خوردن ماهی تن در این شرایط خطرناک است

ماهی تن به دلایل اقتصادی یا فشار کاری و کمبود وقت یکی این غذا برای بسیاری از هموطنان ما تبدیل به یک غذای محبوب شده است. با توجه به محبوبیت بالای ماهی تن، دانستن مزایا، معایب و خطرات سلامتی آن برای تمامی مصرف کنندگان این نوع ماهی ضروری است.

به گزارش همشهری آنلاین، نایب رئیس انجمن تغذیه ایران، دکتر درباره فواید و مضرات مصرف ماهی تن. مجید حسن قمی به نکات جالبی و نحوه پخت ماهی تن برای مصرف اشاره کرد و گفت: ماهی تن در واقع با ماهی تن درست می شود. چربی و کالری بیشتری نسبت به ماهی دارد. به صورت کبابی یا پخته مصرف می شود. می توان ماهی را در خانه با روغن کمتری تهیه کرد، از وسایلی استفاده کرد که برای پخت نیازی به روغن ندارند و یا حتی ماهی را در فر بپزید. این بهترین روش برای پختن ماهی برای جلوگیری از استفاده از روغن است.

حسن قمی درباره منشا عوارض ماهی تن گفت: برای فرآوری ماهی تن نمک زیادی به آن می زنند، در واقع ماهی تن علاوه بر روغن، شور نیز هست که یکی یکی از مشکلات ما ماهی تن ممکن است ما را از نظر کلسترول زیاد نگران نکند یکی یکی از عوارض مصرف ماهی تن این است که روغنی که روی این ماهی می‌مالند، روغن گیاهی نیست و منشا حیوانی دارد. در واقع این غذا به افزایش کلسترول کمک می کند.

وی علت علاقه مردم به تن ماهی را اینگونه بیان کرد: از یک سو با توجه به این وضعیت اقتصادی و فشار و شدت مردم باید مراقب مصرف غذاهای کنسروی و سریع بود. بیشتر توسط افرادی که کار می کنند و زمان زیادی برای پخت و پز ندارند استفاده می شود. زیرا ما از ماهی به عنوان منبع غذایی استفاده می کنیم.دی ما فکر می کنیم که “HA” و “EPA” اجزای چربی ضروری بدن ما هستند و مصرف آنها را توصیه می کنیم که قطعا به تضمین سلامت کلی بدن کمک می کند. ماهی دارای گوشت سفید است و مصرف آن برای مبتلایان به بیماری های قلبی عروقی، کبد چرب و منع مصرف گوشت قرمز مفید است.

این متخصص تغذیه به فواید این ماده غذایی اشاره کرد و توضیح داد: ماهی تن یا ماهی کامل منبع غنی پروتئین است که به تامین منابع پروتئینی مورد نیاز فرد چه جوان و چه بزرگسال کمک می کند. به عنوان متخصصان تغذیه، توصیه ما این است که مردم حداقل یک یا دو بار در هفته ماهی را به عنوان منبع مهم مواد مغذی مصرف کنند.

وی ادامه داد: توصیه می شود کودکان، زنان باردار و زنان شیرده از ماهی و تن ماهی استفاده نکنند. مشکل دیگری که در این زمینه می توان مطرح کرد این است که در حال حاضر چیزی به نام آلودگی جیوه در ماهی ها وجود دارد. از آنجایی که دریاها اغلب آلوده هستند و ماهی هایی در دریاها رشد می کنند که آب آنها آلوده به مواد نفتی یا جیوه است، نباید این ماهی ها را به کودکان داد زیرا برای آنها مشکلاتی برای سلامتی ایجاد می کند. وی گفت: ماهی نباید در سال اول پس از تولد به عنوان ارزش غذایی برای کودکان در نظر گرفته شود، زیرا نمی دانیم آلودگی دریاها به دلیل جیوه یا سایر آلودگی ها چقدر است و حتی به زنان باردار و شیرده توصیه می شود که از این کار خودداری کنند. ماهی بخور معلوم نیست کدام یک را رشد می دهند، از آن اجتناب کنید.

این متخصص تغذیه در مورد ماهی های پرورشی نیز گفت: البته ماهی هایی که در استخرهای کنترل شده پرورش می یابند و مطمئن هستیم آب آنها جیوه ندارد و آلوده نیست قابل مصرف است و مصرف ماهی تن به دست آمده از ماهی های پرورش یافته در این استخرها بلامانع است. .

وی همچنین به خطرات احتمالی کنسرو ماهی تن اشاره کرد و گفت: زمانی که ماهی تن مصرف می کنیم مشکلاتی به وجود می آید. یکی یکی از مشکلات ممکن است مربوط به فلز قوطی باشد، یعنی فلز به خوبی پوشش داده نشده و ممکن است به داخل غذا خونریزی کند. این احتمال وجود دارد که سمی به نام «دوپوریترن» تولید کند که می تواند بر حافظه تأثیر بگذارد و باعث اختلالات شناختی در فرد شود و حتی در آینده منجر به بیماری آلزایمر شود.

دکتر. حسن قمی با اشاره به مشکلات سلامتی که ماهی تن ممکن است ایجاد کند، بیان کرد: ماهی هایی که به عنوان تن مصرف می شوند عموماً ماهی تنبل و تنبل هستند و روغن این ماهی ها می تواند سلامت انسان را با مشکل مواجه کند. چربی ماهی زیرک سالم نیست. به همین دلیل بهتر است از گونه های کوچک به جای گونه های بزرگ برای ماهی تن استفاده شود. یکی سم بوتولینوم یکی از سمومی است که در لاشه ماهی به دلیل آب بندی ضعیف غذاهای کنسرو شده در خلاء ایجاد می شود. توصیه ما این است که از خوردن کنسرو ماهی، کنسرو رب گوجه فرنگی یا سایر غذاهای کنسرو شده که باز به نظر می رسند یا کاملاً جاروبرقی نخورده اند خودداری کنید. زیرا افرادی که از محصولات کنسرو شده استفاده می کنند که جعبه آنها به درستی جاروبرقی نخورده است، بیشتر در معرض سم بوتولینوم قرار دارند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :