اخبار روز

داستان رشد اقتصادی 8 درصدی چیست؟


به گزارش مانیبان، همانطور که می دانید میانگین ذکر شده در متن قانون 8 درصد است. این در حالی است که بر اساس گزارش مرکز آمار، متوسط ​​رشد سالانه تولید ناخالص داخلی واقعی در ایران پس از انقلاب تنها حدود ۲ درصد بوده است. حتی اگر سال های انقلاب و جنگ را از سری زمانی رشد حذف کنیم، این میانگین در حدود 3.5 درصد باقی می ماند.

صحابه تبریزی تصریح کرد: با توجه به تفاوت چشمگیر هدف کلیدی رشد در برنامه هفتم با شواهد تاریخی رشد طی دهه های گذشته، به نظر می رسد دولت چهاردهم باید در جهت کاهش نوسانات رشد اقتصادی و افزایش دوام و ثبات آن تلاش کند. .

و افزود: واقعیت این است که دستیابی به رشد متوسط ​​سالانه 8 درصدی در دولت بعدی بسیار بعید است. اما رشد تدریجی و پایدار می تواند امکان پذیر باشد. برای دستیابی به این هدف، سیاست گذاران در دولت آینده باید موانع ناشی از تحریم های اقتصادی را در میان مدت برطرف کنند. همچنین باید با اعمال یک سری سیاست های پولی انقباضی و افزایش انضباط مالی دولت، تلاش کنند تا نرخ تورم سالانه را به آستانه ۲۰ درصد برسانند.

صحابه تبریزی تصریح کرد: این گونه اقدامات باعث کاهش ابهامات در اقتصاد ایران و زمینه ساز افزایش سرمایه گذاری و بهبود تجارت خارجی می شود. پس از بازگشت ثبات نسبی به اقتصاد، شاید بتوان به افزایش بیشتر رشد اقتصادی در دولت های بعدی اندیشید و برای این امر برنامه ریزی کرد. اما تا آن زمان، اولویت مسئولان باید دستیابی به رشد فزاینده پایدار باشد.

نیما فاضلی گفت: دولت آینده ایران با چالش های اساسی روبرو خواهد بود که می توان آنها را به سه دسته اصلی تقسیم کرد.

1. فضای ناپایدار اقتصاد کلان و تورم بالا، بلاتکلیفی اقتصادی و تحریم: در این شرایط، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری یا نمی خواهند تغییرات اساسی ایجاد کنند (مانند جلیلی) و یا قدرت لازم برای ایجاد تغییرات چشمگیر را ندارند (مانند). پزشکیان). سناریوی محتمل گرایش بیشتر به سمت روسیه و چین است که به دلیل تهدیدهای ایالات متحده بیشتر در دنیای چندقطبی دیده می شوند. در هر صورت، این رویکرد در کوتاه مدت برای ما مضر خواهد بود. زیرا روسیه هنوز در جنگ است و نیروی کار چین در حال پیر شدن است. در این صورت دیپلماسی فعال یک ضرورت است که در مورد جلیلی چندان محتمل به نظر نمی رسد.

2. فضای کسب و کار نامناسب برای بخش خصوصی با مداخلات گسترده دولت، اعوجاج نسبی قیمت ها و مقررات دست و پاگیر: این موضوع صرفاً به اجرای داخلی سیاست های اقتصادی مربوط می شود. در حالی که تحریم ها ضربه سنگینی به ما زده است، انتظار می رود مسئولان حداقل برای بهبود فضای کسب و کار داخلی تلاش کنند. اما این سوال همچنان به نکته اول و رویکرد ما به روابط بین الملل بستگی دارد. در هر صورت آزادی اقتصادی و حداقل رفع موانع داخلی. یکی یکی از مواردی است که هر دو نامزد موافق هستند.

3. ارتباط با سیستم مالی جهانی: یکی چالش مهم دیگر ادغام ایران در سیستم مالی جهانی است. ایران از سوی گروه ویژه اقدام مالی (FATF) به عنوان یک منطقه پرخطر شناسایی شده است که منجر به اعمال تدابیر متقابل و محدودیت های شدید برای بانک های ایرانی شده است. این وضعیت توانایی ایران در انجام تجارت خارجی و انتقال پول را به شدت محدود کرده است. تضاد بین دو نامزد در این زمینه قوی است.

همانطور که در مورد 1، جلیلی نمی خواهد این مشکل را کامل کند. پزشکیان شما نمی توانید در مورد چنین موضوعی تصمیم بگیرید. مقاومتی که در سال‌های اخیر در این زمینه دیده می‌شود، شاید نشانه‌ای از پیشرفت به سوی معادل چینی سوئیفت، CIPS و نزدیک‌تر شدن روابط اقتصادی و مالی با شرق باشد. این سه چالش نیازمند رویکردهای راهبردی و دیپلماسی فعال برای هدایت اقتصاد کشور به سمت ثبات و رشد است. بر اساس تجربیات گذشته، نیاز به تصمیم جدی دولت شرط لازم برای برون رفت از شرایط فعلی است.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا