اخبار روز

دانشمندان غذای مورد علاقه سیاهچاله ها را کشف کردند

داده های جدید ستاره شناسان آمریکایی نشان می دهد که یک ستاره در حال پاره شدن و خورده شدن توسط یک سیاهچاله بسیار بزرگ است.

به گزارش ایسنا، ستاره شناسان پس از مشاهده بلعیده شدن ستاره توسط یک سیاهچاله بزرگ و تلاش برای پیش بینی زمان تغذیه یک سیاهچاله، موفق شده اند گامی به جلو در درک رفتار تغذیه این چاله های کیهانی بردارند.

به گزارش اسپیس، داده های پشت این پیش بینی ها در سال 2018 منتشر شده است. در آن زمان، یک بررسی خودکار زمینی افزایش روشنایی کهکشانی را در فاصله 860 میلیون سال نوری از ما تشخیص داد. نوری که میلیاردها بار درخشان‌تر از خورشید ما بود، ستاره‌ای را نشان داد که توسط یک سیاه‌چاله بسیار پرجرم از هم جدا شده و خورده شده است. این سیاهچاله در مرکز یک کهکشان دور کمین کرده و وزنی تقریباً 50 میلیون برابر خورشید ما دارد.

مواد در حال پوسیدگی ستاره با نزدیک شدن به سیاهچاله گرم شد و باعث شد اشعه ایکس و اشعه ماوراء بنفش آنقدر قدرتمند شوند که توسط تلسکوپ های فضایی شناسایی شوند. این سیگنال‌ها کمی بعد از یک سال محو شدند و نشان دادند که سیاه‌چاله ستاره را به طور کامل بلعیده است. با این حال، دو سال بعد سیگنال‌ها دوباره تقویت شدند. این نشان داد که هسته ستاره واقعاً از اولین گذر جان سالم به در برده است، اما پوسته بیرونی آن از بین رفته است.

بر اساس داده های تلسکوپی در مورد ستاره و مدار آن، اخترشناسان از مدلی برای پیش بینی وعده غذایی دوم سیاهچاله قبل از اوت 2023 استفاده کردند. نتایج با مشاهدات بعدی با تلسکوپ پرتو ایکس چاندرا تأیید شد.

توماس ویورز، محققی در مؤسسه علمی تلسکوپ فضایی در بالتیمور که رصدها را در سال 2023 رهبری کرد، گفت: “در ابتدا فکر می کردیم که این نمونه دیگری از یک سیاهچاله است که باعث فروپاشی کامل یک ستاره می شود.” زندگی کن تا یک روز دیگر بمیری

اریک کوفلین، استاد فیزیک در دانشگاه سیراکیوز در نیویورک و یکی از محققان این پروژه، گفت: “به احتمال زیاد یک میان وعده خواهد بود تا یک وعده غذایی کامل، زیرا وعده دوم کوچکتر از وعده اول بود و به نظر می رسد.” که ستاره در حال حذف شدن است.

این تحقیق در The Astrophysical Journal Letters منتشر شده است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا