دانستنی ها

در ایران سن این بیماری به دانش آموزان رسیده است!

بیش از 8 میلیون نفر در ایران مبتلا به دیابت هستند و بسیاری از آنها از بیماری خود بی اطلاع هستند. سالانه حدود 50 هزار مرگ و میر ناشی از دیابت در ایران رخ می دهد و پیش بینی ها حاکی از آن است که تا سال 2030 تعداد موارد ابتلا به این بیماری افزایش چشمگیری خواهد داشت.

به گزارش همشهری آنلاین، نکته مهم و نگران کننده دیابت در کشور این است که بیشترین داروهای مصرفی در کشور مربوط به بیماران دیابتی است. این خبر روز گذشته از سوی معاونت مرکز آمار و فناوری اطلاعات سازمان بیمه سلامت ایرانیان اعلام شد.

وی گفت: طبق اطلاعات موجود در سامانه الکترونیکی نسخه، بیشترین داروهای مصرفی کشور در سال 1402 مانند سال 1401 ابتدا داروهای دیابتی، داروهای بیماران قلبی و عروقی و سپس دارو بوده است.

وی ادامه داد: در سال 1402، 240 میلیون داروی متفورمین تجویز شد که این رقم نسبت به سال 1401 30 درصد افزایش داشت و بیشترین مصرف در 15 استان کشور رخ داد. استان هایی مانند آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، همدان، قزوین، قم، اصفهان، یزد، کردستان، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، البرز، زنجان و گیلان.

پس چرا آمار دیابت در کشور اینقدر بالاست و چه عواملی باعث آن شده است؟

فشار؛ علت 70 درصد دیابت

رئیس انجمن دیابت ایران، دکتر شکور امیدی در این باره می گوید: عوامل بسیاری از جمله ژنتیک، چاقی، تغذیه، کم تحرکی و سبک زندگی در بروز دیابت موثر است اما مهم ترین آنها استرس است.

دکتر. به گزارش امید، علت اینکه افراد مبتلا به دیابت (دیابت نوع یک) تا پایان عمر مجبور به تزریق انسولین هستند، صرفاً به دلیل ژنتیک است، اما در 90 درصد افراد مبتلا به دیابت نوع 2، چاقی، رژیم غذایی، کم تحرکی، سبک زندگی و … استرس در شکل گیری آن نقش دارد، اما تنها 70 درصد به دلیل استرس و تنش است. بسیاری از وکلا، قضات، وزرا، کارمندان بانک، افرادی که در مشاغل پر استرس کار می کنند و افرادی که استرس مشکلات جامعه را به دوش می کشند به دیابت مبتلا می شوند.

رئیس انجمن دیابت ایران می گوید: مشکلات اقتصادی تاثیر زیادی در افزایش قند خون دارد. زیرا استرس را با خود به همراه دارد. وقتی انسان نمی داند فردا چه بلایی سرش می آید، قند خونش بالا می رود و کم کم به این بیماری مبتلا می شود. علاوه بر این، مرغی که می خوریم حاوی کورتون است که قند خون را افزایش می دهد. همچنین بیشتر میوه ها و گندم های ورودی به کشور تراریخته هستند. نان تهیه شده با گندم تراریخته وارداتی قند خون را افزایش می دهد و مضرات دیگری نیز دارد. به نظر من اگر مردم برنج بخورند بهتر از گندم تراریخته وارداتی است.

30 درصد ایرانیان مبتلا هستند یکی انواع دیابت

شیوع دیابت در کشور هر سال به میزان قابل توجهی در حال افزایش است و در حال حاضر تقریباً 30 درصد از مردم ایران به دیابت مبتلا هستند. یکی آنها از انواع مختلف دیابت رنج می برند. رئیس انجمن دیابت ایران این را می گوید و می افزاید: در کشور ما سن دیابت حتی به دبیرستان و راهنمایی کاهش یافته است. هرچه فشار بر افراد بیشتر شود، افراد مبتلا به دیابت بیشتر می شوند.

وی می گوید: به همین دلیل از داروهای دیابت در کشور استفاده زیادی می شود. زیرا این بیماری مدام در حال افزایش است. ما فقط مصرف کننده مواد مخدر سنگین نیستیم. ما بیش از حد گاز مصرف می کنیم (6 برابر میزان جهانی)، آب، بنزین و بسیاری موارد دیگر.

دکتر. امید می گوید: مشکل بعدی این است که دیابتی ها مدام دکتر عوض می کنند. آنها باید از یک دکتر شکایت کنند و تا زمانی که بیماری آنها تحت کنترل باشد، نزد همان دکتر بمانند. زیرا پزشکان مختلف چیزهای مختلفی می گویند و داروهای مختلفی را تجویز می کنند. اکنون که فضای مجازی مملو از متخصصان غیر دیابت است، توجه بسیاری از افراد را به خود جلب می کند.

آیا دیابت نوع 2 قابل درمان است؟

از 8.5 میلیون نفر مبتلا به دیابت در ایران، 10 درصد یعنی تقریباً 850 هزار نفر به دیابت نوع 1 مبتلا هستند و بقیه به دیابت نوع 2 مبتلا هستند. دکتر. امید می گوید دیابت نوع 2 با ورزش، تغذیه مناسب، تغییر سبک زندگی و غیره قابل درمان است. وی تاکید می کند که با روش های مختلف می توان آن را کنترل کرد. برخلاف دیابت نوع 1 که تا آخر عمر با فرد همراه است. حتی دیابت نوع 2 را می توان با کمک و ترکیب طب سنتی و کلاسیک کنترل کرد. در طب سنتی ترکیباتی وجود دارد که می تواند دیابت فرد را کنترل کند. به عنوان مثال، مصرف خورش بامیه یا برخی داروهای گیاهی دو بار در هفته می تواند قند خون فرد دیابتی و همچنین متفورمین را کنترل کند.

رئیس انجمن دیابت ایران می گوید: در کشوری مانند افغانستان که از داروهای گیاهی استفاده می شود، آمار دیابت بسیار کم است. در طول دوره کرونا در این کشور تلفات زیادی مشاهده نشد. این در حالی است که افراد زیادی در ایران به دلیل ترس و استرس جان خود را از دست دادند. زیرا روح سه چهارم قوت است و اگر روح را از صابران بگیری سه چهارم قوت او را می گیری. این وضعیت توسط علم پزشکی نیز تایید شده است.

به گفته این پزشک، دیابت تنها بیماری مرتبط با مدرنیته است. زندگی مدرن باعث کاهش آرامش افراد و افزایش استرس آنها شده است. تعداد موارد دیابت در کشورهای مدرن مانند انگلستان و آمریکا بسیار زیاد است. با کاهش آسایش و آرامش در زندگی، تعادل هورمونی شما به هم می خورد، بیمار می شوید و به دیابت مبتلا می شوید. یکی یکی از این بیماری هاست.

بسیاری از افراد مبتلا به دیابت دارو مصرف می کنند یا انسولین تزریق می کنند اما به راحتی نوشابه می نوشند. آنها این اشتباه را مرتکب می شوند که فکر می کنند فقط مصرف دارو کافی است.

رئیس انجمن دیابت ایران به نکته مهمی نیز توجه کرد و اظهار داشت: در همه دنیا آموزش و حمایت حرف اول را می زند، اما در کشور ما تمرکز دولت بر درمان است که هزینه آن بیشتر از پیشگیری است.

دکتر. امید می گوید: دیابت یک محدودیت است تا یک بیماری; و اگر انسان همه چیز را رعایت کند، روزی می تواند داروی خود را رها کند. با این حال تاکید می کنم که یکسری عوامل در کنترل و درمان این بیماری موثر است.

70 درصد افراد دیابتی بیماری خود را نمی شناسند

70 درصد دیابتی ها از بیماری خود اطلاعی ندارند و دلیل آن بدون علامت است. دکتر. امید می گوید: اگر فردی دچار تکرر ادرار، سوزن سوزن شدن پاها، خستگی و تشنگی شود، دیابت دارد. هنر ما (انجمن ها، بیمه ها و دولت) تشویق افراد بالای 20 سال به اندازه گیری قند خون است. اگر دو بار پشت سر هم قند خون ناشتا بالای 126 باشد، می گوییم دیابت دارد. اگر جامعه به این نکته توجه کند بیمه ها کمک می کنند که نمی خواهند، نظام سلامت کشور کمک می کند و دیابت در کشور کنترل می شود. چون مردم حساس می شوند و به فکر راه حل هستند. ما بیمارانی داریم که بیش از 15-10 سال دیابت دارند و چشم و کلیه آنها درگیر است، اما از آن خبر ندارند. اکثر این بیماران مدیران تحصیلکرده و بی سواد هستند.

رئیس انجمن دیابت ایران تاکید می کند که همه افراد باید حداقل سالی یک بار آزمایش خون بدهند. دیابتی ها معمولاً در خانه دستگاه قند خون دارند و می توانند قند خود را در طول هفته چک کنند. در حال حاضر نرم افزار حساسی در سرتاسر دنیا طراحی می شود تا با پرسیدن چند سوال به فرد بگوید که آیا دیابت دارد یا خیر.

تقریبا یک سوم ایزدی ها دیابتی هستند!

دیابت شایع ترین علت نابینایی، قطع عضو، پیوند کلیه و نارسایی کلیه، ناتوانی جنسی و طلاق است و از همه مهمتر به تغذیه مربوط می شود. دکتر. امید در ادامه این نکته مهم را بیان می کند: با تغذیه مناسب می توان تا حد زیادی قند خون را کاهش داد و از ابتلا به دیابت پیشگیری کرد. اکثر بیماری ها مانند هموفیلی و تالاسمی را نمی توان با تغذیه کنترل کرد، اما دیابت را می توان کنترل کرد. اکنون شرکت ها کلوچه، نوشابه، کیک و غیره می فروشند. ما به شما توصیه می کنیم تا حد امکان میزان قند موجود در غذاها را کاهش دهید و به جای آن از شیرین کننده استویا استفاده کنید.

دیابت شایع ترین علت نابینایی، قطع عضو، پیوند کلیه و نارسایی کلیه، ناتوانی جنسی و طلاق است و از همه مهمتر به تغذیه مربوط می شود.

رئیس انجمن دیابت ایران با بیان اینکه میزان دیابت در مردان و زنان در کشور یکسان است اما در استان های مختلف متفاوت است، گفت: به عنوان مثال در یزد که استانی کم جمعیت است میزان دیابت همیشه بسیار بالاست. 26 درصد ایزدی ها دیابت دارند که رقم بالایی است. دلیل آن ازدواج خانوادگی است. زیرا ایزدی ها عموماً در خارج از کشور خود ازدواج نمی کنند. ازدواج های درون خانواده باعث می شود ژن هایی که معمولا مغلوب و نهفته هستند بعد از ازدواج خود را نشان دهند.

نوشابه چه ضرری برای قند خون شما دارد؟

دیابت بیماری است که می تواند به تمام اعضای بدن آسیب برساند و هیچ عضوی از این بیماری مصون نیست. دکتر. امید این را می گوید و ادامه می دهد: وقتی قند خون بالا می رود وارد سلول نمی شود، نمی سوزد و انرژی آزاد نمی شود. به عبارت دقیق تر، باعث غلیظ شدن خون می شود و خون نمی تواند جریان یابد یا حرکت کند. هنگامی که خون حرکت نمی کند، نمی تواند مواد مغذی و دارو را به اعضای بدن برساند و در نتیجه تمام قسمت های بدن تحت تأثیر قرار می گیرد.

رئیس انجمن دیابت ایران با بیان اینکه دیابت بیماری است که تنها با دارو کنترل نمی شود، می گوید: برای کنترل آن باید برنامه ریزی های زیادی انجام دهیم. مهمترین چیز این است که تغذیه باید صحیح باشد. بسیاری از افراد دارو مصرف می کنند یا انسولین تزریق می کنند، اما به راحتی نوشابه های گازدار می نوشند و فکر می کنند که فقط مصرف دارو کافی است. این افراد در واقع از دارو یا تزریق انسولین برای کاهش 60 امتیازی قند خون استفاده می کنند. اما با خوردن یک نوشیدنی کوچک 280 سی سی، قند خون را دوباره به 60 می برند. بنابراین دولت اینقدر هزینه می کند، بیمه اینقدر هزینه می کند، خانواده ها برای کنترل قند شما اینقدر هزینه می کنند، اما شما با نوشیدن نوشابه این هزینه را جبران می کنید. البته دلیل مهم این موضوع تحصیل نکردن مردم است.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا