اخبار روز

در اروپا، وضعیت گرمای مرگبار به عنوان “قرمز” طبقه بندی می شود / آتش سوزی های جنگلی و افزایش تلفات

مقامات اروپا به ساکنان و گردشگران هشدار داده‌اند که در گرم‌ترین ساعات روز در خانه بمانند، پس از موج گرمای دوم که ظرف چند هفته در دریای مدیترانه رخ داد.

به گزارش یورونیوز، مرکز هماهنگی اضطراری اتحادیه اروپا برای بیشتر مناطق ایتالیا، شمال شرق اسپانیا، کرواسی، صربستان، جنوب بوسنی و هرزگوین و مونته نگرو هشدار قرمز اعلام کرده است.

مناطق وسیعی از جنوب و شرق اروپا در روز سه شنبه 18 جولای در معرض خطر موج گرما قرمز قرار گرفتند. در عین حال، سازمان جهانی هواشناسی نسبت به افزایش خطر مرگ و میر ناشی از شرایط جوی غیرعادی در آسیا و آمریکا هشدار داد.

مقامات اروپا به ساکنان و گردشگران هشدار داده‌اند که در گرم‌ترین ساعات روز در خانه بمانند، پس از موج گرمای دوم که ظرف چند هفته در دریای مدیترانه رخ داد. همزمان، حداقل سه کشور اروپایی یونان، اسپانیا و سوئیس با آتش سوزی در جنگل ها دست و پنجه نرم می کنند.

در جزیره ساردینیا ایتالیا در دریای مدیترانه، دمای هوا می تواند به بیش از 47 درجه برسد. بر اساس پیش بینی های هواشناسان، دمای هوا در چندین شهر ایتالیا از جمله پایتخت رم می تواند به بیش از 40 درجه سانتیگراد برسد.

رکورد جهانی موج گرما؛ 52.2 درجه سانتیگراد در آسیا و 48 درجه سانتیگراد در اروپا اندازه گیری شد

سازمان جهانی هواشناسی (WMO) اعلام کرد که موج گرمای نیمکره شمالی همزمان با گرمای شدید در اوج فصل گردشگری تابستانی اروپا تشدید خواهد شد. تخمین زده می شود که سال گذشته 61000 نفر در اروپا به دلیل موج گرما جان خود را از دست دادند.

مرکز هماهنگی اضطراری اتحادیه اروپا برای بیشتر ایتالیا، شمال شرقی اسپانیا، کرواسی، صربستان، جنوب بوسنی و هرزگوین و مونته نگرو وضعیت هشدار قرمز اعلام کرده است.

پس از موج گرمای تابستان امسال، دما در دره مرگ کالیفرنیا به 53 درجه و در شمال غربی چین به 52 درجه رسید که همزمان با سیل های مرگبار در هند و کره جنوبی، علاوه بر آتش سوزی های جنگلی از یونان تا کوه های آلپ سوئیس است.

از اروپا تا آمریکا و ژاپن؛ موج گرمای شدید زندگی میلیون ها نفر را تحت تاثیر قرار داد

سازمان جهانی هواشناسی پیش بینی کرده است که دمای هوا در آمریکای شمالی، آسیا و سراسر شمال آفریقا و منطقه مدیترانه برای چند روز متوالی در هفته آینده از 40 درجه سانتیگراد فراتر رود.

این سازمان افزود که انتظار می رود دمای پایین شبانه به بالاترین حد خود برسد و تعداد حملات قلبی و مرگ و میر را افزایش دهد.

برای فرار از گرما به مزارع آبی پناه ببرید

گرمای شب خطرناکتر از گرمای روز است

در این بیانیه آمده است: «در حالی که بیشترین توجه به حداکثر دمای روز معطوف است، دمای شبانه بیشترین خطرات را برای سلامتی به‌ویژه برای جمعیت‌های آسیب‌پذیر ایجاد می‌کند».

سازمان‌های گردشگری پیش‌بینی می‌کنند که گرما در اروپا منجر به تغییر دائمی عادات گردشگران می‌شود که مقصدهای خنک‌تری را انتخاب می‌کنند و به جای تابستان در بهار یا پاییز سفر می‌کنند.

در اسپانیا، سیاستمداران با تغییر زمان و مکان تبلیغات خود، محدود کردن فعالیت های تبلیغاتی خود در خارج از منزل و توسل به شبکه های مجازی آنلاین، خود را با گرمای سوزان پیش از انتخابات روز یکشنبه وفق داده اند.

گرم ترین تابستان های ثبت شده در اروپا

دانشمندان مدت‌هاست هشدار داده‌اند که تغییرات آب و هوایی ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای، که عمدتاً ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی است، امواج گرما را مکرر، شدید و کشنده‌تر می‌کند. این دانشمندان سال هاست که می گویند دولت ها باید برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای اقدام جدی انجام دهند.

به گزارش سرویس تغییرات اقلیمی کوپرنیک اتحادیه اروپا، سال های 2022 و 2021 گرم ترین تابستان های تاریخ این قاره بوده اند و بالاترین دما در دو سال پیش با 48.8 درجه سانتی گراد در سیسیل ایتالیا ثبت شده است.

روز سه شنبه، وزارت بهداشت ایتالیا برای 20 شهر از 27 شهر بزرگ این کشور هشدار آب و هوای قرمز صادر کرد. روز چهارشنبه سه شهر دیگر به این لیست اضافه می شود.

موج گرما در اروپا: چه دماهایی برای عملکرد بر اساس قوانین کشور «بیش از حد گرم» در نظر گرفته می‌شوند؟

در سطح اتحادیه اروپا، هیچ قانون مشترکی برای تعیین حداکثر دمای مجاز در محیط های کاری وجود ندارد. با این حال، برخی از کشورها دستورالعمل های خود را اجرا می کنند.

در روزهای اخیر دمای بالایی در کشورهای مختلف اروپایی حاکم شده است. حداقل ده شهر در ایتالیا در حالت آماده باش هستند و دمای هوا در اسپانیا به 45 درجه سانتیگراد می رسد. همزمان، کارشناسان هواشناسی پیش‌بینی می‌کنند که این هفته برای جنوب اروپا و به‌ویژه کشورهایی مانند یونان، رکوردهای دمایی جدیدی به ثبت برسد.

از آنجایی که کارگران و کارمندان در تابستان به کار خود ادامه می دهند، به نظر می رسد که قوانین در کشورهای اروپایی کاملاً مطابق با وضعیت فعلی نیست.

همانطور که موج گرمای موسوم به سربروس آشکار می شود (که به درستی به نام نگهبان دروازه های جهنم در اسطوره های یونانی نامگذاری شده است)، چه زمانی از نظر قانونی برای کار کردن خیلی داغ تلقی می شود و چرا قوانین چیزی در مورد آن نگفته اند؟

قوانین پنج کشور اروپایی در مورد دمای مجاز در محل کار

در زیر خلاصه ای از قوانین فرانسه، انگلستان، اسپانیا، ایتالیا و آلمان در مورد دمای مجاز در محل کار آمده است:

بریتانیای کبیر

پس از اینکه تابستان گذشته برای اولین بار به بریتانیا در مورد گرمای شدید هشدار داده شد، اتحادیه کارگری بریتانیا (GMB) خواستار قانون «خیلی گرم برای کار» شد تا از کارگران در برابر دمای سوزان و خطرناک محافظت کند.

تاکنون این خواسته برآورده نشده است، زیرا مقررات بریتانیا هنوز درجه حرارت را به عنوان حداکثر دمای مجاز در محل کار تعریف نکرده است. با این حال، چیزی به نام “حداقل دمای توصیه شده” وجود دارد.

دستورالعمل های بهداشت و ایمنی انگلستان بیان می کند که محل کار باید “راحت” باشد. با این حال، این قوانین فقط یک حد دمای پایین تر را تعریف می کنند. این بدان معناست که دمای محیط کار نباید از 16 درجه سانتیگراد کمتر شود و در حین انجام کارهای سخت از 13 درجه سانتیگراد کمتر شود.

در این قانون هیچ اشاره ای به حد بالای دمای مجاز نشده است. چیزی که احتمالاً چند دهه پیش ضروری تلقی نمی شد، اکنون به دلیل افزایش دمای تابستان به یک موضوع داغ تبدیل شده است.

کشورهای اتحادیه اروپا که عموماً گرمتر از بریتانیا هستند، لزوماً آمادگی بیشتری برای موج گرما ندارند.

علیرغم خطری که گرمای شدید برای سلامت کارگران ایجاد می کند، هیچ قانون مشترکی در سطح اتحادیه اروپا برای تعیین حداکثر دمای مجاز در محل کار وجود ندارد. با این حال، برخی از کشورها قوانین خاص خود را دارند.

فرانسه

در فرانسه، قانون کار یا “Code du Travail” حداکثر و حداقل دما را در محل کار مشخص نمی کند. با این حال، کارفرمایان طبق قانون موظفند اطمینان حاصل کنند که کارکنان آنها می توانند وظایف محول شده خود را در شرایط ایمن انجام دهند. این بند ممکن است شامل محافظت از کارکنان در برابر خطرات گرمای شدید باشد.

طبق یک ماده از قانون کار فرانسه، کارفرمایان در بخش ساخت و ساز باید حداقل 3 لیتر آب در روز برای کارکنان خود تامین کنند.

ماده دیگری به کارگران اجازه می دهد در صورت ترس از خطر قریب الوقوع جان خود، کار خود را متوقف کنند. با این حال، اینکه آیا این ماده شامل موج گرما می‌شود یا نه، قابل تفسیر است و قانون به وضوح تعریف نکرده است.

ایتالیا

قانون کار ایتالیا حداکثر دمای مجاز در محل کار را تعیین نمی کند، اما مانند فرانسه، کارفرما را ملزم می کند که اطمینان حاصل کند که کارگران می توانند کار خود را در ایمنی کامل انجام دهند.

بر اساس حکمی در سال 2015 از سوی عالی‌ترین دادگاه تجدیدنظر کشور، یک کارفرما حق دارد بدون اطلاع قبلی کار را متوقف کند، در صورتی که کارگران خود را با شرایط کاری ایمن فراهم نکند یا آنها را مجبور به کار در بیرون در گرمای فلج‌کننده کند. آنها از از دست دادن درآمد یا اخراج شدن می ترسند.

در سال 2015، دادگاهی در ایتالیا به پرونده ای مربوط به شکایت از دمای بسیار سرد در محل کار رأی داد. در تئوری، همین قضاوت می تواند مبنای قضاوت در مورد دمای بسیار بالا باشد.

کشور پرتغال

در پرتغال دمای محیط کار طبق قانون باید بین 18 تا 22 درجه سانتیگراد باشد، اما در شرایط خاص می تواند حداکثر به 25 درجه سانتیگراد برسد. مهم این است که رطوبت محیط کار تحت کنترل باشد و بین 50 تا 70 درصد باشد.

این قانون که برای چندین دهه در پرتغال اجرا می شود، وظیفه کارفرمایان برای تضمین سلامت و ایمنی کارگران خود را به رسمیت می شناسد، اما به کارگران اجازه نمی دهد در صورت گرم بودن محیط کار، کار را متوقف کنند.

آلمان

همانند بسیاری از کشورهای اروپای غربی، دمای هوا در آلمان نیز در سال های اخیر افزایش یافته است و بسیاری از ساکنان این کشور فکر می کنند که اگر شرایط به گونه ای شود که دانش آموزان به دلیل هوای گرم تابستان بتوانند مدرسه را ترک کنند درست است و چه حقوقی دارند. از نظر وضعیت “بدون گرما در محل کار” دارید؟

در آلمان حداکثر دمای محل کار در شرایط عادی عموماً 26 درجه سانتیگراد تعیین می شود، اما این حد در قانون ذکر نشده است. با دمای بالای 26 درجه سانتیگراد، شرکت ها (از جمله با توزیع آب آشامیدنی) باید اطمینان حاصل کنند که کارگران به کار ایمن ادامه می دهند.

اگر دماسنج در این کشور عدد 30 درجه سانتیگراد را نشان دهد، کارفرمایان باید به کارگران و کارمندان خود اجازه توقف کار و استراحت بدهند.

اگر دمای محیط کار از 35 درجه سانتیگراد بالاتر برود، طبق تعریف شرایط، «نامناسب برای کار» تلقی می شود، مگر اینکه اقدامات تکمیلی انجام شود. در نتیجه، این بدان معنا نیست که کارمندان مجاز به رفتن به خانه هستند، بلکه کارفرمایان باید از خنک شدن محل کار اطمینان حاصل کنند.

اسپانیا

اسپانیا که به طور کلی کشوری گرم محسوب می شود، تاکید بیشتری بر تنظیم دما نسبت به سایر کشورهای ذکر شده در بالا دارد.

“موسسه ملی بهداشت و ایمنی در کار” دمای بین 17 تا 27 درجه سانتیگراد را برای کار در مطب لازم دانسته است. طبق مقررات این موسسه، کارهایی که نیاز به فعالیت بدنی کمتری دارند باید در دمای بین 14 تا 25 درجه سانتیگراد انجام شود.

در صورت عدم رعایت این الزامات توسط کارفرما، کارکنان می توانند تخلف را به سازمان بازرسی کار و بیمه اجتماعی یا اتحادیه صنفی گزارش دهند تا کارفرما را به رعایت قانون وادار کنند.
افزایش خطرناک دما، کار را متوقف کنید.

با این حال، شرایطی که تحت آن کارگران مجاز به توقف کار در گرمای شدید هستند هنوز به خوبی تعریف نشده است و متأسفانه به نظر نمی‌رسد چنین حمایت‌های قانونی در برابر گرما در محل کار در کشورهای اروپایی همگام با نرخ گرمایش جهانی باشد.

اتحادیه ها تلاش می کنند تا دولت ها حداکثر دمای مجاز در محل کار را که هنوز در کشورهای اروپایی فراگیر نشده است، به رسمیت بشناسند.

در این بین می توان انتظار داشت که با گرم شدن روزافزون زمین و افزایش امواج گرما، قوانین فعلی بیش از پیش بحث برانگیز شوند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا