اخبار روز

رفتن به دل عجایب هفت گانه جهان!

اکنون هوش مصنوعی این قدرت را دارد که تصاویر دقیقی از عجایب هفت‌گانه باستانی جهان مانند مجسمه رودس و باغ‌های معلق بابل را برای ما به نمایش بیاورد.

غزل زیاری: هوش مصنوعی با کمک مولد تصویر Midjourney توانسته است شگفتی های تاریخ را با موفقیت بازسازی کند و تصاویر جالب و غافلگیرکننده ای از عجایب هفتگانه جهان ارائه دهد.

لازم به ذکر است که تمام عجایب هفت گانه جهان به استثنای هرم بزرگ جیزه در مصر بر اثر عوامل و علل مختلف از جنگ گرفته تا زوال تمدن ها و بلایای طبیعی از بین رفتند. در زیر می توانید تصاویری از هفت عجایب جهان که توسط هوش مصنوعی بازسازی شده اند را مشاهده کنید:

هرم بزرگ جیزه، مصر

تصاویر ایجاد شده با هوش مصنوعی، هرم بزرگ جیزه در مصر را در زمان خود نشان می دهد. این هرم در اوایل قرن 26 قبل از میلاد ساخته شد. در 200 سال قبل از میلاد ساخته شد و ساخت آن بیش از 27 سال طول کشید. یکی این یکی از بناهای شگفت انگیزی است که هنوز هم گردشگران را به خود جذب می کند.

در آن زمان بنا به دستور فرعون خوفو، مصریان باستان از 2.5 تن سنگ برای ساخت این هرم استفاده کردند.

خود را در قلب عجایب هفتگانه غوطه ور کنید!

با گذشت زمان، بسیاری از پوشش سنگ آهک سفید و صاف ساختمان برداشته شد و ارتفاع هرم از 146.6 به 138.5 متر کاهش یافت. اکنون محققان با استفاده از هوش مصنوعی، پوشش سنگ آهک سفید روی نما را بازسازی کرده و تصویری شبیه به ظاهر اصلی آن ایجاد کرده‌اند.

مجسمه زئوس در المپیا

مجسمه عظیم زئوس با ارتفاع حدود 12 متر، زمانی معبدی در المپیا یونان را تزئین می کرد. این مجسمه که برای رقابت با معابد آتن ساخته شده از طلا و عاج ساخته شده است. جورجیوس کودرنوس، مورخ بیزانسی قرن یازدهم، از انتقال این مجسمه به قسطنطنیه خبر داد. سرانجام این مجسمه در آتش سوزی کاخ بزرگ لائوس در سال 475 پس از میلاد نابود شد.

مجسمه-زئوس-در-المپیا.jpg

مجسمه غول رودس

کلوسوس رودس مجسمه ای 30 متری از خدای خورشید یونانی هلیوس و یک شگفتی مهندسی چشمگیر بود که بندر جزیره یونانی رودس را زینت داده بود.

در سال 226 ق.م. زلزله بزرگی در 400 سال قبل از میلاد رخ داد و باعث شد این مجسمه عظیم پس از 54 سال فرو بریزد.

به گفته محققان، برخلاف دیگر آثار باستانی که معمولاً مجسمه‌هایی را در جلوی ورودی بندر قرار می‌دادند، این مجسمه بر روی پایه‌ای در نزدیکی ورودی قرار می‌گرفت تا به کشتی‌های ورودی خوشامد بگوید. تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی با این یافته موافق است و مجسمه را در موقعیت دقیق خود نشان می دهد.

کلوسوس رودز.jpg

معبد آرتمیس در افه‌سوس

این شگفتی معماری به آرتمیس، الهه یونانی عفت، شکار، حیوانات وحشی، جنگل ها و باروری تقدیم شده است. تاریخچه ای پرآشوب داشته و سه بار ساخته و تخریب شده است.

اولین بار هروستراتوس بود که عمدا این معبد را آتش زد تا شهرت پیدا کند. پس از فرار این قبیله گوت ها از دست رومیان، آنها این بنا را در راه خود ویران کردند و آخرین بار در سال 401 میلادی بود که یک گروه مسیحی این بنا را تخریب کردند. اکنون فقط پایه ها و یک ستون آن باقی مانده است. بقایای آن هنوز قابل مشاهده است.

temple-of-artemis-in-ephesus.jpg

فانوس دریایی اسکندریه

قرن ها پیش، معروف ترین فانوس دریایی جهان به ارتفاع 105 متر در جزیره فاروس در شهر بندری اسکندریه مصر باستان قرار داشت. این ساختمان که در زمان سلطنت بطلمیوس دوم فیلادلفوس (بین سال‌های 280 تا 247 قبل از میلاد) ساخته شد، دارای ساختار پیچیده‌ای بود که برای نمایش دستاوردهای فکری جهان ساخته شد و پایه‌های ریاضی و هندسی آن‌ها را به نمایش گذاشت.

مغز متفکر طراحی این ساختمان سوستراتوس بود. شامل آتش سوزان بر برجی استوانه ای بر بالای برج هشت ضلعی با پایه مربع بود.. البته این فانوس دریایی پس از سه زلزله بین سال های 965 تا 1323 میلادی به تدریج ویران شد.

فانوس دریایی-الکساندریا.jpg

مقبره هالیکارناس

این بنا در سال 350 قبل از میلاد ساخته شده است. در 400 سال قبل از میلاد به عنوان مقبره ماسولوس، حاکم کاریا در آسیای صغیر باستان ساخته شده است. این بنا به قدری شگفت انگیز و قابل توجه بود که اصطلاح مقبره در اصطلاح آرامگاه گنجانده شد و هنوز هم استفاده می شود.

این سازه بر اساس سنت های یونان، خاورمیانه و مصر طراحی شده و از سنگ مرمر آناتولی و پنتلیک استفاده شده است. به طور طبیعی این مقبره بین قرن 12 و 15 بر اثر زلزله های متوالی ویران شد و این آخرین عجایب هفتگانه جهان (به جز اهرام مصر که هنوز پابرجاست) بود که نابود شد.

mausoleum-at-halicarnassus.jpg

باغ های معلق بابل

به گفته کارشناسان، باغ های معلق بابل حدود 600 سال قبل از میلاد مسیح وجود داشته است. که شنیده می شود این باغ‌ها دارای تراس‌های پیچیده، آب‌نماهای خیره‌کننده، و گیاهان شناور متعدد بودند و طبق افسانه‌ها، تقریباً در 50 مایلی جنوب بغداد امروزی، عراق قرار داشتند.

hanging-gardens-of-babylon.jpg

البته سوابق تاریخی این باغ ها فقط در داستان های باستانی وجود دارد. در یکی از داستان ها آمده است که نبوکدنصر، امپراتور بابل، این باغ ها را برای همسرش آمیتیس ایجاد کرده است و نکته جالب این است که در هیچ متنی که امپراطور یا همسرش نوشته است، به این باغ ها اشاره نشده است.

اگر این باغ ها واقعا وجود داشته اند، با حمله امپراتوری هخامنشی در سال 539 قبل از میلاد از بین رفته اند. قبل از میلاد بابل فتح شد.

منبع: greekreporter

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا