دانستنی ها

خواص گوشت بلدرچین

گوشت بلدرچین بخشی جدایی ناپذیر از غذاهای لهستانی، پرتغالی، ایتالیایی، مکزیکی و هندی است.

به گزارش عصرترکیه، گوشت بلدرچین به طور کلی با استخوان مصرف می شود. از آنجایی که این پرندگان کوچک هستند، خلاص شدن از شر استخوان های ریز کار آسانی نیست. با این حال، این استخوان ها بسیار نرم هستند و به راحتی جویده می شوند. بلدرچین که در هند با نام گوشت خیر نیز شناخته می شود، به دلیل فواید سلامتی و تغذیه ای خوشمزه و معروف است.

خصوصیات بلدرچین و تخم بسیار زیاد و مشابه است. آنها بسیار مغذی هستند و حاوی کلسیم، پروتئین، آهن، روی و کلسیم هستند. تخم بلدرچین سرشار از کلسیم، پروتئین، ویتامین های A، B، K و D است. مضرات بلدرچین به حدی محدود است که جز در موارد خاص می توان از آن با خیال راحت استفاده کرد.

ارزش غذایی گوشت بلدرچین

در 100 گرم گوشت بلدرچین پخته شده مقادیر زیر وجود دارد:

کالری: 227 کالری

چربی کل: 4.2 گرم

چربی اشباع شده: 1.2 گرم

کلسترول: 64 میلی گرم

سدیم: 47 میلی گرم

کل کربوهیدرات: 0 گرم

پروتئین: 20 گرم

کلسیم: 12 میلی گرم

آهن: 4.2 میلی گرم

پتاسیم: 218 میلی گرم

طعم گوشت بلدرچین تقریبا شبیه اردک های کوچک است. گوشت سینه بلدرچین برخلاف سایر پرندگان اهلی مانند بوقلمون و مرغ که دارای گوشت سفید هستند تیره رنگ است.

بلدرچین لطیف تر از اردک و مرغ است. به طور کلی بلدرچین حتی وقتی به روش های مختلف پخته شود طعم خوبی دارد.

اگرچه گوشت بلدرچین از گوشت مرغ و اردک لذیذتر است، اما طعم آن از یک گونه بلدرچین به گونه دیگر متفاوت است. بلدرچین باب وایت بهترین و خوشمزه ترین گوشت را در بین انواع بلدرچین ها دارد.

خواص بلدرچین برای سلامتی

گوشت لذیذ بلدرچین برای پوست، استخوان ها و بافت های بدن و همچنین چشمان شما مفید است. این گوشت به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند و برای سلامت قلب مفید است.

همچنین مشکلات گوارشی و تنفسی را برطرف می کند. مهمترین فواید گوشت بلدرچین عبارتند از:

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

مصرف مکرر بلدرچین باعث بهبود سیستم ایمنی بدن می شود. این تقویت کننده ایمنی با از بین بردن انگل ها و باکتری هایی که وارد بدن ما می شوند به محافظت از بدن در برابر عفونت های خارجی کمک می کند.

بینایی را بهبود می بخشد

بلدرچین سرشار از ویتامین A است که فواید زیادی برای مشکلات چشمی دارد. وجود لوتئین و زآگزانتین به تقویت شبکیه و محافظت از چشم در برابر نور آبی کمک می کند.

سرشار از پروتئین است

گوشت بلدرچین سرشار از پروتئین است و برای افراد علاقه مند به بدنسازی و عضله سازی بسیار مفید است. از این گوشت می توان برای افزایش جرم و تامین نیاز روزانه پروتئین استفاده کرد. همچنین تولید آنزیم ها و هورمون ها را در بدن ما افزایش می دهد.

سلامت پوست را افزایش می دهد

بلدرچین سرشار از ویتامین E است که به جلوگیری از پیری زودرس و بازسازی پوست کمک می کند.

استخوان ها را تقویت می کند

گوشت بلدرچین سرشار از کلسیم و فسفر است که برای حفظ سلامت استخوان‌ها مفید است. همچنین نقش مهمی در درمان پوکی استخوان، یعنی کمبود فسفات و کلسیم دارد.

برای دیابتی ها مفید است

بلدرچین به کنترل سطح قند خون در بیماران دیابتی با تغییرات مکرر در سطح قند خون کمک می کند.

مشکلات تنفسی را برطرف می کند

مصرف بلدرچین به رفع مشکلات تنفسی مانند آسم، سل و دیستروفی عروقی کمک می کند.

از قلب شما مراقبت می کند

پزشکان مصرف بلدرچین دو بار در هفته را برای حفظ سلامت قلب توصیه می کنند. محتوای پروتئین بالا در بلدرچین به کاهش سطح کلسترول در بدن ما کمک می کند.

کم خونی را درمان می کند

آهن بالا در بلدرچین می تواند به درمان هیپوگلیسمی یا کم خونی کمک کند. همچنین هموگلوبین و گلبول های قرمز را در بدن ما تولید می کند.

مشکلات گوارشی را حل می کند

گوشت بلدرچین از هضم غیرطبیعی، ورم معده، کورک بیضه و جوش معده جلوگیری می کند.

باعث کاهش وزن می شود

برای کاهش وزن، باید غذاهای حاوی پروتئین بالا و حداقل سطوح چربی اشباع شده مصرف کنیم. یکی از بهترین گوشت ها برای کاهش وزن، گوشت بلدرچین است زیرا نزدیک به 50 درصد پروتئین مورد نیاز روزانه را با تنها 13 درصد از میزان مجاز چربی اشباع شده تامین می کند.

با توجه به این آمار بلدرچین برای رژیم غذایی مناسب تر از مرغ است.

سیستم عصبی را تقویت می کند

متأسفانه با افزایش سن، به دلیل آسیب سلولی، در برابر بیماری های سیستم عصبی آسیب پذیرتر می شویم. این مشکلات می تواند از از دست دادن حافظه کوتاه مدت تا آلزایمر و زوال عقل متغیر باشد. اما همه این بیماری های عصبی علائم و عللی دارند، ما می دانیم که کدام یک می توانند با اثرات پیری مبارزه کنند.

به عنوان مثال، مصرف مقدار مناسب مواد معدنی و ویتامین ها باعث تقویت و ترمیم سلول های عصبی می شود. بلدرچین حاوی بسیاری از مواد مغذی مفید مانند سلنیوم، روی، منیزیم، ویتامین های B1، B6 و B12 است. همه این عناصر در حمایت از رشد ذهنی، بهبود حافظه و عملکرد بهتر سیستم عصبی نقش اساسی دارند.

به سلامت جنین کمک می کند

برای بهبود سلامت و اطمینان از رشد مناسب جنین، مادر باید مقادیر کافی ویتامین و مواد معدنی مصرف کند. مصرف گوشت بلدرچین در دوران بارداری به دلیل محتوای بالای ویتامین B موجود در آن به بهبود خلق و خوی مادر باردار کمک می کند.

علاوه بر این، گوشت بلدرچین بسیار کم کالری است و به راحتی هضم می شود. در دوران بارداری، بلدرچین بهتر است به صورت آب پز یا بخارپز مصرف شود تا اطمینان حاصل شود که هیچ یک از مواد مغذی هدر نمی رود.

سایر خواص گوشت بلدرچین

به تولید انرژی کمک می کند.

تولید تستوسترون را تحریک می کند.

اضطراب را کاهش می دهد.

سطح قند خون را تنظیم می کند.

ماهیچه های قلب را تقویت می کند.

متابولیسم را بهبود می بخشد.

هضم غذا را بهبود می بخشد.

به جلوگیری از کم خونی کمک می کند.

ساختار استخوان را تقویت می کند و از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

فشار خون را تنظیم می کند.

باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

باعث بهبود و تثبیت عملکرد سیستم تنفسی می شود.

مضرات بلدرچین

بلدرچین حاوی اسیدهای اشباع زیادی است. بنابراین تاثیر مثبت کمتری بر سیستم عصبی نسبت به انواع دیگر روغن ها دارد.

گاهی ممکن است افراد نسبت به گوشت بلدرچین عدم تحمل داشته باشند. در این گونه موارد مصرف بلدرچین باید قطع شود.

گوشت بلدرچین کالری بسیار کمی دارد و اگرچه ارزش غذایی بالایی دارد، اما برای جبران ذخایر انرژی کافی نیست.

توصیه می شود قبل از سفر به مناطق سردسیر از خوردن بلدرچین خودداری کنید.

هشدار مصرف گوشت بلدرچین

گوشت بلدرچین فواید زیادی برای سلامتی دارد. با این حال، اگر بیش از حد مصرف کنیم، می تواند به بدن ما آسیب برساند. مصرف بیش از حد پروتئین برای سلامتی مفید نیست. اگر تمایل به مصرف مکرر بلدرچین دارید، حتما با پزشک مشورت کنید.

کسانی که از ناراحتی یا التهاب در مفصل زانو یا درد مفاصل رنج می برند نباید بلدرچین مصرف کنند.

مصرف زیاد بلدرچین چندین خطر دارد:

افزایش کلسترول

درماتومیوزیت

آسیب به سیستم متابولیک

کاهش فشار خون

باعث بیماری یا سنگ کلیه می شود

جلوگیری از جذب مواد مغذی

چگونه گوشت بلدرچین بپزیم؟

در یک فروشگاه مواد غذایی، گوشت بلدرچین بیشتر به صورت منجمد به فروش می رسد. قبل از پختن بلدرچین باید پاها، گردن و نوک بال ها را بردارید زیرا این قسمت ها ارزش غذایی ندارند اما می توانید از آنها استوک خوبی تهیه کنید.

مرحله بعدی این است که بلدرچین ها را با استخوان بجوشانید و سپس جدا کنید. ممکن است پرهای ریز شبیه کرک فرش روی بدن بلدرچین باقی بماند. آنها را می توان با کمک گشتاور گاز حذف کرد.

نگهداری گوشت بلدرچین

بلدرچین را می توان مانند مرغ در سردترین قسمت یخچال تا 3 روز نگهداری کرد. با این حال، از آنجایی که گوشت بلدرچین بسیار لطیف است، بهتر است به محض خرید آن را بپزید.

اگر می خواهید آن را برای مدت طولانی تری نگهداری کنید، می توانید بلدرچین را با قرار دادن در کیسه یخچال تا 3 ماه منجمد کنید. برای محدود کردن خطر آلودگی، بهترین راه برای آب کردن بلدرچین منجمد این است که آن را یک شبه در یخچال قرار دهید.

همچنین، حتماً چند سوراخ در کیسه فریزر ایجاد کنید تا مایع خارج شود. برای انجام سریع‌تر این کار، در عرض 1 ساعت، می‌توانید بلدرچین‌های منجمد را با قرار دادن آنها در آب سرد همراه با 1 قاشق غذاخوری سرکه، آب کنید.

به یاد داشته باشید که گوشت بلدرچین را پس از آب شدن نمی توانید منجمد کنید و بهتر است ظرف 24 ساعت آن را مصرف کنید.

5 تفاوت بین گوشت بلدرچین و گوشت مرغ

در حالی که گوشت مرغ به راحتی در بازار یافت می شود، گوشت بلدرچین به دلیل کمیاب بودن آن به سختی یافت می شود و فروش آن در برخی جاها ممنوع است.

ارزش غذایی گوشت بلدرچین چهار برابر گوشت مرغ است.

در حالی که بلدرچین حاوی بسیاری از ویتامین ها، مواد معدنی و آهن است، گوشت مرغ از این نظر کمبود دارد.

بلدرچین نقش فعالی در پیشگیری از برخی بیماری ها دارد.

از نظر طعم، هر دو طعم خوبی دارند، اما گوشت بلدرچین به دلیل طعم بی نظیرش برنده است.

آنچه از مقاله گوشت بلدرچین آموختیم:

گوشت بلدرچین یکی این یکی از بهترین گوشت های پرندگان است که می توانید بخورید. ارزش غذایی آنها بیشتر از آن چیزی است که شما می توانید با خوردن سایر پرندگان خانگی به دست آورید. علاوه بر این، برخلاف برخی از پرندگان، خسارت بلدرچین ناچیز و حتی کمتر از بسیاری از پرندگان بزرگ مانند بوقلمون و مرغ است. ویژگی های بلدرچین بسیار زیاد است که نمی توان نادیده گرفت. بلدرچین یک غذای مقوی برای دوستداران طیور است.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا