مصرف مکمل‌های ویتامین، یکی از راه‌های ساده ترین برای تأمین نیازهای تغذیه‌ای روزانه است. این مکمل‌ها، منبعی غنی از مواد مغذی ضروری مانند ویتامین‌های گروه B، A و C، و همچنین بسیاری از مواد معدنی دیگر هستند که آنها را به یک بخش اساسی از رژیم غذایی ما تبدیل می‌کند.

با این حال، در مورد مصرف مکمل‌های ویتامین، افسانه‌های زیادی وجود دارد که ممکن است برای افرادی که مکمل‌های ویتامین را به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه خود می‌پذیرند، گیج‌کننده باشد.

10 افسانه و حقیقت در مورد مصرف ویتامین ها

در اینجا ده افسانه در مورد مکمل های ویتامین و حقایق آنها وجود دارد:

افسانه 1: ویتامین های بیشتر منجر به سلامتی بهتر می شود

واقعیت: مصرف بیش از حد ویتامین‌ها به معنای حفظ سلامتی عمومی شما نیست. بیشتر مکمل‌های ویتامین دارای حد بالایی برای مصرف روزانه هستند و عبور از این حد می‌تواند برای سلامتی شما خطرناک باشد. به عنوان مثال، مصرف بیش از حد ویتامین C می‌تواند توانایی بدن در جذب مواد مغذی اساسی مانند مس را تخریب کند.

همچنین، مصرف بیش از حد مکمل‌های فسفر می‌تواند در جذب کلسیم اختلال ایجاد کند.

درباره ویتامین A نیز وجود دارد که بدن نمی‌تواند از مواد مغذی محلول در چربی مانند ویتامین‌های A، D و E را بیرون رانده و به جای آن‌ها این مواد مغذی در بدن ذخیره می‌شوند، که می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند چاقی و افزایش کلسترول شود.

یکی از حقایق در مورد ویتامین D این است که مصرف بیش از حد مکمل های ویتامین D می تواند منجر به تجمع کلسیم اضافی در بدن شود که می تواند به قلب و کلیه ها آسیب برساند.

افسانه 2: مکمل های طبیعی همیشه بی خطر هستند

واقعیت: یکی از مهمترین چیزهایی که باید در مورد مکمل ها بدانید این است که کلمه “طبیعی” همیشه به معنای “سالم” نیست. اثربخشی خود مکمل غذایی به عوامل مختلفی بستگی دارد، مانند: ب- کیفیت منبع آن، عوارض جانبی احتمالی، تداخل با سایر مواد طبیعی و غیره. بسته به محصولی که در نهایت خریداری می کنید، این ترکیب می تواند در مقادیر کم یا بسیار غلیظ وجود داشته باشد. در موارد شدید، می تواند شما را به خطر بیندازد.

افسانه 3: مکمل های ویتامین به خوبی با دارو همراه هستند

واقعیت: با وجود اینکه بسیاری از مکمل‌های ویتامین بدون نیاز به نسخه پزشک در دسترس هستند، افراد به پیامدهایی که ممکن است در ترکیب با داروهای تجویزی رخ دهد، توجه نمی‌کنند. برای مثال، مصرف بیش از حد ویتامین D در همراهی با داروهای استروئیدی می‌تواند این داروها را بی‌اثر نماید. ترکیبات طبیعی موجود در این مکمل‌ها همیشه با داروهای دیگر در تداخل هستند.

بنابراین، قبل از تصمیم به استفاده از مکمل‌های ویتامین همراه با داروها و رژیم غذایی خود، حتماً با پزشک مشورت کنید.

باور غلط 4: مکمل های ویتامین برای جلوگیری از بیماری قلبی کافی است

واقعیت: یکی از باورهای غلط رایج درباره مکمل‌های ویتامینی این است که مصرف آنها به طور خودکار از ابتلا به هر نوع بیماری قلبی جلوگیری می‌کند. در حقیقت، استفاده از مکمل‌های ویتامین D می‌تواند در تنظیم جریان خون مناسب و حفظ سلامت قلب مفید باشد، اما مصرف تنها این مکمل‌ها تأثیر کمی بر سلامت قلب خواهد داشت.

برای جلوگیری از عوارض قلبی عروقی، باید مصرف مواد غذایی زائد را کاهش داده، فعالیت ورزشی منظم داشته و به طور کلی به سبک زندگی سالم تری توجه کنید.

باور غلط 5: ویتامین C از سرماخوردگی جلوگیری می کند

واقعیت: یکی از رایج ترین افسانه های ویتامین C این است که مصرف مکمل های ویتامین C می تواند به پیشگیری از سرماخوردگی کمک کند.

در حالی که تحقیقات پزشکی روی ویتامین C نشان می دهد که مصرف مکمل های ویتامین C عملکرد سیستم ایمنی را تقویت می کند، سرماخوردگی ویروسی است که سال هاست وجود داشته و عملاً هیچ درمانی برای آن وجود ندارد. تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که با مصرف مکمل هایی مانند ویتامین C، تمام تلاش خود را برای تناسب اندام و سالم ماندن انجام دهید، که تنها از شدت علائمی که فرد در هنگام تشخیص سرماخوردگی تجربه می کند، کاهش می دهد.

واقعیت دیگری در مورد ویتامین C نیز بیان می کند که مکمل های آن در از بین بردن رادیکال های آزاد مفید است که عملکرد سیستم ایمنی را تا حد زیادی بهبود می بخشد.

باورهای غلط در مورد مصرف مولتی ویتامین

افسانه 6: ویتامین D از سرطان جلوگیری می کند

واقعیت: یکی از افسانه‌های خطرناک مرتبط با ویتامین D این است که مصرف آن می‌تواند به کاهش علائم سرطان کمک کند یا حتی به درمان آن بپردازد. از سال ۲۰۱۸، تحقیقات متعددی در این زمینه انجام شده است که این افسانه را مورد بررسی قرار داده‌اند.

با این حال، هنوز پاسخ قطعی در مورد اینکه چگونه ویتامین D می‌تواند به افراد مبتلا به سرطان تهاجمی یا حتی عوارض اولیه قلبی عروقی کمک کند، وجود ندارد.

افسانه 7: مکمل های ویتامین با پروبیوتیک ها همه چیز را درمان می کند

واقعیت: در طول سال‌ها، یک تصور غلط رایج وجود داشته است که مصرف مکمل‌های پری بیوتیک خطر ابتلا به بیماری را از بین می‌برد و تقریباً هر بیماری را درمان می‌کند.

در حالی که مکمل های پروبیوتیک در واقع عامل بزرگی در بهبود عملکرد روده و گوارش هستند، اما قادر به درمان بدن از هر نوع بیماری نیستند. هدف این مکمل های غذایی بهبود سلامت کلی شما و کاهش علائم افراد مبتلا به بیماری هایی مانند دیابت و فشار خون بالا است.

با این حال، جدا از سناریوهای بسیار خاص پیرامون عملکرد روده، پری بیوتیک ها نقش کمی در سلامت کلی ایفا می کنند.

افسانه 8: مکمل های ویتامین با آنتی اکسیدان ها عمر را طولانی می کنند

واقعیت: اکسیداسیون یک فرآیند شیمیایی است که در بدن هر انسانی رخ می دهد. این فرآیند مواد مضری مانند رادیکال های آزاد ایجاد می کند که می تواند در عملکرد صحیح بدن اختلال ایجاد کند و به سلول ها آسیب برساند. آنتی اکسیدان ها ترکیبات طبیعی هستند که برای از بین بردن رادیکال های آزاد در بدن شما کار می کنند.

یکی از افسانه‌های رایج در مورد ویتامین C این است که آنتی‌اکسیدان‌های مورد نیاز برای زندگی طولانی‌تر را در اختیار شما قرار می‌دهد.

در حالی که مصرف آنتی اکسیدان ها قطعاً سلامت کلی شما را بهبود می بخشد و به شما امکان می دهد مواد مغذی بیشتری مصرف کنید (بسته به منبع آنتی اکسیدان ها)، این افسانه ویتامین C نادرست است، زیرا آنتی اکسیدان ها عملاً هیچ تأثیری در کاهش خطر ندارند. آنها از بیماری هایی مانند سرطان، آب مروارید و بیماری های قلبی عروقی رنج نمی برند.

افسانه 9: مکمل های ویتامین جایگزینی برای تغذیه مناسب هستند

واقعیت: یکی از افسانه‌های رایج در مورد ویتامین C این است که مصرف مکمل‌های ویتامین کافی است و می‌توانند به عنوان جایگزین رژیم غذایی کامل در نظر گرفته شوند. این تصور غلط است زیرا هر رژیم غذایی متعادل باید شامل غذاهای طبیعی و کامل باشد که برای برآوردن نیازهای تغذیه‌ای در طول روز طراحی شده است.

بهتر است از این مکمل‌ها فقط به عنوان کمک‌های تغذیه‌ای استفاده کنید و آن‌ها را جایگزین وعده‌های غذایی نکنید.

افسانه 10. افرادی که رژیم غذایی متنوعی دارند به مکمل های غذایی نیاز دارند

واقعیت: اگرچه درست است که باید رژیم غذایی خود را تجزیه و تحلیل کنید، اما این بدان معنا نیست که افرادی که از رژیم های مشابه پیروی می کنند همیشه از کمبودهای تغذیه ای رنج می برند.

ناحیه ویتامین حتی اگر رژیم غذایی شما متنوع نباشد و مواد غذایی مشابهی داشته باشد، باز هم می تواند منبعی غنی از تغذیه باشد. در واقع، شما در معرض خطر کمبود نیستید، مگر اینکه بدنتان با کمبود ویتامین مواجه شود و شروع به قطع مصرف ویتامین کند.

در نتیجه

در پایان، مهم ترین واقعیت ویتامینی که باید به خاطر بسپارید این است که اگرچه مکمل های ویتامین ضروری هستند، اما این مکمل ها همه چیز یک زندگی مناسب و سالم نیستند.

تغییرات کوچکی در سبک زندگی ایجاد کنید و تمام مواد مغذی را در حد اعتدال مصرف کنید تا تناسب اندام و سالم بمانید. همیشه قبل از تصمیم به مکمل رژیم غذایی با هر نوع مکملی با پزشک خود مشورت کنید، زیرا اگر بدن شما با آن موافقت نکند، می تواند عوارض جانبی ناخواسته ای ایجاد کند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *