اخبار روز

خود مدیریتی برای رهبران کسب و کار

عصر ایران / دانشکده بازرگانی; دکتر. علیرضا داداشی* – «خودمدیریتی» یکی از مهارت های کلیدی برای موفقیت مدیران است. به مدیران و رهبران کمک می کند تا به طور مطلوب امور کاری و تجاری را ارتقا دهند و تصویری قوی و منحصر به فرد از آنها در ذهن دیگران ایجاد کند. خود مدیریتی در زندگی خصوصی و روزمره نیز نقش دارد. با این حال، هدف ما در این مقاله، خود مدیریتی برای افرادی است که در جایگاه رهبران کسب و کار قرار دارند.

تعریف خود مدیریتی چیست؟

این مهارت مجموعه ای از اقدامات آگاهانه است که بر نحوه تفکر، احساس و رفتار هر یک از ما تأثیر می گذارد تا به بهترین نتایج در زندگی شخصی و حرفه ای خود دست یابیم.

یکی خود مدیریتی یکی از مهارت های نجات بخش و بسیار موثر برای موفقیت رهبران و مدیران کسب و کار است. خود مدیریتی مدیر را قدرتمند می کند، از او شخصیتی کاریزماتیک و قدرتمند می سازد که توسط مردم، همکاران و زیردستان به عنوان یک رهبر بسیار قابل اعتماد، قوی، سرسخت و شایسته پذیرفته می شود.

آنها به او اعتماد می کنند، او را الگوی رهبری خود قرار می دهند و آشکارا او را به عنوان یک برند شخصی قوی ستایش می کنند، خواه او رقیب آنها باشد یا مدیر آنها.

چگونه می توان مهارت های خود مدیریتی را به دست آورد و تقویت کرد؟

راه حل های پیشنهادی برای این مشکل بسیار متنوع و متعدد است. بسیاری از راهنماهای موثر را می توان در کتاب ها، مقالات و وب سایت های تخصصی معتبر یافت. در این مقاله به 7 راه حل موثر اشاره می کنیم.

1- بر زمان «حال» تمرکز کنید

یکی یکی از مهارت های خود مدیریتی، توانایی مدیریت زمان است. یک مدیر خود انگیزه و چیره دست می داند که گذشته و اتفاقات گذشته تنها یک کاربرد، تجربه دارند و تنها می توانند از تکرار اشتباهات دیروز در زندگی و تجارت امروز و فردا جلوگیری کنند. حتی اگر گذشته حاوی اتفاقات مثبت و زیبایی باشد که می تواند فانوس دریایی حال و آینده باشد. هیچ کاربرد یا نقش دیگری برای گذشته در نظر گرفته نشده است.

از سوی دیگر، آینده حاصل رفتار، تصمیمات و عملکرد کنونی ماست و به خودی خود وجود معناداری ندارد.

اینکه فردا آنطور که ما می خواهیم باشد تا حد زیادی به تصمیماتی که می گیریم، انتخاب هایی که می گیریم و نحوه رفتار امروزمان بستگی دارد.

“امروز” بدون شک مهمترین زمان موجود است که باید از آن نهایت استفاده را ببرید.

خود مدیریتی برای رهبران کسب و کار

2- نگرش ذهنی مثبت داشته باشید

یکی یکی از ویژگی های کسانی که مهارت های خود مدیریتی دارند، خودانگیختگی است. یعنی خود فرد این توانایی را دارد که در موقعیت های مختلف برای خود انگیزه ایجاد کند. در شرایطی که اکثر مردم به دنبال انگیزه های بیرونی هستند، توانایی غلبه بر موقعیت های ناخواسته و ناخوشایند اطراف خود و ایجاد انگیزه در خود یا یافتن انگیزه ها برای یک فرد یک مهارت اساسی و سطح بالا است.

رسیدن به خودانگیختگی جز از طریق ذهنیت و مثبت اندیشی ممکن نیست.

خود مدیریتی برای رهبران کسب و کار

3- برای زندگی شخصی خود برنامه داشته باشید

مهم نیست که پورتفولیوی ما چقدر بزرگ یا کوچک باشد، اگر نتوانیم به امور شخصی خود رسیدگی کنیم، بعید است که مدیران خوبی برای شرکت خود باشیم.

مدیریت در مفهوم خرد و کلان با برنامه ریزی آغاز می شود. بنابراین، لازم است با حرکت به سمت مهارت های خود مدیریتی، کار خود را با برنامه ریزی آغاز کنیم. همچنین باید توجه داشت که بدون برنامه ریزی نمی توان کنترل مؤثر و مفیدی بر شرایط محیطی داشت. چه در مسائل خصوصی و چه در امور تجاری.

بیایید برنامه ریزی را با خود و زندگی شخصی خود شروع کنیم و سپس آن را به کسب و کار خود گسترش دهیم.

4- ارزش های شخصی خود را تعریف کنید

فردی که خود را مدیریت می کند، فردی با عزت نفس است که جایگاه و منزلت خود را فراموش نکرده و اتفاقاً به دلیل شناختی که از خود دارد، مدیریت خود را دغدغه خود قرار داده است. بنابراین، اولاً باید برای خود اصول و قواعدی داشته باشد تا این اصول را در طول مسیر حفظ کند و اطمینان حاصل کند که دخالت در امور روزمره او را از این اصول دور نمی کند.

در تجارت، به این اصول “ارزش های تجاری” می گویند، اما در اینجا از عنوان “ارزش های شخصی” استفاده می کنیم.

5- اجازه ندهید کمال گرایی مانع پیشرفت شما شود

اگر رهبر برای خود مدیریتی تلاش می کند، باید بتواند با این واقعیت کنار بیاید که هرگز نمی توان انتظار داشت که همه چیز ایده آل و بی نقص باشد.

شاید یکی از دلایل چنین واقعیتی این باشد که ما بر همه چیز مسلط نیستیم و قدرت نامحدودی برای کنترل همه امور و انجام همه کارها طبق میل خود نداریم. چیزها ویژگی های خاص خود را دارند و در زمان، مکان و شرایط خاص خود رخ می دهند و اینها تحت کنترل ما نیستند. بنابراین، به جای اینکه انتظار داشته باشیم همه چیز ایده آل باشد، باید قدرت پذیرش این واقعیت را داشته باشیم که فقط بخشی از امور را کنترل می کنیم و تنها بخشی از موارد را تحت تأثیر قرار می دهیم.

به جای اینکه به دنبال ایده آل باشیم، بهتر است سعی کنیم آنچه داریم را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنیم.

خود مدیریتی برای رهبران کسب و کار

6- از اشتباهات خود دوری کنید

این یک اشتباه بزرگ است که باور کنیم خود مدیریتی یعنی تبدیل شدن به یک فرد کامل و کامل. هیچ کدام از ما نمی توانیم بدون نقص باشیم. همه زندگی ما، چه در زندگی خصوصی و چه در تجارت، کم و بیش با اشتباهاتی همراه است که گاهی اوقات نمی توانیم از آنها اجتناب کنیم.

بنابراین بهتر است به جای اینکه خودمان را به خاطر اشتباهاتمان سرزنش کنیم، سعی کنیم از تکرار اشتباهات خودداری کنیم.

7- افرادی را در اطراف خود نگه دارید که باعث رشد شما می شوند

هر یک از افراد اطراف ما بدون شک بر ما تأثیر می گذارند. هم در حوزه تفکر و تفکر، هم در تصمیم گیری و هم در رفتار و کردار ما.

همانطور که سعی می کنیم افراد آگاه، توانمند و مثبت اندیش را در کسب و کار به کار بگیریم، باید توجه داشته باشیم که حضور اطرافیان در مدیریت ما چقدر اهمیت دارد. تا با انتخاب فردی با هر ویژگی، خلق و خو، نگرش و رفتار، منجر به زوال مهارت های خود مدیریتی خود نشویم. اگر افراد نامناسبی را انتخاب کرده و در محیط مرتب کنیم، به تدریج از اصول و ارزش‌های فوق عدول کرده و مانع بزرگی بر سر راه موفقیت در خود مدیریتی می‌شویم.

نتیجه:

شاید کافی باشد به این نتیجه برسیم که خود مدیریتی مجموعه ای از مهارت های خودمراقبتی است که به تقویت برند ما کمک می کند. هنگامی که ما موقعیت یک مدیر اجرایی یا مدیر شرکت را به عهده می گیریم، این برند شخصی تقویت شده، کسب و کار ما را نیز ارتقا می دهد.

_________________________________

*دکتر. علیرضا داداشی
نویسنده و مدرس دانشکده تجارت و بازرگانی عصر ایران
دکتر. علیرضا داداشی– دکترای مدیریت بازاریابی
– مدیر و موسس گروه مشاوره، آموزش و تحقیق در مورد بازار خوشه ای
– مشاور استارت آپ ها، شرکت های کوچک و متوسط
– محقق بازار و اقتصاد
– نویسنده بیش از 40 مقاله در زمینه فروش و بازاریابی
– نویسنده کتاب: بیست کلمه از فروش و بازاریابی – کتاب همراه برای فروشندگان و بازاریابان
– بازرس ارشد انجمن علمی مدیریت بازرگانی ایران

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا