به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، مهدی آذرپندار روز یکشنبه در نشست خبری چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در پردیس گالری سینما ملت ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مقاومت اظهار داشت: جشنواره فیلم کوتاه تهران از آذرماه سال گذشته آغاز به کار کرد. سال با انتشار فراخوان 68. جشنواره منطقه ای سینمای جوانان در مشکین شهر کار خود را آغاز کرد. بعد از فرصتی که در جشنواره های منطقه ای ایجاد شد، تاکید کردیم حتما جشنواره های منطقه ای برگزار کنیم.

وی افزود: سعی کردیم مسیری برای فیلم های استانی مانند جشنواره فیلم کوتاه تهران داشته باشیم. دو جشنواره منطقه ای در خرداد و تیر قرار بود در مشهد و قزوین برگزار شود که به دلیل شهادت آیت الله رئیسی به تعویق افتاد. شهریور با توجه به اتفاقاتی که در این مدت رخ داد، این جشنواره ها در تاریخ جدیدی که اعلام شد برگزار شد. امروز 14 فیلم از جشنواره های منطقه ای به جشنواره تهران راه یافتند. 5 فیلم از جشنواره مشکین شهر به جشنواره فیلم کوتاه تهران راه یافتند.

آذرپندار درباره شعار این دوره از جشنواره توضیح داد: در دوره های گذشته تنوع ژانر و بومی گرایی را در ژانر مد نظر داشتیم. امسال در ادامه آن سیاست شعار جشنواره را «به دنیای خیالی خود خوش آمدید» قرار دادیم. این شعار را با آسیب شناسی دوره های گذشته انتخاب کردیم.

این کارگردان جشنواره با اشاره به اهمیت فانتزی در سینما تصریح کرد: همچنان در سینما ضعفی داریم که مبتنی بر تخیل است. ما اصرار داشتیم بر این جنبه از سینما پافشاری کنیم تا سینمای تخیلی تری در عرصه فیلم کوتاه داشته باشیم و بعداً در فیلم بلند برکت پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: در برخی ژانرها مانند فانتزی و علمی-تخیلی و برخی فضاهای تخیلی هنوز ذائقه مخاطبان ما به این نوع سینما عادت نکرده است و به همین دلیل جشنواره به این موضوع توجه کرده است.

آذرپندار درباره تعداد فیلم های این بخش توضیح داد: امروز از 55 فیلم پذیرفته شده در بخش داستانی، 26 فیلم دارای عنصر فانتزی هستند و این اتفاق مهمی است. فانتزی و تخیل جنبه تکنولوژیکی سینما را مهم می کند.

برای اولین بار در جشنواره می توانید فیلم هایی را با عینک واقعیت مجازی ویژه تماشا کنید

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره بخش هوش مصنوعی توضیح داد: به عنوان اولین جشنواره بخش هوش مصنوعی و واقعیت مجازی را به جشنواره اضافه کردیم. برای اولین بار در جشنواره می توانید فیلم های ساخته شده با هوش مصنوعی و واقعیت مجازی را با عینک مخصوص ببینید.

وی ادامه داد: خیلی خوش شانس هستیم که در این بین برخی از فیلم ها ایرانی هستند. در بخش هوش مصنوعی 344 فیلم از کشورهای دنیا دریافت کردیم و در بخش بین الملل نیز تعریف کردیم که 11 فیلم پذیرفته شده است. 3 فیلم ایرانی در زمینه هوش مصنوعی وجود دارد. در بخش VR 8 فیلم پذیرفته شد که 1 فیلم ایرانی است.

آذرپندار در پاسخ به این سوال که دبیر جشنواره چقدر در انتخاب و حضور فیلم ها در جشنواره نقش داشته است، توضیح داد: در این دوره هیچکس نمی توانست ادعای مستندی درباره دخالت دبیر در انتخاب فیلم داشته باشد. سال گذشته صحبت هایی درباره فیلم «مدیر مدرسه» شد، اما مدیر مدرسه چه جایزه ای از جشنواره فیلم کوتاه تهران گرفت؟! این فیلم تنها یک جایزه برده است. فکر می کنم اگر کسی با من دوست بوده نباید فیلمسازی را ممنوع کرد و اگر کسی با من دشمنی کرد نباید شأن رسانه اش را از دست بدهد.

وی ادامه داد: بهترین گواه این ماجرا تماس گرفتن با هیات انتخاب و جویا شدن روند کار است. خواهشمند است در این سه سال وارد شوید و میزان مشارکت معلم را پیگیری کنید. سه سالی می شود که وقتی فیلم ها را اعلام می کنیم کمترین انتقاد و ایراد را به ممیزی و انتخاب داریم. اگر اعتراضی باشد حتماً شنیده می شود. همه دوستان حساس هستند و اگر شک و شبهه ای باشد حتما به رسانه ها اطلاع می دهند.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران: پیگیری حضور من در انتخاب آثار

سهم 30 درصدی تولیدات انجمن سینمای جوانان در آثار پذیرفته شده جشنواره

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره حضور فیلمسازان مستقل در جشنواره نیز گفت: 30 درصد فیلم های پذیرفته شده توسط انجمن سینمای جوان تولید می شود و مابقی متعلق به فیلمسازان مستقل است. بقیه فیلم ها ممکن است از جاهای دیگر حمایت شده باشند، اما برای ما در بخش انتخاب فرقی نمی کند که فیلم متعلق به جایی باشد یا نه. بسیاری از فیلم ها نیز بخشی از دستمزد خود را از انجمن دریافت می کنند. امروز فیلمسازان تنها 250 میلیون تومان برای تولید از انجمن دریافت می کنند.

آذرپندار در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر تاثیر روی کار آمدن دولت چهاردهم با رویکردی متفاوت در روند برگزاری جشنواره و انتخاب فیلم ها، توضیح داد: تاثیر دولت ها در جشنواره ها تاثیرگذاری دائمی است. ما در برگزاری جشنواره آزادی عمل داشتیم و بیش از هر چیز این جشنواره محصول ما و تیم ما در انجمن و حمایت سازمان سینمایی در هر کشوری است. طبیعتا بیشتر این حمایت ها در دولت سیزدهم انجام شد.

245245

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما