دانستنی ها

خواص گیاه شنگ برای سلامتی و نحوه مصرف آن

شنگ حاوی ترکیبات ضد عفونی کننده مانند فلاونوئیدها و ساپونین ها است که می تواند به کشتن باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها کمک کند.

بر اساس رژیم غفاری، از این گیاه در طب سنتی برای درمان عفونت‌های مختلف مانند عفونت‌های گوارشی، عفونت‌های پوستی و عفونت‌های مجاری ادراری استفاده می‌شود.

گیاه شنگ گیاهی با خواص دارویی فراوان است که از دیرباز در طب سنتی مورد استفاده قرار می گرفته است. این گیاه دارای خواص ضد عفونی کننده، ضد التهابی است و می تواند برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده شود.

این گیاه یکی گیاهی است علفی و چند ساله که در مناطق کوهستانی ایران و سایر نقاط جهان می روید. اگر می خواهید در مورد فواید گیاه شنگ بیشتر بدانید مطالعه این مقاله برای شما بسیار مفید خواهد بود.

فواید استفاده از گیاه شنگ

در طب سنتی از گیاه شنگ در درمان بیماری های مختلف استفاده می شود. به همین دلیل این گیاه یکی یکی از بهترین گیاهان دارویی نامیده می شود.

مهمترین فواید مصرف گیاه شنگ عبارتند از:

– ضد عفونی کننده قوی

– ضد التهاب

– بهبود سیستم گوارش

– درمان کم خونی

– درمان هموروئید

– دافع سنگ کلیه

– درمان صرع

– پیشگیری از سرطان

1- خاصیت ضد عفونی کنندگی

شنگ حاوی ترکیبات ضد عفونی کننده مانند فلاونوئیدها و ساپونین ها است که می تواند به کشتن باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها کمک کند. از این رو از این گیاه در طب سنتی برای درمان عفونت های مختلف مانند عفونت های گوارشی، عفونت های پوستی و عفونت های مجاری ادراری استفاده می شود.

2- خاصیت ضد التهابی ماسه

این گیاه همچنین حاوی ترکیبات ضد التهابی مانند فلاونوئیدها و اسید سالیسیلیک است که ممکن است به کاهش التهاب کمک کند. از این رو شنگ در طب سنتی برای درمان بیماری های التهابی مانند آرتریت، نقرس و کولیت کاربرد فراوانی دارد.

3- بهبود دستگاه گوارش

مصرف این گیاه ممکن است به تحریک تولید آنزیم های گوارشی کمک کند. بنابراین در طب سنتی از این گیاه برای درمان مشکلات گوارشی مانند یبوست، سوء هاضمه و نفخ استفاده می شود. این گیاه همچنین می تواند معده را تقویت کرده و زخم معده و اثنی عشر را درمان کند.

اگر مشکلات گوارشی دارید مصرف این گیاه می تواند در درمان این مشکل به شما کمک زیادی کند.

4- درمان کم خونی

از دیگر فواید استفاده از گیاه شنگ می توان به درمان کم خونی اشاره کرد. بنابراین می توان گفت شنگ حاوی مقادیر بالایی آهن است که برای تولید گلبول های قرمز ضروری است. از این رو در درمان کم خونی کاربرد فراوانی دارد.

5- درمان بواسیر

مطالعات انجام شده توسط متخصصان طب سنتی نشان می دهد کسانی که مصرف گیاه شنگ را در برنامه غذایی خود قرار می دهند کمتر به بواسیر مبتلا می شوند. پودر این گیاه نیز ممکن است در درمان این بیماری مفید باشد. بنابراین، اگر به فکر استفاده از این گیاه برای درمان هموروئید هستید، بهتر است قبل از مصرف با متخصص تغذیه مشورت کنید.

6- دفع سنگ کلیه

اگر از سنگ کلیه و سایر بیماری های کلیوی رنج می برید، متوجه می شوید که مصرف شنگ بسیار مفید است. این گیاه به دلیل مزایای فراوانی که در دفع سنگ کلیه دارد، توانسته جایگاه ویژه ای در طب سنتی به دست آورد.

7- درمان صرع

برخی از مطالعات نشان داده اند که شنگ ممکن است به درمان صرع کمک کند. اما اگر قصد استفاده از این گیاه فوق العاده را دارید، لازم است با متخصصین طب سنتی و تغذیه مشورت کنید تا بهترین برنامه درمانی را برای شما در نظر بگیرند.

8- کاهش خطر ابتلا به سرطان

اگر سابقه خانوادگی سرطان دارید، احتمال ابتلای شما به این بیماری بیشتر از افراد دیگر است. اما لازم نیست نگران باشید زیرا می توانید با تغییر رژیم غذایی شانس سلامتی خود را افزایش دهید.

گیاه شنگ یکی از بهترین گیاهانی است که می تواند در درمان سرطان و همچنین پیشگیری از سرطان موثر باشد.

کاربرد شنگ در طب سنتی چگونه است؟

یکی یکی از مهم ترین سوالاتی که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول می کند این است که چگونه گیاه شنگ را مصرف کنیم؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که ماسه را می توان به صورت تازه یا خشک مصرف کرد. برای مصرف تازه می توانید از برگ ها به صورت خام یا پخته استفاده کنید. برای مصرف خشک شنگ می توانید آن را به صورت چای یا پودر میل کنید.

طرز تهیه چای

اگر علاقه زیادی به نوشیدن چای دارید، افزودن چای شنگ به رژیم غذایی شما می تواند گزینه خوبی باشد. برای تهیه چای شنگ، یک قاشق غذاخوری برگ خشک شنگ را در یک فنجان آب جوش بریزید و به مدت 10 دقیقه دم کنید. سپس چای را صاف کرده و بنوشید.

طرز تهیه پودر

یکی یکی از مهم ترین سوالاتی که ممکن است به ذهن همه برسد این است که پودر ماسه را چگونه تهیه کنیم؟

در پاسخ به این موضوع باید بگوییم که برای تهیه پودر شنگ، برگ های خشک این گیاه را پودر کنید. سپس می توانید از این پودر به عنوان ادویه در غذا یا به عنوان پودر برای تهیه چای استفاده کنید.

موارد منع مصرف شن و ماسه

زنان باردار و شیرده باید از مصرف این گیاه خودداری کنند. علاوه بر این، کسانی که پس از مصرف دچار آلرژی و واکنش های گوارشی می شوند، حتما باید با پزشک متخصص مشورت کنند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا