به گزارش پی ام آپ، یکی از جاذبه‌های دیدنی در تهران، خیابان سی تیر است. این خیابان بافتی سنتی دارد و راه رفتن بر روی سنگفرش‌های آن، حس حال و هوای قدیمی تهران را به شما تجربه می‌کناند. در این خیابان، فروشگاه‌های لوکس و رستوران‌های چند طبقه پر از پنیر و مراکز خرید بزرگ وجود ندارد. به جای آن، در سراسر خیابان، غرفه‌هایی که بعضاً حتی سیار نیز هستند، می‌توان یافت که بوی خوشایند غذاهای خیابانی، اشتهای شما را برانگیخته می‌کند.علاوه بر غرفه‌های غذایی، خیابان سی تیر نمونه‌های زیادی از ساختمان‌ها و خانه‌های تاریخی تهران را در خود جای داده است. اگر علاقه‌مندید، به شما پیشنهاد می‌دهیم تا همراه ما در این سفر باشید و به همراه یکدیگر روی سنگفرش‌های این خیابان قدم بگذاریم و جاذبه‌های آن را کاوش کنیم.

تهران، خیابان 3 تیر

ما سفرمان را از جنوبی‌ترین نقطه خیابان سی تیر، یعنی خیابان امام خمینی، آغاز می‌کنیم. با وارد شدن به خیابان سی تیر، محو در فضای این خیابان خاص می‌شویم. سنگفرش‌های زیر پایمان، صداهای موسیقی خیابانی را به گوشمان می‌رساند و ما با لذت بر روی این سنگفرش‌ها قدم می‌گذاریم. در طول پیاده‌رویمان در سی تیر، از زیبایی ساختمان‌های تاریخی که در امتداد خیابان قرار دارند، لذت می‌بریم. همچنین، از دکه‌های فروشی غذا در این خیابان عبور کرده و از غذاهای خوشمزه‌ای که ارائه می‌شود، بهره می‌بریم.

فضای متفاوت این خیابان، تا حدی به ما احساس می‌دهد که با یک ماشین زمان سفر کرده‌ایم و به دوران‌های گذشته بازگشته‌ایم. اما در نهایت، به انتهای خیابان رسیده و وارد خیابان شلوغ و پرهیاهوی جمهوری می‌شویم. در اینجا، به زمان حال برمی‌گردیم و همراه با هموطنانمان، در فضای پرانرژی این خیابان قدم می‌گذاریم.

نام این خیابان از گذشته تاکنون چندین بار تغییر کرده است. می گویند در ابتدا به دلیل بیمارستانی که در آنجا وجود داشت، مردم آن را به نام بیمارستان کاله می شناختند. بعدها به دلیل خانه و محل کار قوام السلطنه که در این خیابان قرار داشت، آن خیابان قوام نام گرفت. پس از انقلاب نام این خیابان به یاد قیام 9 تیر 1331 و به یاد شهدای این قیام به 9 تیر تغییر یافت. این خیابان به دلیل وجود کلیسای سنت پیتر، کنیسه هایم و آتشکده آدریان زرتشتیان به خیابان ادیان نیز معروف بود.

معرفی ابنیه و اماکن مهم تاریخی خیابان سی تیر
در ادامه با مجموعه ای از بناها و اماکن مهم تاریخی و مذهبی واقع در این خیابان که به خیابان ادیان ملقب شده است بیشتر آشنا می شویم.

موزه ملی ایران

در ابتدای خیابان سی تیر، موزه ملی ایران واقع شده است که بزرگترین، مهمترین و قدیمی‌ترین موزه کشور می‌باشد. طراحی این ساختمان به دست آندره گدار، معمار فرانسوی، با الهام از طرح های طاق کسرا صورت گرفته است.

این موزه تاریخی که به عنوان یک امانتدار بزرگ ثبت شده است، آثاری را که در طول هزاران سال از دوران پارینه‌سنگی تا دوره اسلامی به دست آمده‌اند، نگهداری می‌کند. به عنوان یکی از برترین موزه‌های ایران، این مجموعه تاریخی در دو ساختمان جداگانه به نام “ایران باستان” و “باستان‌شناسی و هنر اسلامی ایران” آثار باستانی را به نمایش می‌گذارد.

در موزه ایران باستان که در سال 1316 افتتاح شد. آثار از دوران پارینه سنگی تا پیش از اسلام حفظ شده است. موزه باستان شناسی و هنر اسلامی ایران که در سال ۱۳۷۵ بازگشایی شد، آثار باستانی و هنری دوره سلام را به نمایش می گذارد.

کلیسای انجیلی سنت پیتر ساختمان دیگری است که در خیابان سی تیر ساخته شده است. این کلیسا در سال 1270 در زمان قاجار توسط مبلغان پروتستان به عنوان عبادتگاه پیروان این آیین ساخته شد که اکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. معماری این بنا تلفیقی از سبک ایرانی و اروپایی و دارای پلانی مستطیل شکل به ابعاد 5×25 متر است.

کنیسه محل عبادت یهودیان است. پیش از ساخت این کنیسه، عبادتگاه های یهودیان در محله ای به نام عودلاجان که محل سکونت یهودیان تهران بود، ساخته می شد. هییم اولین کنیسه ای است که خارج از این محله در خیابان سی تیر ساخته شده است. بنای آن با قدمتی بیش از 100 سال (بنیاد 1292 شمسی) از آثار تاریخی و ارزشمند ایران است.

خوشمزه‌ترین خیابان‌های ایران!/ اگر تهران رفتید حتما به این مناطق سر بزنید!

آتشکده آدریان

آتشکده خیابان سی تیر به نام آدریان تنها آتشکده زرتشتیان تهران است. آدریان در باغی به مساحت 1300 متر ساخته شده که ساختمان اصلی آن ساختمانی مستطیل شکل به ابعاد 206 متر است که در مرکز آن واقع شده است. ساختمان مرکزی دارای معماری زیبایی است و از سنگ مرمر ساخته شده است. این بنا دارای 6 ستون است و هر یک از ستون ها دارای سرستون هایی با 4 سر گاو نر است که گویی بار ساختمان را به دوش می کشند.

موزه آبگینه

یکی دیگر از بناهای زیبا و پرماجرا واقع در خیابان سی تیر، موزه آبگینه است. این موزه یک موزه تخصصی در شیشه و سرامیک های گرانبها و باستانی است. بنای این بنا مربوط به دوره قاجاریه است که محل زندگی و کار قوام السلطنه بوده است. پس از آن این بنا به سفارت مصر فروخته شد و تبدیل به سفارت مصر شد. پس از قطع روابط ایران و مصر، سفارت افغانستان حافظ منافع مصر در ایران بود و این ساختمان مدتی میزبان افغان ها بود. پس از آن بانک بازرگان ایران ساختمان را برای باشگاه کارکنان بانک خریداری کرد و سرانجام در سال 1355 فرح پهلوی این مکان را بازسازی و به موزه آب تبدیل کرد.

ساختمان قدیمی کتابخانه ملی

اولین ساختمان کتابخانه ملی ایران در سال 1316 با زیربنای 3500 متر مربع در خیابان سی تیر ساخته شد. این ساختمان توسط معمار مشهور فرانسوی آندره گدار طراحی شده است که در دو طبقه طراحی شده است. طبقه اول ساختمان شامل سالن نمایشگاه، سالا فردوسی، بخش انتشارات و خدمات فنی و طبقه دوم به اتاق مطالعه و کتابفروشی ها اختصاص دارد.

کافه گل رضاییه

این کافه رستوران ۷۰ ساله بازمانده میکداهای دهه ۴۰ و ۵۰ تهران است و دکور آن یادآور حال و هوای آن دهه هاست. ساختمان این بنا در خیابان سی تیر و بالای موزه آبگینه قرار دارد و به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

از دیگر ساختمان های این خیابان سه تیر می توان به بنیاد فیلم فارابی (استودیو میثاقیه سابق)، دانشکده فنی تهران (آموزشگاه ایران و آلمان سابق)، مدرسه شهدای مرصاد (اولین مدرسه آمریکایی در ایران) اشاره کرد.

استریت فود سی تیر

حال بیایید به قسمتی لذت‌بخش و هیجان‌انگیز در خیابان سی تیر، یعنی سری از دکه‌ها و ون‌های سیاری که انواع غذا و نوشیدنی را ارائه می‌دهند، بپردازیم. تجربه از ناهار خوردن و شام در این خیابان با سایر مکان‌ها متفاوت است؛ زیرا رستوران‌های خیابانی و سرو غذا در اینجا بر روی نیمکت‌ها و صندلی‌هایی که در کنار خیابان قرار داده شده‌اند، رایج‌تر است و با سبک منحصر به فرد خود برخوردار است.

در این دکه‌ها و ون‌های سیاری، می‌توانید لذت ببرید و از انواع غذاها و نوشیدنی‌ها لذت ببرید. این سبک از رستوران‌های خیابانی که غذاها را در کنار خیابان به شما می‌فروشند، یک تجربه متفاوت را به شما ارائه می‌دهد. توجه داشته باشید که در ایران، این نوع سرو غذا بر روی نیمکت‌ها و صندلی‌هایی که در کنار خیابان قرار می‌گیرند، کمتر شایع است. این بخشی است که باعث می‌شود تجربه شما از خوردن در این خیابان، بسیار جذاب و خاص باشد.

 

حال بیایید به قسمتی لذت‌بخش و هیجان‌انگیز در خیابان سی تیر، یعنی سری از دکه‌ها و ون‌های سیاری که انواع غذا و نوشیدنی را ارائه می‌دهند، بپردازیم. تجربه از ناهار خوردن و شام در این خیابان با سایر مکان‌ها متفاوت است؛ زیرا رستوران‌های خیابانی و سرو غذا در اینجا بر روی نیمکت‌ها و صندلی‌هایی که در کنار خیابان قرار داده شده‌اند، رایج‌تر است و با سبک منحصر به فرد خود برخوردار است.

در این دکه‌ها و ون‌های سیاری، می‌توانید لذت ببرید و از انواع غذاها و نوشیدنی‌ها لذت ببرید. این سبک از رستوران‌های خیابانی که غذاها را در کنار خیابان به شما می‌فروشند، یک تجربه متفاوت را به شما ارائه می‌دهد. توجه داشته باشید که در ایران، این نوع سرو غذا بر روی نیمکت‌ها و صندلی‌هایی که در کنار خیابان قرار می‌گیرند، کمتر شایع است. این بخشی است که باعث می‌شود تجربه شما از خوردن در این خیابان، بسیار جذاب و خاص باشد.

از سال 1395 که با تصمیم شهرداری این خیابان آسفالت شد، به محل تفریح ​​و شب زنده داری تهران تبدیل شد.

سی تیر که تا قبل از سال 1394 خیابانی آرام و ساکت بود، اکنون شاهد انبوهی از مسافران و گردشگران ایرانی و خارجی است که برای دیدن این خیابان بی نظیر آمده اند.

غذاهایی که در اینجا سرو می شود بسیار متنوع است. فرقی نمی کند سلیقه شما چیست و چه نوع غذایی را دوست دارید. در هر صورت گرسنه از این خیابان برنمی گردی.

در سی تیر می توانید غرفه ها و غذاهای زیر را ببینید:

کافه تریا با سرو نوشیدنی های سرد و گرم و انواع کیک و دسر.

کافه‌های سنتی و شراب‌خانه‌های سماوری در راه هستند و چای دم‌کرده ایرانی و انواع شربت و آبجوی خوشمزه را برای شما به ارمغان می‌آورند.

فست فودهایی که طعم لذیذ همبرگرهای زغالی آن شما را بی کلام می کند و لقمه هایتان دهانتان را آب می کند.

غرفه های تهیه غذاهای ایرانی و نوستالژیک مانند نان کباب، ده شاهی کباب، کباب کوبیده، کباب جوجه، فلافل، سمبوسه و ….
غرفه هایی که غذاهای بین المللی از جمله انواع غذاهای ترکی و هندی و غیره را طبخ می کنند.

تهران، 3 تیر، خیابان فود

دسترسی به خیابان سی تیر

با توجه به اینکه محدوده منتهی به خیابان سی تیر در محدوده طرح ترافیک است، بهترین گزینه برای رفتن به این خیابان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است.

خیابان سی تیر از جنوب به خیابان امام و از شمال به خیابان جمهوری ختم می شود. بنابراین می توانید از ضلع جنوبی – با تاکسی از پارک شهر و از سمت شمال – با اتوبوس های جمهوری به این پیاده رو بروید. همچنین اگر از سمت شرق می آیید می توانید در ایستگاه حسن آباد پیاده روی کنید و از آنجا وارد سی تیر شوید.

همچنین می توانید در ایستگاه امام خمینی یا حسن آباد پیاده شوید تا با مترو به سی تیر برسید.

اگر با ماشین شخصی به سی تیر آمدید می توانید در پارکینگ های عمومی خیابان امام خمینی یا پارکینگ های عمومی خیابان جمعه نیز پارک کنید. مجتمع رشید 2 پارکینگ طبقاتی از سمت خیابان امام و پارکینگ پروانه از سمت جمهوری دسترسی خوبی به خیابان سی تیر دارند.

پیشنهاد می کنیم اگر قصد تجربه بازی و هیجان در حین گشت و گذار در تهران را دارید، مقاله بهترین شهربازی های تهران را مطالعه کنید.

نتیجه؛ پایان بازدید از 30 تیر تهران

در این مطلب از خیابان سی تیر تهران و جاذبه های تاریخی بی نظیر آن صحبت می کنیم. از غرفه های غذاخوری رنگارنگ و معطر دیدن می کنیم و به موسیقی خیابانی گوش می دهیم. برای درک فضای صمیمی این خیابان بهتر است بعد از ظهر بروید، شب غرفه ها شروع به سرو انواع غذاها می کنند و خیابان جان تازه ای به خود می گیرد.

گردآوری شده از رسانه فرتاک

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *