اخبار روز سینما جهان

درباره سریال True Detective که فصل تازه‌اش از راه رسیده

در حالی که هر فصل از سریال پلیسی واقعی، یک عنوان یکی این مینی سریال داستانی مجزا و بی ربط به فصل های دیگر دارد و در هر کدام کارآگاهان به دنبال کشف یک معمای جنایی هستند، فصل اول True Detective بدون شک است. یکی یکی از قله های تاریخ تلویزیون است. یکی از آن سریال هایی است که همه چیز به پایان می رسد. از معدود فصل هایی است که دوبار با کمال میل تماشا کرده ام و اگر فرصت کنم دوباره آن را می بینم.

به گزارش فیلمو، این سریالی است که هر معلم سینما می تواند به عنوان نمونه یک اثر کامل به شاگردانش آموزش دهد. از فضای استثنایی ایالت های جنوبی که دقیقاً با فضای وهم آلود و خشن سریال همخوانی دارد گرفته تا موسیقی عالی، فیلمبرداری و کارگردانی درجه یک. این سریال که به طور کامل توسط نیک پیزولاتو نوشته شده است، یکی از بهترین سناریوهای تاریخ تلویزیون است و کارگردانی تک نفره فوکوناگا به آن کمک کرد تا به یک فیلم سینمایی عالی تبدیل شود. اثری فلسفی پر از تقابل همیشگی تلخی و امید. فضایل اخلاقی همراه با زوال و تباهی. با دو قهرمان و کارآگاه، راست کول (متیو مک‌کانهی) و مارتین هارت (وودی هارلسون) که رابطه‌شان دائماً در تضاد است. آنها قرار است اسرار و جنایتکاران دنیای اطراف را کشف کنند و با شیاطین شخصی خود مقابله کنند. دو بازیگری که در این سریال بازی می کنند از بازیگران درجه یک دنیای سینما هستند.

در سال 2014، زمانی که HBO این سریال را پخش کرد، دوره جدیدی از برنامه های تلویزیونی آغاز شد. جوایز – به شایستگی – نصیب مک کانهی و هارلسون و دیگر بازیگران سریال شد و همه از سریال تعجب کردند که اگر با همین قدرت ادامه پیدا می کرد در کنار «بریکینگ بد» و «تاج» و «پیکی بلایندرز» و … می تواند در بالای همه لیست ها باشد.

اما فصل دوم این سریال که از راه دور منتشر شد، چنان با سر در اعماق جهنم افتاد که بسیاری مداحی آن را خواندند و از ادامه سریال ناامید شدند. این به رغم استفاده از کالین فارل و کلی رایلی و وینس وان و بازیگر برتر کلی بود که احتمالاً هرگز رویای ایجاد چنین فاجعه ای را در سر نمی پروراندند. فصل سوم سریال با وجود شروع طوفانی، آرام آرام نفس خود را از دست داد و در نهایت نتوانست موفقیت فصل اول را تکرار کند. هر چند مثل فصل دوم رسوا کننده است نبود و بالاخره قابل تحمل بود. حالا فصل چهارم شروع شده که دوباره جودی فاستر را به عنوان ستاره دارد و قسمت اول نفس گیر بود. بنابراین بسیاری معتقدند که این بهترین قسمت افتتاحیه در تمام فصول سریال است. حال و هوای فصل چهارم از لوئیزیانا و کالیفرنیا و مکان های آفتابی به شب طولانی و یخ زده آلاسکا منتقل شده است که تفاوت چشمگیری دارد.

این تاریکی و سرما یادآور سریال‌هایی مثل The Head, Trapped و این آخری A Murder at the End of the World است. سریال هایی که همگی در مناطق قطبی، تاریک و یخی رخ می دهند. اما فصل چهارم True Detective با اولین قسمت هایش نوید بازگشتی رویایی را می دهد.

در فصل جدید سریال پلیسی واقعی در چه سمتی هستیم؟

«کارآگاه واقعی» به عنوان یک سری مینی سریال مجزا طراحی شده است که هر فصل با فاصله زمانی 2 تا 3 سال منتشر می شود. هر فصل به یک معمای پیچیده و پرونده جنایی اختصاص دارد که برخی از کارآگاهان و پلیس با آن دست و پنجه نرم می کنند. در فصل اول، مک‌کانهی و هارلسون مجموعه‌ای از قتل‌های وحشتناک را دنبال می‌کنند. در حالی که خودشان شخصیت های پیچیده و سردرگمی دارند.

فصل دوم در کالیفرنیا می گذرد. جایی که 3 افسر پلیس نخبه، آنی بزرایدز (راشل مک آدامز)، ری ولکرو (کالین فارل) و پل وودروگ (تیلور کیچ) گرد هم آمده اند تا راز یک جنایت تکان دهنده را کشف کنند. در فصل سوم، دو کارآگاه کارکشته (ماهرشالا علی و استفان دورف) به بررسی ناپدید شدن غم انگیز دو کودک می پردازند. در فصل گذشته، جودی فاستر و کالی ریس به عنوان دو پلیس یا کارآگاه در یک منطقه خیالی در آلاسکا درگیر یک پرونده ترسناک بودند. ناپدید شدن 8 محقق در یک ایستگاه علمی از راه دور در قطب شمال. همه داستان ها با عناصر ماوراء الطبیعه، ارواح و شیاطین آمیخته شده اند و در همه داستان ها جدا از درام و پیچیدگی های داستان، به روان شخصیت هایی می پردازم که کهکشان هایی از رمز و راز در درون خود دارند.

چرا باید فصل جدید سریال True Detective را تماشا کنیم؟

در مورد فصل اول مفصل نوشتیم. این داستانی است که احتمالا هرگز فراموش نخواهید کرد. به خصوص صحنه های بین مک کانهی و هارلسون و دیالوگ های درجه یک آنها. این سریال چنان جذابیتی دارد که ممکن است در حین تماشای آن شما را به زمان و مکان بی توجه کند. احتمالاً با تماشای فصل سوم چیزی را از دست نخواهید داد، اگرچه ممکن است چیزی گیر نیاورید.

اما فصل چهارم به نام کشور شبانه، با وجود اینکه به تازگی از HBO متولد شده است، می تواند یکی یکی از بهترین های سال باشید. شخصیتی سنگی و به ظاهر بی احساس به نام کارآگاه الیزابت دانورز با بازی جودی فاستر، ننگ این شب وحشت زمستانی است. (اگر سریال را دیده باشید، احتمالاً تعجب خواهید کرد که جودی فاستر چه مسیری با کیفیت را از راننده تاکسی تا اینجا طی کرده است، و چرا ما اینقدر کمتر از او را در فیلم ها و تلویزیون دیده ایم. حیف است.)

این سریال به جای آلاسکا در ایسلند فیلمبرداری شده است و قطعا شما را به یاد The Head می اندازد. ناپدید شدن و قتل مرموز چندین دانشمند و جملاتی که بر روی تخته سفید ایستگاه تحقیقاتی نوشته شده بود: «ما همه مرده ایم». جودی فاستر گرگ تنها و نترس است که به همراه کیلی ریس (بازیگری که قبلا بوکسور بود) وارد قلب داستان می شود. اینجا هم با موضوع اقلیت های قومی، فمینیسم، همجنس گرایی و دیگر پدیده های مد روبه رو هستیم که باید دید تا چه حد می توانند سریال را خراب کنند! البته تجربه 3 فصل پرفراز و نشیب احتمالاً این چشم انداز را به سازندگان سریال داده است تا دوباره فاجعه دیگری به بار نیاورند و امیدواریم این موضوع ما را به قسمت های بعدی برساند.

چرا ممکن است فصل جدید سریال پلیسی واقعی را دوست نداشته باشیم؟

بگذارید برای شما روشن کنم، اگر به دنبال یک سریال پلیسی معمایی اکشن و پرسرعت هستید، قطعاً از True Detective ناامید خواهید شد. این سریالی نیست که در آن منتظر شگفتی های مداوم باشید. سریال در همه قسمت ها کند است و تمرکز زیادی روی شخصیت ها و روابط آنها دارد. چیزی که خیلی ها آن را دوست ندارند. بهتر است در مورد فصل دوم چیزی نگوییم. سریال واقعاً داستان عجیب و شلخته ای دارد. ایده نویسنده و کارگردان نامفهوم نیست. آنها می خواهند قطره قطره اطلاعاتی از واقعیت داستان و شخصیت ها به ما بدهند و ما را به آتشفشان پایانی ببرند. اما اپیزودها آنقدر کند هستند که حوصله شما سر می رود.

در هر 50 دقیقه 10 دقیقه اطلاعات و حوادث نداریم. فصل سوم نیز با غرق شدن در ماجراهای عاشقانه آبکی بسیار رقیق شده است. اما همچنان باید به یاد داشته باشیم که این سریال بر اساس کیهان شناسی است. خوب یا بد. بنابراین، اگر انتظار دیگری دارید، بدانید که در مسیر اشتباهی قرار گرفته اید.

رتبه بندی قسمت ها از نظر بینندگان و منتقدان کاملاً متفاوت است که طبیعی است. اما کل سریال در سایت IMDB امتیاز 8.9 را کسب کرده است که مشخصا کار طرفداران و دوستداران قسمت اول است. نویسندگان Rotten Tomatoes به آن امتیاز ۷۸ درصد و کاربران آن ۵۷ درصد دادند. این سری در متاکریتیک امتیاز 75 را کسب کرده است و البته کاربران امتیاز 8.2 را به آن داده اند.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا