دانستنی ها

درد آپاندیس کجا و چقدر طول می کشد؟

درد آپاندیس یکی یکی از دردهای شکمی است که در هر سنی ممکن است ایجاد شود. علت درد و التهاب آپاندیس پر شدن آن از مخاط، مدفوع یا انگل است.

به گفته ویرگول، علائم و نشانه های این بیماری می تواند مشابه بسیاری از بیماری های گوارشی دیگر باشد.

درد آپاندیس کجاست؟

آپاندیس اندامی کوچک و کیسه مانند است که در سمت راست پایین شکم قرار دارد. اگر آپاندیسیت دارید، معمولاً درد شکمی را در اطراف ناف تجربه می کنید. این درد ممکن است به سمت راست و پایین شکم نیز تابیده شود.

با این حال، محل دقیق و شدت درد در افراد مختلف متفاوت است. بسیاری از بیماران درد را مبهم، تیز و ضربان دار توصیف می کنند. با سرفه، حرکت و راه رفتن تشدید می شود. این درد اغلب با علائم زیر همراه است:

از دست دادن اشتها

تهوع و استفراغ

بعد

حساسیت شکم به لمس

بادی و گازی

درد آپاندیسیت چگونه شروع می شود؟

شروع درد آپاندیسیت معمولاً یک درد مبهم شکمی در ناحیه ناف است. این درد ممکن است در عرض 12 تا 48 ساعت تشدید شود و بیمار به تدریج شروع به احساس آن در سمت راست و پایین شکم می کند. با گذشت زمان، علائم دیگری از این بیماری ممکن است ظاهر شود.

مدت زمان درد آپاندیسیت از چند ساعت تا چند روز متغیر است. نکته ای که باید بدانید این است که درد شکمی که در این بیماری ایجاد می شود بدون مداخله پزشکی قابل درمان نیست و در صورت عدم مراجعه به موقع به پزشک احتمال پارگی آپاندیس و سرایت عفونت به ناحیه آپاندیس وجود دارد. حفره شکمی. به همین دلیل است که آپاندیسیت یک اورژانس پزشکی محسوب می شود. هنگامی که آپاندیس پاره می شود، باید زمان بیشتری برای بهبودی در نظر بگیرید.

آیا درد آپاندیس متوقف می شود؟

درد آپاندیسیت عقب و جلو نمی رود و قطع نمی شود. با گذشت زمان، با افزایش التهاب، شدت درد افزایش می یابد استفاده از برخی داروها می تواند شدت آن را کاهش دهد، اما این درد ثابت است و تا زمانی که درمان کامل نشود، از بین نمی رود.

درد آپاندیسیت در بارداری چگونه ایجاد می شود؟

آپاندیسیت در دوران بارداری ممکن است با علائم و مشکلات طبیعی بارداری همپوشانی داشته باشد. زنان باردار ممکن است این درد را کمی متفاوت از دیگران تجربه کنند.

به عنوان مثال، با پیشرفت بارداری، زنان با مشکلات گوارشی و حتی دردهای شکمی ناشی از انقباضات رحمی مواجه می شوند، بنابراین تشخیص آن دشوار است.

در دوران بارداری، درد آپاندیس معمولا از قسمت بالای شکم شروع می شود و سپس به ربع پایین سمت راست گسترش می یابد. انبساط رحم باعث جابجایی اندام ها می شود و به همین دلیل محل درد در زنان باردار متفاوت است.

چگونه درد آپاندیسیت را در زنان باردار درمان کنیم؟ آیا جراحی امکان پذیر است؟

پارگی آپاندیس در زنان باردار خطر بیشتری دارد و گسترش عفونت می تواند جنین و مادر را نیز تهدید کند. برای جراحی و برداشتن آپاندیس (آپاندکتومی)، پزشک ممکن است از تکنیک های زیر استفاده کند:

آپاندکتومی باز: این روش تهاجمی است و نیاز به برش های عمیق دارد.

آپاندکتومی بسته: این روش به روش لاپاراسکوپی انجام می‌شود و زمان بهبودی کوتاه‌تر است.

آپاندکتومی چه زمانی انجام می شود؟

در بیشتر موارد، متخصص گوارش پس از بررسی علائم درد آپاندیسیت و تشخیص بیماری، جراحی را توصیه می کند. از عوارض برداشتن آپاندیس جلوگیری می کند. مدت زمان جراحی بستگی به شرایط بیمار دارد. در صورت وجود اورژانس، پزشک بلافاصله پس از بررسی وضعیت سلامتی بیمار، جراحی را توصیه می کند. گاهی ممکن است علائم خفیف باشد و پزشک با کمی تاخیر عمل جراحی را انجام دهد.

درد آپاندیسیت چه تفاوتی با سایر دردهای شکمی دارد؟

نکات زیر می تواند به شما در تشخیص درد آپاندیسیت کمک کند:

درد آپاندیسیت معمولا از اطراف ناف شروع می شود و سپس به سمت راست پایین شکم پیش می رود. انواع دیگر دردهای شکمی ممکن است نواحی بیشتری از حفره شکم را درگیر کند.

درد آپاندیسیت معمولاً به صورت یک درد مبهم یا احساس گرفتگی شروع می شود و به تدریج طی چند ساعت بدتر می شود. درد ممکن است تیز و مداوم باشد. سایر دردهای شکمی ممکن است از نظر شدت متفاوت باشند و ممکن است از همان الگوی پیشرفت پیروی نکنند.

اگر با درد آپاندیسیت مواجه هستید، با فشار دادن قسمت پایین سمت راست شکم و سپس رها کردن سریع آن، درد شدیدی را احساس خواهید کرد که نشان دهنده خوبی برای آپاندیسیت است. از انجام این کار در خانه خودداری کنید.

پزشکان می توانند آپاندیسیت را از انواع دیگر دردهای شکمی با فشار دادن قسمت پایین سمت راست شکم و سپس رهاسازی سریع آن تشخیص دهند.

دردهای شبه آپاندیسیت چیست؟

درد آپاندیس می تواند شبیه درد بسیاری از بیماری های گوارشی باشد:

گاستروانتریت یا آنفولانزای معده

این بیماری یک عفونت ویروسی یا باکتریایی است و ممکن است با علائمی مانند درد شکم، حالت تهوع، استفراغ و اسهال همراه باشد. بهتر است درد شکم آپاندیسیت را با درد زیر شکم اشتباه نگیرید.

بیماری التهابی لگن (PID)

این بیماری یک عفونت مقاربتی در اندام های تناسلی زنانه است. این بیماری با علائمی مانند درد زیر شکم به خصوص در ناحیه لگن همراه است و می تواند با علائم آپاندیسیت در زنان اشتباه گرفته شود.

سنگ کلیه

هنگامی که سنگ کلیه از مجرای ادرار عبور می کند، باعث درد شدید در ناحیه تحتانی شکم یا کمر می شود. این درد شبیه آپاندیسیت است.

کیست های تخمدان

کیسه های پر از مایع تشکیل شده در تخمدان ها می توانند باعث درد در قسمت تحتانی شکم شوند. این دردها بسیار شبیه به دردهای آپاندیس است، به خصوص زمانی که آن را خم یا پاره کرده باشد.

بیماری التهابی روده (IBD) و عفونت دستگاه ادراری (UTI)

شرایطی مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو باعث درد شکمی، اسهال و سایر علائم گوارشی می شود که ممکن است با آپاندیسیت اشتباه گرفته شود.

عفونت ادراری نیز باعث درد و ناراحتی در قسمت تحتانی شکم می شود.

درد کیست تخمدان را می توان با درد آپاندیس اشتباه گرفت.

تفاوت بین درد آپاندیس و درد تخمدان چیست؟

گاهی اوقات تشخیص درد آپاندیسیت و درد تخمدان دشوار است زیرا علائم آنها ممکن است همپوشانی داشته باشند:

در حالی که درد تخمدان بسته به اینکه در سمت راست یا چپ باشد متفاوت است، درد آپاندیسیت در شکم و پایین سمت راست شکم رخ می دهد.

درد آپاندیسیت معمولاً به صورت یک درد مبهم یا احساس گرفتگی شروع می شود و به تدریج با گذشت زمان بدتر می شود. درد تخمدان می تواند شدت متفاوتی داشته باشد و زنان اغلب آن را به عنوان درد تیز یا ضربان دار همراه با احساس فشار یا سنگینی توصیف می کنند.

آپاندیسیت اغلب با علائمی مانند تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها و تب همراه است. درد تخمدان ممکن است این علائم را داشته باشد یا نداشته باشد. با درد تخمدان، احتمال بیشتری وجود دارد که علائمی مانند بی نظمی قاعدگی، درد در حین مقاربت جنسی یا تغییر در حرکات روده را تجربه کنید.

در حالی که درد آپاندیسیت معمولاً در عرض چند ساعت پیشرفت می‌کند و بدتر می‌شود، درد تخمدان از بین نمی‌رود و به مرور زمان کاهش می‌یابد.

تفاوت معده درد و آپاندیسیت چیست؟

درد معده معمولا در قسمت بالای شکم احساس می شود. این درد مبهم و تیز است و می تواند ناشی از بیماری های زمینه ای مانند زخم معده، رفلاکس اسید یا سندرم روده تحریک پذیر (IBS) باشد.

درد پارگی آپاندیس چیست؟

درد آپاندیس پاره شده بسیار شدیدتر از التهاب آن است. درد ممکن است به ناحیه شکم تابش کند. افزایش ضربان قلب، تهوع و استفراغ شدید، تورم و التهاب در ناحیه شکم از علائم شایع هستند.

آیا ترکیدن آپاندیس باعث مرگ می شود؟

پارگی آپاندیس ممکن است منجر به انتشار باکتری و محتویات آنها در حفره شکمی شود. این وضعیت یک تهدید جدی برای بیمار است. اگر این عارضه به موقع درمان نشود، خطر سپسیس (عفونت خون) وجود دارد.

کمک های اولیه بعد از پارگی آپاندیس چیست؟

پارگی آپاندیس یک اورژانس پزشکی جدی است که نیاز به مراقبت فوری پزشکی و جراحی دارد. نکات زیر ممکن است تا رسیدن کمک پزشکی مفید باشد:

به بیمار چیزی برای خوردن یا نوشیدن ندهید.

بیمار را تا رسیدن تیم های فوریت های پزشکی بی حرکت نگه دارید و سعی کنید او را امیدوار کنید.

در صورت داشتن دانش و تجهیزات لازم می توانید علائم حیاتی فرد از جمله تنفس، ضربان قلب و فشار خون را تحت نظر داشته باشید. هر گونه تغییر قابل توجه را پس از پذیرش به پزشک خود گزارش دهید.

چگونه با درمان های خانگی درد آپاندیس را کاهش دهیم؟

آپاندیسیت یک اورژانس پزشکی است و درمان های خانگی نمی توانند درد ناشی از آن را درمان یا کاهش دهند. التهاب و عفونت احتمالی آپاندیس نیاز به ارزیابی و درمان فوری پزشکی دارد (آپاندکتومی).

تلاش برای درمان آپاندیسیت با داروهای خانگی خطرناک است. در صورت داشتن علائم درد آپاندیسیت مراجعه به مراکز درمانی را به تعویق نیندازید

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا