اخبار روز

یک دریاچه آمریکایی که سرنوشت تلخ دریاچه ارومیه را داشت!/ عکس

دریاچه نمک یوتا از سال ۱۸۴۷ به این‌سو نزدیک به نیمی از مساحت آبی خود را از دست داده است.

دریاچه نمک یوتا، معروف به دریاچه نمک بزرگ (Great Salt Lake)، در شمال ایالت یوتا واقع شده و بزرگترین دریاچه نمک در نیمکره غربی است، همچنین به عنوان سی و هفتمین دریاچه بزرگ جهان شناخته می‌شود. اما متأسفانه این دریاچه نمک در حال خشک شدن است.

از سال ۱۸۴۷ به امروز، دریاچه نمک یوتا تا نیمی از مساحت پهنه آبی خود را از دست داده است. در سال ۲۰۱۶، آب این دریاچه به حداقل تاریخی خود رسید.

یک دریاچه آمریکایی که سرنوشت تلخ دریاچه ارومیه را داشت!/ عکس

تیمی از محققان آمریکایی اعلام کردند که دریاچه نمک بزرگ در ایالت یوتا ممکن است به طور کامل خشک شود، مگر اینکه اقدام فوری برای تغییر وضعیت فعلی انجام شود.

دریاچه ای در آمریکا با سرنوشتی شبیه دریاچه ارومیه! (تصویر)

محققان دانشگاه بریگام یانگ، آلبرتا، یوتا و غیره در گزارش خود اعلام کرده اند که مصرف بیش از حد آب باعث شده دریاچه نمک بزرگ با “خطر بی سابقه ای” مواجه شود و 73 درصد از آب و 60 درصد مساحت خود را از دست داده است.

در این گزارش آمده است که استفاده بی‌رویه از منابع آب دریاچه، منجر به خشک شدن زیستگاه، آلوده شدن هوا و خاک به وسیله گرد و غبار، و گسترش نمک به مناطق حساس دیگر این دریاچه می‌شود.

از سال ۲۰۲۰، کاهش آب دریاچه با سرعتی افزایش یافته و میانگین کاهش سالانه در آن حدود ۱۴۸ میلیون متر مکعب است. اگر این روند ادامه یابد، دریاچه ظرف مدت ۵ سال آینده خشک خواهد شد.

محققان خواستار صرفه‌جویی در استفاده از آب شده و اعلام کرده‌اند که این روش، تنها راه برای نجات دریاچه نمک بزرگ آمریکا در این مرحله است. آنها همچنین هشدار داده‌اند که نابودی این دریاچه عواقب وحشتناکی را به دنبال خواهد داشت؛ زیرا نمونه‌هایی از سرتاسر جهان نشان می‌دهند که از بین رفتن دریاچه‌های نمک چرخه‌ای طولانی‌مدت از مشکلات زیست‌محیطی، بهداشتی و اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا