دانستنی ها

خواص و مضرات موز که باید بدانید

موز فوق العاده مغذی، نسبتا سیر کننده است و یک میان وعده یا دسر سالم است. تا زمانی که کلیه ها آسیب نبینند، خوردن موز به کلیه ها آسیب نمی رساند. کلیه های آسیب دیده پتاسیم را در خون جمع می کنند که منجر به مشکلات جدی قلبی می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیسین نت; تا زمانی که کلیه ها آسیب نبینند، خوردن موز به کلیه ها آسیب نمی رساند. کلیه های آسیب دیده پتاسیم را در خون جمع می کنند که منجر به مشکلات جدی قلبی می شود. پتاسیم در موز و سایر میوه ها و سبزیجات (مانند سیب زمینی، آووکادو و خربزه) وجود دارد. به افراد مبتلا به بیماری کلیوی پیشرفته اغلب توصیه می شود از مصرف برخی میوه ها و سبزیجات از جمله موز خودداری کنند.

موز را می توان به روش های مختلفی مصرف کرد. یک موز رسیده را می‌توان همانطور که هست، آغشته به کره بادام‌زمینی یا سس سیب، یا در اسموتی با سایر مغزها و میوه‌ها مصرف کرد. با استفاده از موز می توان غذاهای مختلف شیرین و خوش طعم را نیز تهیه کرد. همچنین می توان موز را از شش ماهگی به کودکان داد.

ارزش غذایی موز

موز کم چرب است. یک موز متوسط ​​حاوی حدود 105 کالری است که بیشتر آن از کربوهیدرات های موجود در میوه، از جمله قندهای طبیعی به دست می آید.

موز منبع غنی فیبر و منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است.

موز نسبت به سایر میوه ها مانند توت فرنگی کالری بیشتری دارد. بنابراین، موز برای کاهش وزن مضر است.

یک رژیم غذایی متعادل معمولاً شامل سه تا پنج وعده میوه در روز است. بنابراین، حتی اگر هدف کاهش وزن باشد، می توان موز را در یک رژیم غذایی سالم قرار داد.

آیا موز باعث افزایش وزن می شود؟

موز فوق العاده مغذی، نسبتا سیر کننده است و یک میان وعده یا دسر سالم است. خوردن چند عدد موز در روز ممکن است مانع از خوردن غذاهای دیگر شود. بنابراین ممکن است فرد را از سایر مواد مغذی و پروتئین محروم کند (موز پروتئین کمی دارد).

اگر موز بیش از حد مصرف شود، ممکن است منجر به مصرف کالری بیشتر از نیاز بدن و در نتیجه افزایش وزن ناسالم شود. از آنجایی که موز بسیار مغذی است، خوردن یک تا دو موز در روز به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم ایده آل است.

فواید بالقوه موز برای سلامتی

مزایای سلامتی عبارتند از:
موز بسیار مغذی است: یک موز متوسط ​​(حدود 100 گرم) حاوی مواد مغذی زیر است:

پتاسیم: 12 درصد از میزان توصیه شده در رژیم غذایی (RDI).
ویتامین B6: 20 درصد از RDI.
منگنز: 15 درصد از RDI.
ویتامین C: 17 درصد از RDI.
منیزیم: 8 درصد از RDI.
مس: 5 درصد از RDI.
فیبر: 3.1 گرم
موز سرشار از فیبر و کالری کم است: یک موز متوسط ​​حدود 12 درصد از فیبر توصیه شده روزانه را تامین می کند.

اگر بیماری کلیوی نداریم چرا باید موز بخوریم؟

فیبر برای سلامت دستگاه گوارش ضروری است و خطر ابتلا به بیماری های قلبی، بیماری های مختلف روده و سرطان را کاهش می دهد. فیبر منجر به سیری زودهنگام (احساس سیری زودتر و طولانی‌تر) می‌شود، که به کاهش کالری دریافتی در اشکال دیگر در طولانی مدت کمک می‌کند.

موز رسیده بخوریم یا نارس؟

موز نارس حاوی نشاسته مقاوم تری است: نوع کربوهیدرات موجود در موز به رسیده بودن آن بستگی دارد.
موز نارس سبز رنگ و حاوی نشاسته مقاوم است، در حالی که موز زرد رسیده حاوی قندهای طبیعی بیشتری است. نشاسته های مقاوم در برابر هضم مقاوم هستند و به کاهش قند خون کمک می کنند. با این حال، موز نارس طعم خوبی ندارد و خوردن آن برای افراد دشوار است.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا