اخبار روز سینما جهان

درگذشت بازیگر خانم در خانه‌ا

انوک اِمه بازیگر معروفی که در آثاری چون «زندگی شیرین» فدریکو فلینی و «یک مرد و یک زن» ساخته کلود للوش حضور داشت، در سن 92 سالگی درگذشت.

به گزارش ایسنا، این بازیگر که از چهره های مهم موج سینمای فرانسه محسوب می شود و در آثار سینماگران مطرحی چون «فدریکو فلینی»، «ژاک دمی»، «سیدنی لومت»، «برناردو» ایفای نقش کرده است. برتولوچی» و «کلود للوش» در او در سن 92 سالگی در خانه اش در پاریس درگذشت.

Anouk Emme بیشتر به خاطر بازی در مقابل ژان لوئیس در فیلم A Man and a Woman اثر کلود للوش (1966) شناخته می شود که برای آن نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر زن و برنده گلدن گلوب شد.

وی همچنین سابقه حضور در آثار برجسته سینمای هنری همچون «زندگی شیرین» و «هشت و نیم» فدریکو فلینی، «لولا» به کارگردانی «ژاک دمی»، «مونپارناس» ساخته «ژاک بکر» و تراژدی یک مرد». مضحک» اثر «برناردو برتولوچی» ظاهر شده است.

فعالیت حرفه‌ای او در عرصه سینما از اواخر دهه ۱۳۴۰ آغاز شد و تا پایان راه و فیلم «بهترین سال‌ها» ساخته «کلود للوش» در سال ۲۰۱۹ ادامه یافت.

«امه» که سابقه بازی در بیش از 80 فیلم سینمایی را در کارنامه دارد، در سال 1994 در فیلم «آماده برای پوشیدن» ساخته «رابرت آلتمن»، «چمنزار درخت توس» به کارگردانی «مارسلین لوریدان ایونز» (2003) بازی کرده است. ). در آن او نقش یک بازمانده از هولوکاست را بازی می کند که 60 سال پس از جنگ به آشویتس بازمی گردد.

آنوک اِمه در 27 آوریل 1932 در پاریس به دنیا آمد و نام اصلی او «نیکول فرانسوا فلورانس دریفوس» و پدرش «هنری دریفوس» و مادرش «گنو سوریا» هر دو بازیگر بودند.

در طول جنگ جهانی دوم، او از نام مادرش برای جلوگیری از آزار و اذیت نازی ها استفاده کرد و بین پاریس و جنوب فرانسه رفت و آمد کرد و در یک مدرسه شبانه روزی در کوه های آلپ تحصیل کرد و در آنجا با راجر وادیم آشنا شد. که بعدها فیلم «و خدا زنان را آفرید» را ساخت.

زمانی که او 14 ساله بود توسط کارگردانی به نام «هنری کالف» کشف شد و برای ایفای نقش شخصیت انوک در درام عاشقانه «خانه زیر دریا» در سال 1947 انتخاب شد. پس از آن نام خانوادگی «Emme» (که در زبان فرانسوی به معنای «دوست داشتنی» است) را انتخاب کرد.

در 16 سالگی در فیلم عاشقان ورونا (1949)، اقتباس آندره کیت از رومئو و ژولیت بازی کرد.

در طول دو دهه بعد، انوک اِمه در بیش از 40 فیلم بازی کرد و نام خود را در فیلم‌های فرانسوی مانند درام «ارتباطات بد» اثر الکساندر آستروک (1955) که الهام‌بخش سینماگران موج نو فرانسه بود و همچنین «مون‌پارناس» ساخته «ژاک بکر» به ثبت رساند. درباره آمادئو مودیلیانی، نقاش ایتالیایی اوایل قرن بیستم، ظاهر شد.

در سال 1960، «فدریکو فلینی» او را برای بازی در شاهکارش «زندگی شیرین» در کنار «مارچلو ماسترویانی» و «آنوک اِمه» سه سال بعد دوباره در فیلم کلاسیک «هشت و نیم» با این کارگردان بزرگ انتخاب کرد. ایتالیایی همکاری کرد.

او همچنین در فیلم هیجانی سیدنی لومت The Randezvous (1969) بازی کرد و زنی را به تصویر کشید که شوهرش (عمر شریف) به او مشکوک است.

اما بازی در فیلم “یک مرد و یک زن” ساخته کلوود للوش در سال 1996 و در مقابل “ژان لوئی ترنتینانت” شهرت جهانی را برای “امه” به ارمغان آورد و این فیلم برنده نخل طلای بهترین فیلم جشنواره شد. کن در چندین بخش از جوایز اسکار نامزد شد.

این فیلم که در مدت سه هفته با بودجه بسیار اندک فیلمبرداری شد، 14 میلیون دلار در آمریکا و بیش از 50 میلیون دلار در سرتاسر جهان فروخت و انوک آمه اولین بازیگری شد که برای یک نقش فرانسوی زبان نامزد اسکار شد، اگرچه در مقابل الیزابت تیلور شکست خورد. برای “چه کسی از ویرجینیا وولف می ترسد.”

«انوک امه» در سال 2002 با دریافت جایزه افتخاری آکادمی فیلم فرانسه (سزار) مورد تجلیل قرار گرفت.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا