دانستنی ها

خواص و مضرات گیاه گلرنگ

گیاه زعفران که زعفران کاذب نیز نامیده می شود، گیاهی بومی ایران است و دارای خواص درمانی و لاغری فراوانی است که به عنوان چای یا در مواردی روغن آن استفاده می شود.

گیاه گلرنگ به گزارش نمناک یکی یکی از گیاهان بومی ایران است که به آن زعفران کاذب می گویند و در آشپزی نیز کاربرد دارد. گیاه گلرنگ خواص دارویی فراوانی دارد و در درمان برخی بیماری ها موثر است. از این گیاه در صنعت رنگرزی نیز استفاده می شود و به عنوان گیاه رنگ، کاجیره، کاشفه، گل کفشه و غیره استفاده می شود. به نام های مختلف خوانده می شود.

در زبان انگلیسی گیاه گلرنگ متعلق به خانواده Cassian و بومی خاورمیانه و یک ساله است، اما اکنون در بسیاری از نقاط جهان کشت می شود. این گیاه دارای برگهای پهن، گلهای زرد مایل به نارنجی، ارتفاع 60 سانتی متر و ساقه خاردار است. گل های این گیاه منفرد، لوله ای شکل و شبیه خار است.

برگ های بدون برگ آن پهن و موج دار است و دندان های آن به خارهای نازکی منتهی می شود. تکثیر گیاه گلرنگ با کاشت بذر آن انجام می شود. این گیاه در خراسان، تبریز، اصفهان، قزوین و شمال غرب کشور می روید. خواص درمانی بسیاری به این گیاه و روغن آن نسبت داده می شود و از ترکیبات آن برای ساخت بیش از 1300 نوع دارو استفاده می شود.

طبیعت گیاه گلرنگ گرم و خشک است.

خواص دارویی گیاه گلرنگ

گیاه زعفران که به زعفران مصنوعی نیز معروف است، علاوه بر رنگ آمیزی غذاها، مصارف دارویی نیز دارد که در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت.

خواص زیادی از این گیاه در منابع خارجی ذکر شده است، اما اکثر این خواص تایید نشده است، بنابراین آن را فواید ثابت شده می نامیم.

استفاده از گیاه زعفران در کاهش خطر ابتلا به سرطان و از بین بردن رادیکال های آزاد موثر است زیرا این گیاه سرشار از ویتامین ها با خواص آنتی اکسیدانی فراوان است.

روغن گلرنگ یکی این یکی از مهمترین منابع اسیدهای چرب امگا 6 است که به حفظ تعادل کلسترول سالم در بدن کمک می کند و خطر تصلب شرایین، حمله قلبی و سکته را کاهش می دهد.

روغن گیاه گلرنگ به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا 6 از افزایش قند خون جلوگیری می کند و در پیشگیری از دیابت بسیار مفید است.

اسیدهای چرب امگا 6 موجود در گلرنگ به کاهش وزن کمک می کند و مصرف این اسیدها باعث می شود بدن به جای ذخیره آن ها را بسوزاند. با افزودن این روغن به رژیم غذایی خود می توانید کاهش وزن خود را تسریع کنید.

خواص زعفران برای پوست

استفاده از روغن گلرنگ برای سلامت پوست مفید است زیرا این گیاه سرشار از اسید لینولئیک است که ارتباط تنگاتنگی با کیفیت و ظاهر پوست دارد. طبق تحقیقات انجام شده، این اسید برای از بین بردن منافذ پوست، درمان آکنه، تقویت بازسازی سلول های پوست و کاهش زخم ها و سایر لک های پوستی مفید است.

از گیاه زعفران می توان به صورت موضعی برای کاهش چین و چروک، اگزما، التهاب و قرمزی پوست استفاده کرد.

خواص گیاه گلرنگ برای مو

گیاه گلرنگ به تقویت و شادابی موها کمک می کند، برای این منظور ماساژ دادن مو با ماسک تهیه شده با گیاه و روغن آن کافی است.

یکی دیگر از ویژگی های آسپرین این است که با تنظیم دوره قاعدگی، درد و ناراحتی قبل از قاعدگی را تسکین می دهد. زیرا اسید لینولئیک موجود در گلرنگ پروستاگلاندین های بدن را تنظیم می کند که باعث نوسانات هورمونی و علائم شدید در دوران قاعدگی می شود.

مصرف گیاه گلرنگ با افزایش قدرت جنسی و حجم اسپرم مردان به درمان ناباروری کمک می کند.

از دیگر خواص گیاه گلرنگ در طب سنتی

– زعفران در درمان یرقان و یرقان کودکان مفید است.

– گیاه گلرنگ خاصیت ملین دارد.

– گیاه زعفران به عنوان مسکن استفاده می شود و در کاهش درد مفید است.

– این گیاه در تقویت اعصاب مفید است.

– گیاه زعفران با افزایش تعریق بدن به دفع بلغم از بدن کمک می کند.

– گلرنگ خاصیت خلط آور دارد و در درمان بیماری های ریوی مانند ذات الریه مفید است.

نحوه استفاده از گیاه زعفران

اگر نیاز به استفاده از گیاه گلرنگ دارید، بهتر است روش صحیح آن را بدانید، می توانید از چند طریق از این گیاه استفاده کنید:

– برای تهیه جوشانده درمانی این گیاه برای رفع مشکلات فوق می توان 20 گرم گل و میوه گلرنگ را در یک لیتر آبجوش ریخته و به آرامی بجوشانید تا حجم آن به یک سوم حجم اولیه برسد. سپس صاف کرده و سه بار در روز مصرف کنید.

– می توانید نیم گرم گل خشک زعفران را در یک لیوان آب خیس کنید و برای درمان یرقان و شستن چشم استفاده کنید.

– برای درمان یبوست بیست گرم دانه گلرنگ را له کرده و آب آن را بگیرید. سپس با شکر قهوه ای یا عسل میل کنید.

– برای تقویت قوای جنسی انجیر را خیس کرده و سپس آب گلرنگ را با آبی که انجیر را در آن خیس کرده اید مخلوط کرده و با شکر یا عسل مصرف کنید.

اثرات و مضرات گیاه گلرنگ

مانند تمام موارد مشابه، این گیاه علاوه بر خواص و فوایدی که دارد، دارای عوارض جانبی از جمله:

– مصرف دانه یا گل گلرنگ در دوران بارداری خطرناک است و ممکن است باعث سقط جنین شود و در دوران شیردهی توصیه نمی شود.

-اگر به گیاهانی از خانواده Asteraceae مانند آفتابگردان، گل داوودی و گل همیشه بهار حساسیت دارید، باید از مصرف گلرنگ خودداری کنید.

– زعفران برای مبتلایان به زخم معده یا بواسیر مضر است زیرا اثر رقیق کننده دارد و به تاخیر در لخته شدن و توقف خونریزی کمک می کند.

– زعفران را به دلیل خاصیت رقیق کنندگی می توان در آسپرین، وارفارین، دیکلوفناک، ناپروکسن، ایبوپروفن و … استفاده کرد. با داروهای رقیق کننده و ضد انعقاد خون تداخل دارد و نباید با هم مصرف شود.

– مصرف زعفران دو هفته قبل از هر عمل جراحی ممنوع است زیرا باعث خونریزی زیاد بعد از عمل می شود.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا