سبک زندگی

خیانت والدین چه آسیب هایی برای فرزندان دارد؟

پدیده «خیانت» و «تنوع» در کشور ما امری زشت و البته مانند آتش زیر خاکستر است که در نهایت آسیب های جبران ناپذیری به خانواده و در نتیجه به جامعه وارد می کند.

با توجه به لزوم کتمان این واقعیت، پدر خیانتکار مقدار قابل توجهی از انرژی فکری و ذهنی خود را صرف حفظ ظاهر خود می کند و باعث می شود که توجه لازم و طبیعی را به فرزندانش ندهد. او در معرض اختلالات روانی و رفتاری است و نمی تواند وظایف مادری خود را انجام دهد.

از سوی دیگر، اینکه کودکان عموماً با مادر خود همدردی می کنند، در ارتباط والدین و فرزند مشکل ایجاد می کند. از طرفی در خانواده ای که خیانت را تجربه کرده است معمولا تنش و درگیری بین والدین زیاد است.

در حالی که برخی از کودکان آشکارا ناراحتی و اضطراب خود را در مورد برون گرایی خود ابراز می کنند، برخی دیگر، اگرچه نمی توانند خود را بیان کنند، در اعمال و رفتار خود با مشکلاتی مواجه می شوند، تحصیلاتشان کاهش می یابد یا در دراز مدت رفتار غیرعادی از خود نشان می دهند.

فرزندان خانواده های خیانت شده در معرض خطر تکرار الگوهای رفتاری مشابه در زندگی زناشویی خود هستند.

فرزندان خانواده های خیانت دیده شاهد درگیری ها و نابسامانی های زیادی هستند و چون خیانت والدین خود را تجربه می کنند با خطر تکرار الگوهای رفتاری مشابه در زندگی زناشویی خود مواجه می شوند. اما به دلیل فضای متلاطم خانواده، کودکان نمی توانند به راحتی درد خود را بیان کنند و به ناچار به خشم روی می آورند.

وضعیت اعضای خانواده به گونه ای است که وضعیت هر یک از اعضای خانواده بر وضعیت سایر اعضای خانواده تأثیر می گذارد. این ویژگی بر حالات عاطفی، روانی و ارتباطی همسران تأثیر می گذارد و باعث می شود که موقعیت هایی مانند خیانت باعث بروز مشکلاتی در سایر اعضای خانواده به ویژه فرزندان شود.

تعارضات زناشویی باعث ایجاد مشکلات عزت نفس در پسران و دختران می شود

بی وفایی و ناامیدی پدر در پسران شاهد این امر موجب تحقیر آنها خواهد شد. مشاهده شده است که در مواردی حتی در برابر نفرت پدر، برخی پسران دقیقاً مانند او رفتار می کنند. نوجوانانی که برای خود و خانواده‌شان مشکل ایجاد می‌کنند، اغلب والدینی دارند که مشکلات روابط دارند.

از طرفی اگر رفتار و عملکرد والدین نقش زیادی در تربیت فرزندان دارد، یکی از اشتباهات برخی از والدین این است که فرزندان خود را با توصیه های سطحی و غیرواقعی تربیت می کنند.

روانشناسان می گویند که تعارضات زناشویی منجر به اعتماد به نفس و مشکلات سلامتی در پسران و دختران می شود. تعارض زناشویی تهاجمی که پس از افشای خیانت رخ می دهد، احتمال بروز مشکلات عاطفی و رفتاری و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) را در کودکان و نوجوانان افزایش می دهد.

ناامنی عاطفی کودک به دنبال تعارضات زناشویی والدین، اختلالات رفتاری، تعارضات و واکنش های عاطفی منفی بین آنها است. علاوه بر این، رابطه بین تعارض والدین و ناامنی عاطفی در کودکان نوجوان بیشتر است. از سوی دیگر، حل تعارضات خانوادگی و به حداقل رساندن اضطراب والدین می تواند فرزندان را از برخی مشکلات روانی نجات دهد.

«خیانت» تأثیر مخربی بر خانواده و جامعه می گذارد

به نظر می رسد بهتر است از طریق رسانه ها، مدارس و دانشگاه ها در مورد تعهد و وفاداری زناشویی به صورت فرهنگی آموزش داده شود. از آنجایی که «خیانت» نه تنها به زن و مرد جامعه آسیب می رساند، بلکه تأثیر مخربی بر کل خانواده و جامعه می گذارد، خیانت هر زوجی دلیل مدرسه، دانشگاه و… فرزندان است. تحصیلات آنها را تحت تأثیر قرار می دهد.

پدیده «خیانت» و «تنوع» در کشور ما چیز زشتی است

علاوه بر این، کودکان آسیب دیده احتمالاً در بزرگسالی و پس از ازدواج از شریک زندگی خود انتقام می گیرند و از نظر احساسی و قانونی از هم جدا می شوند و سهواً مشکلات دوران کودکی را در زندگی مشترک خود تکرار می کنند. به عبارت دیگر خانواده آسیب دیده جامعه را نیز متضرر می کند و با بی توجهی و کم توجهی به این گونه مشکلات، این بی اعتمادی به کل جامعه سرایت می کند، زیرا شخصیت ابتدا در خانواده شکل می گیرد و اگر این را تجربه نکند ممکن است. سخت است فردی باشید که در خانواده احساس امنیت می کند و به جامعه خود فداکار است.

به همین دلیل بهتر است این موضوع با تبیین دیدگاه، علل، پیامدها و رویکردهای درمانی آن به نوجوانان و جوانان آموزش داده شود تا با رعایت الزاماتی که منجر به اطلاعات سنی نامناسب و آموزش زودهنگام نشود. پدیده «خیانت» و «تنوع» در کشور ما امری زشت و البته مانند آتش زیر خاکستر است که در نهایت آسیب های جبران ناپذیری به خانواده و در نتیجه به جامعه وارد می کند.

منبع: فارسی

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا