به گزارش بازتاب آنلاین، انتقال چای ابتدا توسط چینی ها از طریق جاده ابریشم انجام شد و به تدریج کشت و تولید آن در هند رونق گرفت و از مسیرهای تجاری جنوب نیز وارد ایران شد. برای یکنواخت شدن کشت و مصرف چای در بین همه طبقات، سختی ها و محدودیت های زیادی ایجاد شد تا اینکه سرانجام حاج محمد قوانلو ملقب به کاشف السلطنه با تشویق مظفرالدین شاه قاجار گام بزرگی در این راه برداشت.

برنا نوشت: آغا محمدخان قاجار گوانلو ملقب به کاشف السلطنه و معروف به چای ساز; فرزند اسدالله میرزا در سال 1282 شمسی (1244 شمسی) در شهرستان تربت حیدریه متولد شد. مربوط به عباس میرزا نایب السلطنه است. پس از اتمام تحصیلات مقدماتی در وزارت خارجه استخدام شد. به مدت دو سال منشی میرزن نصرالله خان مشیرالدوله وزیر خارجه وقت بود. در سال 1298 شمسی به عنوان دبیر دوم سفارت ایران در فرانسه اعزام شد و در دانشگاه سوربن فرانسه در رشته حقوق تحصیل کرد.

در پنجمین سال اقامت در پاریس به معاونت اول سفارت منصوب شد. در همان زمان وارد لژ ماسونی شد. در سومین سفر ناصرالدین شاه به اروپا در سال 1306 شمسی به عنوان مترجم توسط دکتر دکتر استخدام شد. فوريه پزشك مخصوص شاه پس از هشت سال به ايران بازگشت. در سال 1311 شمسی کاشف السلطنه از سوی استاندار خراسان (موید الدوله) به فرمانداری تربت حیدریه منصوب شد. در این مدت با مخالفان استبداد هم عقیده شد و به انتشار افکار جدید و نوشتن شبنما پرداخت. هنگامی که ناصرالدین شاه دستور دستگیری او را صادر کرد، ابتدا به ملک خود در نیشابور، سپس به روسیه و از آنجا به عثمانی گریخت.

پس از ترور ناصرالدین شاه به ایران بازگشت و به عنوان کنسول ایران در هند انتخاب شد. او در مدت اقامت در هندوستان با صنعت چای محلی و کشت آن آشنا شد. پس از بازگشت به ایران، مقدار زیادی بذر چای و قلمه های گیاهی را با خود آورد و در منطقه گیلان به کشت چای پرداخت و رونق گرفت.

وی که پیش از این به بررسی موقعیت و حاصلخیزی سرزمین گیلان پرداخته بود و لاهیجان و تنکابن را برای کشت این محصول مناسب دانسته بود، بذر و نهال چای را به این دو شهر منتقل کرد و به این ترتیب اولین باغ های چای در کشور ایجاد شد. در سال 1279 ساخته شد. امروزه کشت چای از تنکابن تا رضوانشهر تلاش گسترش یافته است. چند سال بعد اولین کارخانه چای کشور به تصویب کاشف السلطنه در مجلس رسید. او کتابی به نام «رساله دستورالعمل کشت چای» منتشر کرد و عملاً مراحل کشت و تولید چای، چیدن برگ چای، انتخاب و دسته بندی چای و نحوه رنده کردن، خشک کردن و چشیدن چای را به کارگران آموزش داد.

در سال 1322 شمسی کاشف السلطنه به عنوان کاردار دولت ایران به سفارت ایران در پاریس اعزام شد. پس از بازگشت به کشور، در اولین دوره قانونگذاری شورای ملی، وظیفه تأسیس جامعه ای به سبک جدید در تهران به او سپرده شد. نامگذاری خیابان ها و کوچه های تهران، شماره گذاری خانه ها، روشنایی خیابان ها با چراغ برق و برخی کارهای دیگر از جمله فعالیت های او در جامعه بود. پس از یک سال از این سمت انصراف داد و به وزارت خارجه بازگشت.

کاشف السلطنه وقف چای و تهیه چای شد. او مقادیر زیادی بذر چای، ماشین آلات کشاورزی و تعدادی متخصص از چین وارد کرد و انقلابی را در صنعت چای این کشور به وجود آورد. در سال 1307 در راه تهران در بازگشت از هندوستان که دانه و چای ساز خریده بود بر اثر تصادف جان سپرد. پیکرش بنا به وصیتش در تپه های چای لاهیجان به خاک سپرده شد که هم اکنون موزه چای در آنجا وجود دارد.

۴۷۴۷

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما