اخبار روز

دانشمندان چینی خاک شور را حاصلخیز کردند!

به گزارش خبرگزاری مگتو، دانشمندان چینی با استفاده از ساقه گیاهان و لایه پلاستیکی توانستند شوری خاک را تا 36 درصد کاهش دهند و خاک شور را به مزارع حاصلخیز تبدیل کنند.

یک رویکرد جدید ابتکاری که توسط دانشمندان خاک در آکادمی علوم کشاورزی چین ایجاد شده است، به تبدیل مناطق وسیعی از خاک شور به زمین های کشاورزی حاصلخیز کمک کرده است.

به گفته هوش مصنوعی، این آزمایشات در شهرستان Wuyuan در منطقه مغولستان داخلی چین انجام شده است.

بر اساس برآوردهای سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، حدود 9 درصد از مساحت جهان شور شده و به شکل فعلی برای کشاورزی نامناسب است.

در حالی که شرایط طبیعی مانند شرایط بیابانی می تواند باعث کاهش کیفیت خاک شود، فعالیت های انسانی نیز در این تغییرات نقش داشته است.

مدیریت ضعیف آب یکی این یکی از عوامل افزایش شوری خاک است. در ویویان، چین، کشاورزان مزارع خود را با آب فراوان از دریای زرد مجاور آبیاری می کنند. این باعث می شود که سطح آب منطقه بالا برود و نمک های موجود در خاک بالا برود.

این منطقه خشک بارندگی بسیار کمی دارد و به همین دلیل شوری خاک رقیق نمی شود و باعث تجمع املاح در سطح خاک می شود.

راه حلی برای کاهش شوری

گروهی از دانشمندان خاک به رهبری لی یویی رویکردی نوآورانه برای مقابله با افزایش شوری خاک ایجاد کرده اند.

محققان از ساقه‌های گیاهی با طول‌های مختلف بین 5 تا 15 سانتی‌متر استفاده کردند و آنها را در عمق 30 تا 40 سانتی‌متری در زمین دفن کردند.

سپس سطح خاک را با یک ورقه پلاستیکی پوشاندند تا رطوبت را حفظ کند و از بالا آمدن نمک ساقه های گیاه به سطح جلوگیری کند.

در نهایت، تیم از حفاظت از رطوبت برای کاهش شوری خاک به طور متوسط ​​36٪ استفاده کرد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده محققان، این کاهش شوری منجر به افزایش 30.5 درصدی تولید محصول شد.

دانشمندان چینی خاک شور را حاصلخیز کردند!

نگرانی های امنیت غذایی چین

امنیت غذایی برای چین با جمعیت 1.4 میلیارد نفر اولویت است. با این حال، این کشور با چالش های متعددی روبرو است زیرا از نظر خاک های شور-قلیایی در محدوده جغرافیایی خود رتبه سوم را در جهان دارد.

247 میلیون هکتار از سرزمین اصلی چین دارای شوری بالایی است که بیشتر آن در مناطق خشک و نیمه خشک مرکز و غرب چین است. دولت چین تخمین می زند که یک سوم این زمین را می توان برای استفاده مجدد از طریق مداخلات تکنولوژیکی یا بهبود شیوه های کشاورزی بازیابی کرد.

با این حال، چین در سال 2023 رکوردی برداشت کرد و مقامات قصد دارند تولید غلات را بالای 650 میلیون تن نگه دارند تا از خودکفایی در برابر تغییرات آب و هوایی و عدم اطمینان در بازارهای جهانی مواد غذایی اطمینان حاصل کنند.

برای دستیابی به این هدف، چین حدود 40 فناوری را برای تمیز کردن خاک های شور و قابل استفاده مجدد برای کشاورزی توسعه داده است. این کشور همچنین مشتاق به اشتراک گذاری این فناوری با سایر کشورها است.

محققان در گزارش خود اضافه کردند که چین علاوه بر آماده سازی خود، با کشورهایی مانند ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی و ایالات متحده برای معرفی دانه های برنج با ژن های مقاوم به نمک همکاری می کند.

تیم های تحقیقاتی مانند این از آکادمی علوم کشاورزی چین بیش از یک دهه را صرف مطالعه خاک های شور-قلیایی در این کشور کرده اند و اقداماتی را به طور خاص متناسب با شرایط محلی ایجاد کرده اند.

۲۲۷۲۲۷

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا