اخبار روز سینما

داستان های متوالی و اصلی زیبا







شیوا پورنگ نویسنده رمانآذر به جان، «مرد جار میزانم»، «شوا» و سه گانه «روز پنجاه و نهم» که چاپ اول آن به تازگی با نام «خورشید بی آفتاب» منتشر شده است، درباره این ویژگی می گوید: «آثار پیوسته و متوالی به خواننده احساس ورود پیدا می کند. به جهان اصالت می دهد. شاید این نگاه نگاه سلیقه ای باشد، اما در ظاهر به نظر می رسد اثر زیر اصالت آن را در نظر خواننده تایید می کند. از دیدگاه سرپرست مسئول انتشارات «چره». مهر«دستیابی به چنین جایگاهی مستلزم ظرافت و تسلط در شخصیت پردازی است. به طوری که «مخاطب نمی تواند وجود خود را در زندگی واقعی و داستانی تمایز دهد، در او نوعی تناسخ و تلفیقی از امر واقعی و مجازی رخ می دهد، او خود را در جایگاه قهرمان داستان قرار می دهد و زندگی اش را تجربه می کند». “و…

همانطور که می دانید داستان های سریالی و چند قسمتی همیشه خواستگاران و دوستداران خاص خود را داشته اند. به نظر شما چه عناصری زیربنای این میل و علاقه است؟

من فکر می کنم داستان خلقت واقعی ترین داستان جهان است، داستانی که حتی پس از میلیون ها سال ادامه دارد. انسان اولین داستان‌هایش را شب‌ها بر دیوار غارها می‌نوشت، نمادها خلق می‌شدند، صداها معنا می‌گرفتند، جملات معنا می‌گرفتند و داستان‌ها از دل تجارب شناخته‌شده و وهمی بیرون می‌آمدند و از سینه به سینه منتقل می‌شدند دودکش دار به او که بر لوح گلی حک شده و بر پوست نوشته شده، توالی روایی پیوسته و زنده است. مثل موجودی با حیات بی نهایت تا زمانی که زمین می چرخد ​​و هنری به نام تاریخ و تاریخ وجود دارد. بنابراین اگر به عنصر انسانی در ارتباط با طبیعت اطراف نگاه کنیم، می‌توانیم تعریفی خلاقانه برای داستان دنباله‌دار ایجاد کنیم. داستانی که شروع می شود و قرار نیست تمام شود، همیشه در زندگی ما جریان دارد و ادامه می یابد، با حرف هایش، داستانش، فراز و نشیب ها، آغاز و پایانش. داستان او اگرچه در یک روایت به پایان می رسد، اما در روایتی موازی با عناصر مشترک و داستان های متفاوت آغاز می شود. مانند یک زنجیره بی پایان با حلقه های تو در تو.

اهمیت حفظ و متقاعد کردن مخاطب برای دنبال کردن یک دنباله را توضیح دهید. نیازها و الزامات نوشتن در این زمینه را توضیح دهید.

آنچه بی‌تردید مخاطب را به دنبال یک اثر داستانی برمی‌انگیزد، قطع و حفظ تداوم داستان بلند، طرح قوی، رویدادهای منطقی و ماجراهای حماسی و مواردی از این دست است. اثری که آنقدر قدرت دارد که خواننده را به درون وقایع داستانش بکشاند. به گونه ای که مخاطب نمی تواند بین وجود واقعی و زندگی داستانی خود تمایز قائل شود. نوعی تناسخ و آمیختگی امر واقعی و مجازی در او رخ می دهد، او خود را در جایگاه قهرمان داستان قرار می دهد و زندگی اش را تجربه می کند. دلیل آرامشی که خواننده پس از خواندن یک رمان خوب و یک داستان خوب احساس می کند نیز به همین کیفیت اثر بستگی دارد. آنقدر قدرتمند و جذاب است که تجربه زندگی متفاوتی را به خواننده ارائه می دهد. بستگی به تخیل نویسنده دارد. چقدر رشد خواهد کرد و چقدر خواننده را در آن رشد با خود همراه خواهد کرد. فانتزی که باعث می شود داستان واقعی و باورپذیر به نظر برسد.

علاوه بر مواردی که اشاره کردید، ویژگی های داستان های سریالی که با موفقیت جهانی همراه است چیست؟

پیرنگ سابقه قوی دارد. در هر صورت داستان هر شخصیت به طور جداگانه توسط نویسنده طراحی شده است. شخصیت ها هر کدام ویژگی های منحصر به فردی دارند که با مهارت ها مدیریت می شوند. هر کدام از آنها زندگی خود، خانه خود، حریم خصوصی خود، رویکردهای فردی و اجتماعی خود را دارند که در کنار هم قرار می گیرند و شخصیت را به یک نماد تبدیل می کنند. قهرمان یا ضدقهرمان؛ بسته به نوع داستان و نوع روایت. مثل ارباب حلقه ها. ». تصور کنید تالکین دین و کتاب مقدس برای دنیایی که خلق کرده بود داشته باشد. سیلماریلیون دارای یک زبان خاص، یک پیش درآمد، یک مقدمه و یک داستان خاص، نمادهای خاص، جغرافیای جدید، دنیای جدید، اشیاء جدید، افراد و شخصیت های مختلف است.

خدا، شیطان، خیر و شر، جادوگر، جن، دلف، هابیت و گابیلین وجود دارد. همه اینها در کنار هم باعث شد یک اثر به قدری موفق باشد که هرگز فراموش نمی شود. رولینگ از عناصر موجود در هری پاتر بسیار خلاقانه استفاده می کند، بنابراین خواننده ممکن است نداند که آنها در گذشته بر چه چیزی بنا شده اند. اولین باری که هری پاتر را خواندم یادم می آید. برخی از تصاویر او بلافاصله مرا به یاد «استاد و مارگاریتا» بولگاکف انداخت. این کتاب سرشار از وفاداری او به خواندن آثار اساطیر گذشته همه مردمان شرق است. غرب، مصر، ایران و غیره وقتی درست استفاده شود بدون وصله و از اثر نشان دادن هنر او به صورت نوشتاری. سپس می بینیم که در بخشی از آثار هرمیون، هرمیون به کتابی اشاره می کند که کتابی مستقل است و شاید بتوان آن را به نوعی اسپین آف تلقی کرد; اصطلاحی که در بین جوانان امروزی بسیار رایج است.

آیا می توانید از آثار کلاسیک، معاصر و داخلی که در این زمینه موفقیت هایی کسب کرده اند نام ببرید؟

آثار مرتبط الکساندر دوما; شیرین و دوست داشتنی، بدون اینکه بدانیم ترجمه مرحوم ذبیح الله منصوری چقدر ممکن است بر این آثار تأثیر گذاشته باشد، اما تداوم بین 30 جلد کتاب به راحتی از دست نمی رود. «پیش از طوفان»، «سه تفنگدار»، «جوزف بالسامو» و «غرش طوفان». شما 30 جلد کتاب می خوانید و در جایی که اصلاً فکر نمی کنید، می بینید که چگونه از دل متن قهرمانی بیرون می آید که در دوره قبل با او آشنا شده اید. در آثار سلینجر ما دائماً خانواده گلس را می بینیم. گویی دوست عزیزی داریم که از ما دور است و از زندگی او و موفقیت ها و شکست ها و شرایط او باخبر می شویم. در آثار اسماعیل فصیح شخصیتی به نام جلال آریان وجود دارد که در رمان های مختلف داستان های مختلفی را روایت می کند. این روش را بارها در آثار احمد محمود دیده ایم; حتی اگر درست یادم باشد، این شخصیت شناخته شده در آثار بسیاری از نویسندگان معاصر مانند علی چنگیزی و یوسف علیخانی در دو اثر داستانی متفاوت حضور دارد. از مجموعه داستان های سریالی که اخیراً منتشر شده است، می توان به «رازهای عمارت تابان» و «تابان برج اوزتان» شیوا مقانلو نیز اشاره کرد که داستانی ماجرایی و مبتنی بر عناصر تاریخی و تاریخی، بر اساس داستانی قوی است. خواننده را از شروع تا پایان مجذوب خود می کند و خودش را همراهی می کند. شاید اگر علاقه خواننده به داستان دنبال شود نبود، دنباله «بر باد رفته» جین ایر و «بیچارگان» ویکتور هوگو و… نوشته نمی شد. همین توالی بین آثار است که به وجودش ریشه می دهد. چه چیزی انسان را پایدار نگه می دارد؟ ریشه. دانستن این که اصل است و در جایی ریشه دارد. بسیار شبیه آموزه های دینی ما و چسبیدن ما به ریسمان ایمان. آثار پیوسته و متوالی حس غوطه ور شدن در دنیای اصالت را به خواننده القا می کند. شاید این نگاه نگاه سلیقه ای باشد، اما در ظاهر به نظر می رسد اثر زیر اصالت آن را در نظر خواننده تایید می کند. با توجه به تاریخچه داستان ها و افسانه های کهن در ایران از ظرفیت ادبیات داستانی ما در این زمینه بگویید.

یکی یکی از معروف‌ترین دنباله‌های ما، داستان‌های هزار و یک شب و ادامه زندگی راوی شهرزاد، داستان‌نویس در داستان‌های مختلف است. عناصر روایی شاهنامه، تاریخ بیهقی، زینت الممالک و بسیاری از داستان های حماسی قهرمانان ما مانند آرش کمانگیر و… به قدری زیاد است که نویسنده می تواند با تخیل متون کهن بسیاری از داستان های دنباله دار مدرن را بنویسد.

با توجه به تجربیات شما؛ فکر می‌کنید عاقبت‌نویسی چه چالش‌هایی برای نویسندگان امروز ما ایجاد می‌کند؟

چون نرخ مطالعه بسیار پایین است و نسل جوان اشتیاق زیادی به فیلم و سریال دارد. معمولاً اثر باید دارای تصاویر ذهنی قوی باشد تا خواننده در حین مطالعه آن را تصور کند. در جوامع پیشرفته بسیاری از آثار شانس تبدیل شدن به سریال و فیلم را دارند اما در کشور ما این فرصت بسیار کم است و در اختیار همه قرار نمی گیرد. بنابراین، خوش بین باشید؛ بعد از تبدیل شدن به یک فیلم یا سریال معروف، تقریباً هیچ اثری وجود ندارد.




آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا