان قبل از خواب از گوشی و تبلت استفاده می کردند، اما از رژیم غذایی سالم و خواب طبیعی لذت نمی بردند.

امینی افزود: آماده اجرای طرح مدارس دوستدار خواب برای کمک به رفع مشکلات خواب دانش آموزان هستیم ضمن اینکه در برنامه های روز جهانی خواب بخش ویژه ای با موضوع خواب دانش آموزان معرفی شده است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا