دانستنی ها

خواص متعدد روغن رزماری برای موهای شما

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

احتمالاً در مورد کاربردهای تغذیه ای و دارویی روغن رزماری زیاد شنیده اید. این گیاه سالهاست که برای مصارف آشپزی و دارویی استفاده می شود. اما آیا می دانستید که این روغن از رشد مو نیز حمایت می کند؟

به گزارش عصرترکیه، از این گیاه می توان برای سلامتی و زیبایی و همچنین پخت و پز استفاده کرد و برای رشد مو نیز استفاده می شود. استفاده از اسانس این گیاه بومی منطقه مدیترانه برای تقویت مو و پوست سر در سال های اخیر رواج یافته است. با این حال، باید دید تحقیقات علمی در مورد این گیاه چه نظری دارند و چگونه باید از این روغن برای بهره مندی از نتایج مفید آن استفاده کرد. در این مقاله به این سوالات پاسخ می دهیم. با ما همراه باشید تا درباره فواید رزماری برای رشد مو بیشتر بدانید.

اسانس رزماری را بشناسید

رزماری (Rosmarinus officinalis) یک گیاه کوچک همیشه سبز از خانواده نعناع است. گیاهانی مانند اسطوخودوس، ریحان، مریم گلی و مریم گلی نیز از همین خانواده هستند. اسانس رزماری از برگ و گل این گیاه به دست می آید. روغن رزماری به طور کلی به عنوان یک روغن پاک کننده و تقویت کننده شناخته می شود. بسیاری از اثرات مفید رزماری به فعالیت آنتی اکسیدانی بالای ترکیبات شیمیایی اصلی این گیاه از جمله کارنوسول، اسید کارنوزیک، اسید اورسولیک، رزمارینیک اسید و اسید کافئیک مربوط می شود.

آیا روغن رزماری ریزش مو را درمان می کند؟

تقویت رشد مو با اسانس رزماری به دلیل وجود خواص زیر در این ماده است:

خواص ضد التهابی

تقویت سیستم عصبی

گردش خون را بهبود بخشد

اسانس رزماری مانند اسانس نعناع (که برای تحریک رشد مو استفاده می شود) از گردش خون حمایت می کند. در نتیجه این روغن با بهبود جریان خون در فولیکول های مو و جلوگیری از تخریب آنها از ریزش مو جلوگیری می کند.

علاوه بر تقویت رشد مو، اسانس رزماری برای جلوگیری از سفیدی زودرس مو و شوره سر نیز استفاده می شود. این روغن به رفع خشکی و خارش پوست سر کمک می کند.

آیا مطالعات علمی تاثیر رزماری بر رشد مو را تایید می کند؟

همانطور که می دانید دلایل زیادی برای ریزش مو در انسان وجود دارد مانند عفونت، واکنش سیستم ایمنی، سن، تغییرات هورمونی و ریزش موی ارثی.

هیچ مدرکی وجود ندارد که رزماری بتواند ریزش موی ناشی از شیمی درمانی یا برخی داروها یا ریزش موی ناشی از کشیدن مداوم مو را معکوس کند.

با این حال، تحقیقات نشان می دهد که این گیاه می تواند برخی از رایج ترین انواع ریزش مو را کاهش دهد. به عنوان مثال، طاسی با الگوی مردانه. این نوع ریزش مو در موارد زیر رخ می دهد: یکی به اصطلاح مشتقات تستوسترون دی هیدروتستوسترون (DHT) به فولیکول های مو حمله می کند.

تستوسترون هم در بدن زنان و هم در بدن مردان تولید می شود، اما از آنجایی که میزان تولید این هورمون در بدن مردان بیشتر از زنان است، ریزش مو در سنین پایین تر و با شدت بیشتری اتفاق می افتد. مردانه. روغن رزماری به درمان این نوع ریزش مو کمک می کند.

مطالعه‌ای در سال 2013 روی موش‌های مبتلا به ریزش موی ناشی از تستوسترون نشان داد که رزماری می‌تواند رشد مو را در موش‌ها تحریک کند. اگرچه نتایج این مطالعه قطعی نیست، محققان پیشنهاد می‌کنند که روغن رزماری ممکن است از واکسیناسیون جلوگیری کند. دی هیدروتستوسترون با اتصال به گیرنده های هورمونی از حمله به فولیکول های مو جلوگیری می کند.

مطالعه دیگری در سال 2015 روغن رزماری را با ماینوکسیدیل (یک داروی رایج رشد مو) مقایسه کرد. افرادی که با ریزش مو همراه هستند دی آنها به مدت 6 ماه هیدروتستوسترون، ماینوکسیدیل یا روغن رزماری مصرف کردند. پس از سه ماه، رشد مو در هر دو گروه افزایش نیافت. اما پس از 6 ماه افزایش قابل توجهی در رشد مو در هر دو گروه مشاهده شد.

رشد موی بیشتری در گروه تحت درمان با روغن رزماری نسبت به گروه تحت درمان با ماینوکسیدیل مشاهده شد، اما این تفاوت از نظر آماری معنی دار نبود. نبود. این نتیجه نشان می دهد که روغن رزماری ممکن است در دراز مدت از رشد مو حمایت کند.

در همان مطالعه، خارش پوست سر در گروه ماینوکسیدیل بیشتر بود، بنابراین روغن رزماری ممکن است انتخاب بهتری برای افرادی باشد که سابقه حساسیت یا شرایط پوستی دارند. همچنین تحقیقات کمی وجود دارد که نشان دهد روغن رزماری می تواند انواع دیگر ریزش مو را درمان کند.

به عنوان مثال، مطالعه ای که در سال 1998 منتشر شد، تأثیر رایحه درمانی با استفاده از روغن رزماری را بر روی بیماران مبتلا به آلوپسی آرئاتا بررسی کرد. این بیماری یک اختلال خود ایمنی است که می تواند باعث ریزش مو شود. 44 درصد از شرکت کنندگان در مطالعه پس از استفاده از رزماری به مدت بیش از 7 ماه بهبودی نشان دادند، اما تنها 15 درصد از کسانی که هیچ درمانی دریافت نکردند بهبودی نشان دادند.

برخی از مطالعات، از جمله مطالعه منتشر شده در سال 2017، به این نتیجه رسیده اند که روغن رزماری می تواند برخی از قارچ ها و باکتری ها را از بین ببرد. بنابراین، اگر ریزش مو ناشی از عفونت یا بیماری پوست سر باشد، روغن رزماری ممکن است کمک کند. با این حال، شواهدی وجود ندارد که روغن رزماری باید جایگزین درمان های تایید شده شود.

همچنین ممکن است روغن رزماری اثربخشی درمان های سنتی را افزایش دهد، اما هیچ مطالعه ای اعتبار این نظریه را آزمایش نکرده است. از سوی دیگر، هیچ تحقیقی در مورد ایمنی استفاده از رزماری با داروهایی مانند ماینوکسیدیل یا سایر محرک های رشد مو انجام نشده است. بنابراین، هر فردی که از ماینوکسیدیل یا سایر درمان‌های رشد مو استفاده می‌کند، باید قبل از استفاده از روغن رزماری در کنار این درمان‌ها، با پزشک خود مشورت کند.

راه های استفاده از رزماری برای درمان ریزش مو

ساده ترین راه برای استفاده از روغن رزماری استفاده از شامپویی است که حاوی غلظت بالایی از روغن رزماری باشد. در زیر به معرفی چند روش استفاده از اسانس رزماری به عنوان تقویت کننده و پرپشت کننده مو می پردازیم. برای شروع هر یک از این روش ها را یک یا دو بار در هفته انجام دهید. اگر بخواهید یا مشکلی ندارید می توانید دفعات استفاده را افزایش دهید.

1) روغن رزماری را مستقیماً روی پوست سر خود ماساژ دهید

بعد از حمام، 5 قطره اسانس رزماری را روی پوست سر خود بریزید و به طور یکنواخت ماساژ دهید. البته این روش برای برخی افراد مناسب نیست و ممکن است باعث تحریک پوست شود. بهتر است این روغن را با روغن های حامل مانند روغن جوجوبا یا روغن نارگیل مخلوط کنید. برای این کار به هر قاشق غذاخوری روغن نارگیل 4 تا 5 قطره روغن رزماری اضافه کنید و به آرامی پوست سر خود را با آن ماساژ دهید.

شستن سر بلافاصله پس از استفاده از روغن اختیاری است. می توانید اجازه دهید روغن یک تا دو ساعت روی پوست شما بماند یا اگر می خواهید سرتان را سریعتر بشویید، می توانید اجازه دهید روغن حداقل ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی سرتان بماند.

۲) روغن را با شامپوی خود مخلوط کنید

می توانید مقدار کمی از این روغن را به نرم کننده ها، لوسیون ها یا کرم ها اضافه کنید. برای هر 30 میلی لیتر محصول 5 قطره روغن بریزید. سپس طبق معمول از محصول استفاده کنید. همچنین می توانید قبل از استفاده از هر محصول مو، 2 تا 3 قطره از روغن را مستقیماً به کف دست خود اضافه کنید.

3) روغن رزماری را به شامپوی خانگی خود اضافه کنید

دستور العمل های زیادی برای تهیه شامپوی خانگی در اینترنت وجود دارد. می توانید مقداری روغن ضروری به شامپوهای خانگی خود اضافه کنید تا از فواید ویژه آنها برای سلامت و زیبایی خود بهره مند شوید. البته توصیه ما استفاده از شامپوهای فرموله شده توسط متخصصین پوست و مو و تولید برندهای معتبر می باشد.

قبل از استفاده از روغن رزماری چه نکاتی را باید بدانیم؟

مراقب باشید که روغن با چشم شما تماس پیدا نکند. در صورت تماس این روغن با چشم، فوراً با آب فراوان بشویید.

مراقب باشید از این روغن زیاد استفاده نکنید. زیرا اسانس رزماری می تواند باعث تحریک پوست شود. البته نگران نباشید. اگرچه این روغن ممکن است باعث ناراحتی شود، اما برای شما خطرناک نیست. همانطور که گفته شد، می توانید قبل از استفاده روغن را با روغن حامل یا سایر محصولات رقیق کنید تا از تحریک پوست جلوگیری کنید.

اطلاعات کافی در مورد بی خطر بودن استفاده از روغن رزماری در دوران بارداری یا شیردهی وجود ندارد. اگرچه می توان از این روغن به صورت موضعی برای ریزش مو استفاده کرد، اما همچنان احتیاط کنید زیرا اثرات آن در این مرحله هنوز ناشناخته است.

چه مدت طول می کشد تا روغن رزماری رشد مو را تحریک کند؟

به طور کلی تاثیر روغن رزماری در تقویت مو پس از یک ماه مشاهده می شود. استفاده منظم از این روغن باعث افزایش رشد و حجم مو می شود. به یاد داشته باشید که برای تقویت موهای خود از بیش از یک ماده استفاده نکنید. موهای افراد مختلف ویژگی های متفاوتی دارد. بنابراین برای رشد موهایتان از موادی استفاده کنید که برای موهایتان مناسب است و به آنها حساسیت ندارید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا