زردچوبه گیاهی از خانواده زنجبیل است که از جوشاندن و خشک کردن ریشه های آن به دست می آید. ماده موثر موجود در زردچوبه به نام کورکومین به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی که دارد نقش مهمی در بهبود کبد چرب و کاهش تجمع چربی در سلول های کبد ایفا می کند.

گزارش مهر در سال های اخیر، بسیاری از مطالعات داخلی و خارجی به بررسی اثرات مثبت زردچوبه در بهبود بیماری های متابولیک از جمله کبد چرب پرداخته اند.

اثرات درمانی زردچوبه بر کبد چرب

1. کاهش التهاب: کورکومین ممکن است به کاهش التهاب مرتبط با کبد چرب کمک کند. التهاب مزمن یکی یکی از عوامل اصلی در ایجاد بیماری کبد چرب. زردچوبه با مهار فرآیندهای التهابی از بروز این بیماری جلوگیری می کند.

2. خواص آنتی اکسیدانی: رادیکال های آزاد یکی یکی از عوامل تخریب سلول های کبدی است. زردچوبه با خاصیت آنتی اکسیدانی خود به محافظت از سلول های کبد کمک می کند.

3. کاهش تجمع چربی در کبد: برخی مطالعات نشان داده اند که زردچوبه می تواند متابولیسم چربی را بهبود بخشد و از تجمع چربی در کبد جلوگیری کند.

محققان ایرانی همچنین به بررسی اثرات مثبت زردچوبه بر بیماری های کبدی پرداختند. مثلاً در تحقیق سیدموید علویان، یکی اهمیت استفاده از غذاهای طبیعی مانند زردچوبه برای بهبود وضعیت کبد چرب توسط متخصصان برجسته بیماری های کبدی در ایران مورد تاکید قرار گرفته است.

او معتقد است که استفاده منظم از زردچوبه در رژیم غذایی ممکن است در درمان کبد چرب و همچنین پیشگیری از بیماری های مرتبط با متابولیسم مانند دیابت و چاقی موثر باشد.

مطالعه ای که در سال 2019 انجام شد نشان داد که ترکیب زردچوبه و کاسنی به طور قابل توجهی باعث کاهش سطح آنزیم های کبدی و کلسترول بد (LDL) و افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) می شود.

علاوه بر این، مطالعه دیگری که در سال 2017 انجام شد نشان داد که مصرف کپسول زردچوبه منجر به کاهش سطح قند خون و انسولین سرم می شود.

نتایج تحقیقات نشان می دهد که ترکیب زردچوبه با زیره سیاه نتایج مثبتی در کاهش قند و چربی خون دارد. مصرف این ترکیب در کنار تغییر سبک زندگی می تواند در درمان بیماری کبد چرب بسیار موثر باشد.

هنگام استفاده از زردچوبه مراقب باشید

اگرچه استفاده از زردچوبه به طور کلی بی خطر است، اما در بیماران با سابقه سنگ کیسه صفرا و کسانی که از داروهای ضد انعقاد استفاده می کنند باید با احتیاط مصرف شود. علاوه بر این، در بیماران دیابتی که از داروهای کاهش دهنده قند خون استفاده می کنند، نظارت دقیق لازم است، زیرا زردچوبه ممکن است باعث کاهش بیشتر قند خون شود.

روش مصرف و جذب بهتر

زردچوبه به طور طبیعی جذب ضعیفی دارد، اما می توان با مخلوط کردن آن با شیر نارگیل یا مصرف آن در نانوکپسول، جذب آن را افزایش داد.

خلاصه

زردچوبه که یک ادویه موثر است نه تنها به بهبود عملکرد کبد و جلوگیری از تجمع چربی در آن کمک می کند، بلکه می تواند نقش موثری در پیشگیری از بیماری های متابولیک مانند دیابت و بیماری های قلبی داشته باشد. به گفته محققان، گنجاندن زردچوبه در رژیم غذایی روزانه ممکن است راه حلی طبیعی و ایمن برای مقابله با بیماری های مرتبط با کبد چرب باشد.

دکتر در مورد نقش زردچوبه در بهبود عملکرد کبد چرب. تحقیقات علویان در ایران و خ. مطالعات متعدد داخلی و خارجی، از جمله محققان دانشگاه سنت لوئیس، بارها این موضوع را تایید کرده اند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما