دانستنی ها

درمان بیماری کبد با چند دانه ریز!

محققان دانشگاه کالج لندن در آزمایشی جدید نشان داده اند که ذرات ریز کربن می توانند به بازیابی میکروبیوم سالم روده و کاهش پیشرفت بیماری کبد کمک کنند.

به گزارش ایتنا، شاید به زودی با کمک چند دانه کوچک بتوانیم با بیماری ها مبارزه کنیم.

دانه های کربنی که توسط محققان دانشگاه کالج لندن (UCL) ساخته شده است، باکتری های بد و التهاب را در حیوانات آزمایشگاهی مبتلا به سیروز کبدی و سایر بیماری های جدی کاهش می دهد.

این تحقیق نشان داد که دانه‌های کربن دارای مجوز از Yaqrit، یکی از شرکت‌های تابعه دانشگاه کالج لندن، در بهبود سلامت روده مؤثر بوده و تأثیر مثبتی بر عملکرد کبد، کلیه و مغز موش‌ها دارد. همچنین مشخص شد که دانه های کربن برای استفاده در انسان بی خطر هستند.

گام بعدی این است که بررسی کنیم که آیا می توان به همان فواید در انسان دست یافت یا خیر. در صورت مثبت بودن نتیجه در درمان بیماری های ناشی از ضعف روده استفاده می شود.

تخمین زده می شود که تقریباً 100 میلیون نفر در سراسر جهان با سیروز کبدی و 10 میلیون نفر دیگر با سیروز و سایر عوارض زندگی می کنند.

پروفسور «راجیو جالان» (راجیو جالان)، محقق ارشد این پروژه گفت: بررسی تاثیر میکروبیوم روده بر سلامت به تازگی آغاز شده است. هنگامی که میکروبیوم از تعادل خارج می شود، باکتری های بد می توانند تکثیر شوند و با باکتری های خوب که روده را سالم نگه می دارند رقابت کنند.

جالان ادامه داد: یکی یکی از راه‌هایی که باکتری‌های بد استفاده می‌کنند، ترشح اندوتوکسین، متابولیت‌های سمی و سیتوکین‌هایی است که محیط روده را تغییر می‌دهند تا آن را برای آنها مناسب‌تر و برای باکتری‌های خوب نامطلوب‌تر کنند. این مواد به ویژه اندوتوکسین می توانند باعث التهاب روده و افزایش نشت دیواره روده و در نتیجه آسیب به سایر اندام ها مانند کبد، کلیه ها و مغز شوند.

وی افزود: در هنگام بروز سیروز که با تشکیل زخم در کبد مشخص می شود، التهاب ناشی از اندوتوکسین ها می تواند آسیب کبدی را تشدید کند. بخشی از درمان استاندارد سیروز، آنتی بیوتیک هایی است که با هدف کنترل باکتری های بد انجام می شود، اما خطر مقاومت آنتی بیوتیکی را به همراه دارد و فقط در مراحل پایانی بیماری استفاده می شود.

برای غلبه بر این مشکل، دانشمندان دانشگاه کالج لندن با شرکت Yakrit همکاری کردند تا دانه‌های کربنی با ساختار فیزیکی میکروسکوپی خاص ایجاد کنند. ساختار آنها برای جذب مولکول های روده بزرگ و کوچک طراحی شده است.

در این مطالعه، دانشمندان اثربخشی گرانول‌های کربن معروف به “CARBALIVE” را در بهبود سلامت روده آزمایش کردند و تاثیر آن را بر عملکرد کبد، کلیه و مغز در موش‌ها ارزیابی کردند.

آنها دریافتند که این دانه ها، زمانی که به مدت چند هفته به صورت روزانه مصرف شوند، در جلوگیری از پیشرفت زخم و آسیب کبدی در موش های مبتلا به سیروز و کاهش مرگ و میر در موش های مبتلا به نارسایی مزمن کبد موثر است.

این دانه ها همچنین بر روی 28 بیمار مبتلا به سیروز آزمایش شدند و عوارض جانبی جزئی و بی خطری را نشان دادند. اگر همان فوایدی که در مدل‌های حیوانی مشاهده می‌شود در انسان نیز دیده شود، دانه‌ها می‌توانند یک راه مهم جدید برای مبارزه با بیماری‌های کبدی باشند.

میکال کوالسکی، معاون و مدیر محصول CARBALIVE در Yakrit، می‌گوید: این دانه‌های کربن مهندسی شده جدید که بلعیده می‌شوند و بدون تغییر از بدن عبور می‌کنند، کوچک‌تر از یک دانه نمک هستند.

آنها با جذب اندوتوکسین ها و سایر متابولیت های تولید شده توسط باکتری های بد در روده کار می کنند و محیط بهتری برای رشد باکتری های خوب ایجاد می کنند و به بازیابی سلامت میکروبیوم کمک می کنند. این کار از نفوذ سموم به سایر قسمت های بدن و ایجاد آسیب جلوگیری می کند.

وی افزود: نتایج مشاهده شده در مدل های حیوانی با کاهش نفوذپذیری روده، آسیب کبدی و اختلال عملکرد مغز و کلیه همراه بود.

نتایج این تحقیق راه را برای آزمایش های بیشتر برای بررسی اثربخشی ذرات کربن در انسان هموار می کند. یکی این آزمایشات به زودی آغاز خواهد شد. اگر دانه ها در متوقف کردن یا کند کردن پیشرفت آسیب کبدی موثر باشند، می توانند راهی ارزشمند برای درمان بیماری کبد و احتمالاً سایر بیماری های مرتبط با سلامت میکروبیوم ضعیف باشند.

جالان گفت: امیدوارم تاثیر مثبت این ذرات کربن در مدل های حیوانی در انسان نیز مشاهده شود، این نه تنها برای درمان بیماری های کبدی هیجان انگیز است، بلکه می تواند به درمان تمام بیماری های ناشی از میکروبیوم روده نیز کمک کند. این بیماری ها که در بسیاری از کشورها به طور فزاینده ای در حال افزایش هستند.» بیماری هایی مانند سندرم روده تحریک پذیر نیز شامل می شود.

این تحقیق در مجله “Gut” منتشر شده است.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا