اخبار روز

داستان عجیب آتش سوزی زنجیره ای در روستایی دورافتاده

محسن جعفر: خانه های روستایی در منطقه ای در استان سیستان و بلوچستان یکی یکی پس از دیگری می سوزد. مردم این مکان از علت مرموز آتش سوزی در هراس هستند. «پرود» روستایی است که به گفته اهالی این منطقه مورد خشم «جین» قرار گرفته است. در دو هفته گذشته تا زمان نگارش این گزارش؛ به طور متوسط ​​هر چهار روز پنج خانه در پارود آتش می گیرد.
آتش سوزی های سریالی که از نظر مردم این روستا نمی تواند شکل طبیعی داشته باشد. زنی از اهالی این روستا در گفت‌وگو با ما گفت: ممکن است این آتش‌سوزی‌ها ناشی از مار ظهور در بیابان باشد. یکی تعدادی از اهالی کشته شدند.» این زن معتقد به خرافات باستانی ادامه می دهد: «مار نبود به طور طبیعی؛ حتماً یک روح بوده است.
در باور عمومی، روستاییان این آتش های زنجیره ای را به خشم شیاطین نسبت می دهند. در این دو هفته اهالی پارود از ملاهای محلی برای رفع آثار مرموز این حوادث کمک خواستند.

شهرستان نیکشهر، منطقه اهوران، شهر چنف، روستای کهیری، روستای پرود.
فریبا فولادی یکی از اهالی روستای پرود درباره این حوادث گفت: در حال حاضر ده خانوار در این روستا زندگی می کنند که متاسفانه نیمی از خانه های آنها آتش گرفته و در آتش سوخت.
فولادی با اشاره به اعتقاد مردم روستا به علت آتش‌سوزی‌ها ادامه می‌دهد: ما در این مکان معتقدیم که این اتفاقات کار جنیان است. مار وجود نداشت.»
دهیار پرود با اشاره به موردی مشابه توضیح می‌دهد: چندی پیش در روستای گورنگان نیز چنین حادثه‌ای رخ داد و خانه‌ها نیز به همین شکل در آتش سوختند که علت آتش‌سوزی‌ها کار خود بوده است جنیان .
خانم فولادی وضعیت فعلی را برای مردم این روستا سخت و نگران کننده توصیف می کند و ادامه می دهد: در این مدت اهالی پارود از ترس سوختن بیرون از خانه می خوابند هر گونه امرار معاش دارد.
این روستا یکی از مناطقی است که جمعیت آن از فقر شدید فرهنگی و اقتصادی رنج می برند.

داستان عجیب آتش سوزی زنجیره ای در روستایی دورافتاده

ملا جان محمد فولادی یکی یکی از فعالان مردمی روستای کهیری با اشاره به همین فرهنگ و مسائل می گوید: در نزد مردم این محل ارزش افراد با قومیت و جایگاه طایفه ای آنها سنجیده می شود و متاسفانه مردم پارود. روستاها بسیار رها شده از سیستم فئودالی سابق بودند. به یک معنا، آنها نیز در انزوای محلی هستند.
این معتمد مردمی می‌گوید: همانطور که می‌بینید زندگی مردم پارود تا حد زیادی در گرو کمک‌های دولتی و خیرین مردمی است.
آقای فولادی که خود در روز حادثه برای اطفای حریق در محل حضور داشت، ادامه می دهد: با این اتفاقات پی در پی روزهای بعد از روز حادثه برایشان سخت است آتش یکی دو روستای مجاور تکمیل شده که اصلا کافی نیست. در شرایط عادی به دلیل دوری از بازار شهر در تامین نیازهای اولیه زندگی روزمره خود دچار مشکل می شوند و اغلب وقتی در سطح شهر قدم می زنیم هر کدام از ما خریدهای مورد نیاز خود را انجام می دهیم.

اکنون ساکنان پارود برای بازسازی خانه های خود درمانده مضاعف شده اند. از سوی دیگر، به دلیل سریالی بودن آتش سوزی ها، ترس و نگرانی زیادی از تکرار و آتش زدن و تخریب خانه دیگری وجود دارد.

داستان عجیب آتش سوزی زنجیره ای در روستایی دورافتاده

اهالی روستا از حضور هلال احمر و کمیته امداد خبر می دهند. به گفته مردم کمک به برپایی چادر که در این گرمای شدید نمی تواند فایده چندانی داشته باشد و همچنین مقداری کنسرو، برنج و … بوده است.
آنها به دلیل سابقه زندگی در اراضی اربابی و احساس عبودیت و بندگی، حتی مالک زمینی که در آن خانه خود را ساخته اند نیز نیستند.
حکایت‌هایی از گذشته مردم پارود می‌گویند که حتی اگر در این منطقه به عنوان کارگر مشغول به کار شوند، باز هم بدهکار هستند، زیرا در زمین‌هایی که متعلق به آنها نیست، آپارتمان‌هایی دارند.
در حال حاضر مشاهده می شود خانواده هایی که نه سرپناه دارند و نه اثاثیه ای برای زندگی خود در منازل بستگان خود در همین منطقه اقامت می کنند تا از خیرین و مردم برای بازسازی محل زندگی خود کمک بگیرند.

47.47.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا