اخبار روز سینما

درباره سریال خاطره انگیز «سالای دور ار خانه» به بهانه آغاز پخش آن در تماشا | تاریخ ما و اقیانوس

“سالهای دور از خانه” یکی یکی از خاطره انگیزترین سریال های ژاپنی در ذهن مردم ایران است. سریالی که در دهه شصت مانند بمب صدا می کرد و تاثیر زیادی بر سبک زندگی بینندگانی که زندگی شان با محدودیت های جنگ ایران و عراق پیوند خورده بود. این سریال بارها پخش شده و همیشه با استقبال خوبی روبرو شده است. چند روز پیش خبر پخش آن از شبکه تماشا بار دیگر واکنش های مثبتی را در پی داشت.

به گزارش بازتاب آنلاین، شبکه تماشا تصمیم گرفته از جمعه بیست و نهمین شب شروع به کار کند. تیر سریال ژاپنی «سالهای دور از خانه» معروف به «اوشین» را هر شب ساعت 20:30 پخش می کند. سریالی خاطره انگیز که تماشای آن به بخشی از فرهنگ عامه دهه شصت پیوند خورده است. به این بهانه نگاهی می اندازیم به حال و هوای این سریال و شرایطی که در زمان پخش آن در جامعه وجود داشت.

درباره سریال سالهای دور از وطن | اوشن، برای اولین بار در 4 آوریل 1983 (برابر با 15 فروردین 1362) از شبکه تلویزیونی «NHK» تنها سازمان رادیو و تلویزیون ژاپن و بخش نمایش تلویزیونی صبحگاهی پخش شد و تا 31 مارس 1984 ادامه داشت. این سریال در 15 قسمت دقیقه پخش شد که از همان ابتدا توانست بخش قابل توجهی را میخکوب کند. مخاطبان در یک چشم به هم زدن و در زمانی بسیار کوتاه به تلویزیون های خود می روند. این سریال در کشورهای مختلف دنیا از جمله ایران شروع شد.

داستان سریال «سالهای دور از خانه» بر اساس داستان واقعی یک زن موفق ژاپنی نوشته و ساخته شده است.

اقیانوس یک داستان واقعی است. | زمانی که سریال «اوشین» پخش شد، خیلی ها فکر می کردند که داستان پیش روی آنها از تخیل هاشیدا سوگاکو نویسنده ژاپنی این سریال است و طبیعتا نمی تواند واقعی باشد. اما خود سوگاکو در جایی گفته که در واقع داستان اوشین را بر اساس زندگی نامه یک زن ژاپنی نوشته است و واقعیت ها تا حدی درست است. این زن مادر شخصی به نام کازائو وادا است که پس از گذراندن دوران سختی با ایجاد فروشگاه های زنجیره ای مواد غذایی در سراسر ژاپن به یک تاجر ثروتمند تبدیل می شود. نویسنده از سلسله نامه های ناشناس به جا مانده در آن دوران، محور اصلی این داستان را تشکیل داده و تا حدودی زندگی و سختی های این شخصیت را بازآفرینی کرده است.

اهمیت اقیانوس برای مردم ایران| در اواسط جنگ ایران و عراق، تلویزیون عملا محصول خاصی برای عرضه نداشت و «گردشگری»، «اخلاق در خانواده» یا در نهایت سریال «اسپژو» تنها جذابیت های این رسانه دو شبکه «اوشین» بود. «به نوعی تنها نقطه امید برای مخاطبان کوچک و بزرگ بود. تلویزیون در نظر گرفته شد. داستان دختری رنج کشیده در حالی که او و خانواده اش از بدترین نوع فقر رنج می بردند و جنگ عظیم و بمباران بر زندگی خانوادگی و اجتماعی او سایه افکنده است. «اوشین» متعلق به فرهنگ دیگری بود، اما مشاهده رنج ها و مقاومت های او می توانست در روزهای پر از ترس و وحشت ایران از دو جهت دلها را امیدوار کند. یکی به این دلیل که به لطف پخش این سریال می توانستند تمام هفته را برای پیگیری داستان این دختر منتظر بمانند و از پیشرفت های گاه و بی گاه و کوتاه مدت زندگی او خوشحال شوند و حتما روزهای سخت را نیز تحمل کنند. شرایط جنگ، صرفاً و منحصراً برای آنها نیست.

سریال خاطره انگیز «سالهای دور از خانه» معروف به اوشین از شب جمعه 8 تیرماه از شبکه تماشا پخش شد.
با مطرح شدن داستان در سن کم کاراکتر اوشین و ورود بازیگر برای این نقش، تعداد بینندگان سریال در ایران افزایش چشمگیری پیدا کرد.

همراهی اقیانوس با فضای جنگ | رویارویی اوشین با قحطی های دوران جنگ، فقر فرهنگی مردم، مصرف خوراکی های ارزان قیمت مانند برنج و تربچه، فرستادن کودکان به کار در خانه اربابان و زمین داران و از همه مهمتر نگرانی و نگرانی او از حضور … فرزندان آنها در جنگ، مسائلی بود که ایرانیان آن زمان کاملاً آن را درک می کردند. طنز سریال «اوشین» و فرهنگ صبر و تحملی که این شخصیت به همراه داشت، در مدت کوتاهی نه تنها در ایران، بلکه در اکثر کشورهای بزرگ آسیایی و حتی اروپایی نفوذ کرد. اوشین در عرض یک سال به نماد مقاومت در بسیاری از کشورها تبدیل شد و نام او بر سر زبان ها افتاد.

رویکرد سیاسی به اقیانوس | تم خشن و تاریک این سریال در ابتدا باعث شد تا شبکه های تلویزیونی ژاپن از پخش این سریال 279 قسمتی خودداری کنند. حتی شبکه NHK نیز در ابتدا با پخش این سریال مخالفت کرد. هاشیدا سوگاکو نویسنده این سریال در جایی گفته است: در آن زمان به من گفتند که نمی توانیم با مشکلات و سختی های دوره میجی به صورت علنی مواجه شویم. دوره میجی در واقع یک دوره 45 ساله در تاریخ ژاپن را در بر می گیرد، زمانی که از اکتبر 1868 تا ژوئیه 1912، امپراتور میجی بر کشور حکومت می کرد. اما وقتی میکیو کاواگوچی روی کار آمد و مدیریت این شبکه تلویزیونی را بر عهده گرفت، موافقت کرد که اوشین از این شبکه تلویزیونی پخش شود.

سریال خاطره انگیز «سالهای دور از خانه» معروف به اوشین از شب جمعه 8 تیرماه از شبکه تماشا پخش شد.
یکی یکی از شایعات پیرامون سریال «اوشین» این بود که تاریخ در ایران با ممیزی و دوبله تغییر زیادی کرده است.

سانسور سریال | «سالهای دور از خانه» در حالی از تلویزیون ایران پخش شد که به دلیل فضای پس از انقلاب و دوران جنگ آن زمان، خط قرمزهای زیادی برای برنامه ها وجود داشت. به همین دلیل در همان زمان بسیاری معتقد بودند داستان پخش شده از تلویزیون ایران درباره «اوشین» با واقعیت کاملاً متفاوت است. البته در آن زمان زمزمه هایی مبنی بر ورود «اوشین» به جمع زنان بد اخلاق در مقطعی از زندگی به گوش می رسید و سانسور در این زمینه ها رخ می داد. اما چندین سال بعد، ژاله علو، مدیر دوبلاژ این سریال در مصاحبه با مجله 24 اعلام کرد که اتفاقا اوشین اصلا به چنین گروهی نپیوسته و دلیل اصلی این سانسورها شخصیت صلح طلب و چپ بوده است. . از این سری همانطور که توضیح داده بود، اوشین اصلا از جنگ متنفر بود و در آن زمان برای فرستادن پسرانش به جنگ بسیار مردد بود.

ورود اقیانوس به فرهنگ عامه | در طول دهه 1980، زمانی که مردم با پیامدهای جنگ جهانی دوم و پیامدهای بعدی آن، از جمله اقتصاد حباب‌دار دست و پنجه نرم می‌کردند، اصطلاح «رژیم اقیانوسی» رایج شد و بر اساس آن، مردم شروع به خوردن برنج و تربچه کردند. مواد تشکیل دهنده اوشین. جزء اصلی اکثر قسمت های این سریال است. حتی ایرانیانی که اولین سریال تلویزیونی جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اوشین را تماشا می کردند و در سال های پر التهاب جنگ تحمیلی این سریال را تماشا می کردند، مدتی برای دیدن غذا شروع به خوردن برنج و تربچه کردند. که اوشین با آن همه داشت. من هوس نوشیدنی داشتم، چه مزه ای می تواند داشته باشد. فروشگاه های لباس دست دوم با نام «تاناکورا» نام شوهر اوشین نیز شناخته می شود، زیرا در برخی از قسمت های سریال شاهد این هستیم که او و همسرش از فروش لباس های دست دوم امرار معاش می کنند.

سریال خاطره انگیز «سالهای دور از خانه» معروف به اوشین از شب جمعه 8 تیرماه از شبکه تماشا پخش شد.
این بازیگر در سه مرحله کودکی، جوانی و میانسالی در نقش اوشین ایفای نقش کرد.

اهمیت اقیانوس در کشورهای آسیایی | سه دهه پیش، زمانی که اوشن در کشورهای در حال توسعه آسیایی پخش شد، توانست به محبوبیت بی سابقه ای در بین بینندگان سریال های تلویزیونی دست یابد. زمانی که شبکه رادیو و تلویزیون اندونزی شروع به پخش این سریال کرد، هدف حملات و اعتراض شدید مردمی قرار گرفت که همزمان با آماده شدن شام از برنامه پخش اوشن انتقاد کردند و خواستند سریال ژاپنی مورد علاقه خود را تماشا کنند. در اوقات فراغت در میان هندی ها، پس از جانی سوکو و مرد آهنی غول پیکرش، اوشین را محبوب ترین سریال ژاپنی می دانند که در سه دهه اخیر از تلویزیون این کشور پخش شده است. آمارهای رسمی نشان می دهد که از سال 1983 به بعد، تنها در چین، 200 میلیون بیننده اوشن را تماشا کرده اند.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا