اخبار روز سینما

مروری بر سریال محبوب مستوران که از شبکه یک پخش می شود!/جزئیات

«مستوران» که مدتی از پخش آن می گذرد، تلاشی برای احیای افسانه ها و داستان های کهن ایرانی در قالب درام است، سریالی که پس از موفقیت فصل اول، فصل دوم آن تولید و پخش شده است. این سریال تا چه حد توانسته در چند قسمت اول به اهداف خود برسد؟ یکی از آنها ارتباط مخاطب با داستان های کهن است.

به گزارش بازتاب آنلاین، فصل دوم «مستوران» به کارگردانی سیدعلی هاشمی از هفته گذشته از شبکه یک پخش می شود. این سریال با پشتوانه افسانه ها و داستان های کهن ایرانی تولید شده است و این ویژگی اصلی آن است.

مروری بر سریال محبوب مستوران که از شبکه یک پخش می شود!/جزئیات

کاوه خداشناس در نقش «لطفعلی» قهرمان داستان «مستوران» محسوب می شود. شخصیتی که در فصل اول داستان کودکی اش گفته شد.

داستان | فیلمنامه «مستوران ۲» را محمد حنیف نوشته است. او برای نگارش داستان این سریال از منابع مختلفی استفاده کرد و نگاه ویژه ای به رمان «مستوران» خود داشت. این اثر در سال 1400 توسط انتشارات دوچرخه منتشر شده است. داستان سریال از زمانی شروع شد که لطف علی (کاوه خداشناس) جوان شد و مانند پدرش به حرفه عطاری مشغول شد. روزی با ماه منیر دختر حکیم مستوران (مهیا دهقانی) آشنا می شود و عاشق هم می شوند.

روایت| نسبت سریال های افسانه ای تلویزیون کم است و همچنان موردی مثل «سلطان و شبان» به حساب می آید. «مستوران» نیز از ادبیات کهن ایران وام گرفته و بازنمایی تصویری داستان ها و افسانه های مکتوب و شفاهی است. در این جغرافیا یک حاکم مستبد، یک جادوگر و یک داستان عشق وجود دارد.

مروری بر سریال محبوب مستوران که از شبکه یک پخش می شود!/جزئیات
آرزوی میرعلمی بازی در نقش «جهان دخت» در فیلم مستوران دشمن لطفعلی است.

ساختار | نحوه روایت داستان به سبک یکی عصر; یکی نبودو در نتیجه ساختار داستان به سمت فانتزی متمایل می‌شود. قاب‌های کارگردان (سیدعلی هاشمی) کلاسیک هستند و از رنگ، لعاب، نور و… نهایت استفاده را می‌برند. هدف این بود که قاب‌های سریال شبیه مینیاتورهای ایرانی باشد. و از این نظر «مستوران» جلوه جذابی دارد.سریال سریال معقول است اما شاید عده ای اساس این نوع داستان ها را دوست نداشته باشند.دلیلش هم مشخص است: «مستوران» داستانی افسانه ای دارد و داستانش «رئال» نیست.بنابراین گره‌گشایی و گره‌گشایی سریال با این مختصات گاهی قوی نیست؛ مثل داستان‌های قدیمی ایرانی.

مروری بر سریال محبوب مستوران که از شبکه یک پخش می شود!/جزئیات
«نوذر» با بازی بهنام تشکر یکی از شخصیت های جدید «مستوران» است که در فصل دوم وارد داستان شد.

شخصیت ها و بازیگران | در ابتدای سریال بیشتر شخصیت ها در داستان نقش داشتند. بازی محیا دهقانی و کاوه خداشناس به عنوان دو عاشق جوان خوب است و بهنام تخار شخصیت جدی و خودکامه حاکم مستوران را ارائه کرد. شخصیت های افسانه ای سریال نیز از جنبه های مثبت سریال هستند. در نقش الهه خادمی در نقش یک زن بی رحم و رئیس قبیله بربر، رابعه اسکویی در نقش جادوگر، یدالله شادمانی در نقش شمایل دوال پا و…

مروری بر سریال محبوب مستوران که از شبکه یک پخش می شود!/جزئیات
محیا دهقانی یکی از بازیگرانی است که در فصل دوم وارد داستان شد. او نقش همسر لطف علی را بازی می کند.

فرامتن | خلأ ادبیات کهن ایران در سریال های تلویزیونی به شدت احساس می شود. فصل اول و دوم «مستوران» این خلأ را تا حدی پر کرده است اما این مقدار کافی نیست. گنجینه ای ارزشمند از گذشته به دست ما رسیده است که می تواند منبعی برای تولید آثار نمایشی باشد. اگر این امر مستمر باشد، بخشی از تاریخ و فرهنگ غنی ایران که افسانه ها بخشی از آن هستند، بازتولید می شود. این مسیری است که سازمان در سال های اخیر طی کرده است. نمونه دیگر در کنار «مستوران» نمایش موزیکال «هفت خان اسفندیار» است که بهار و تابستان امسال اجرا شد.

سریال مستوران یکی از محصولات سازمان اوج است که شنبه تا چهارشنبه ساعت 22:15 روی آنتن شبکه یک می رود.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا